رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 377563

قلعه‌ای در کرمان که فرمانراویش یک دختر بوده است

ساعت24-مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز مرمت فاز دوم قلاع تاریخی اردشیر و دختر این استان خبر داد.

div>
غلامرضا فرخی با اشاره به ادامه طرح مرمت قلاع اردشیر و دختر کرمان، افزود: در این طرح پی گردی و خوانا سازی و مرمت حفاظتی بقایای معماری موجود در این قلعه ها انجام می‌شود.


وی به فعالیت های مرمتی فاز اول در این قلعه های تاریخی اشاره و تصریح کرد: خاکبرداری باستانشناسی، راه اندازی کارگاه خشت زنی و تجهیز کارگاه از فعالیت‌هایی است که در فاز اول انجام شد. خوشبختانه در سال‌های اخیر دستگاه‌های اجرایی در راستای به‌سازی و مرمت آثار تاریخی با این اداره کل همکاری‌های خوبی داشته‌اند و امیدواریم این روند ادامه یابد.

وی با بیان اینکه مقدمات بازسازی و مرمت این دو بنای ارزشمند تاریخی از مدتها قبل فراهم شده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم، مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی بافت تاریخی کرمان نیز به وضعیت مطلوبی برسد.

به گزارش ایسنا، قلعه اردشیر بر فراز تپه جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد و موقعیت طبیعی آن باعث شده است که آن را «قلعه کوه» بنامند. دیواره های قلعه از خشت خام ضخیم ساخته شده و «اردشیر ساسانی» آن را بنا نهاده است. همچنین قلعه دختر از قلعه های باستانی شهر کرمان است که مصالح بکار رفته در این قلعه تنها خشت خام و گل رس است.

قلعه‌ اردشیر قلعه‌ای در کرمان است که می‌گویند فرمانروای آن دختری بوده با طلسمی در دست که فتح آن را غیرممکن می‌کرده است. این قلعه ها یادآور علت بنا شدن شهر کرمان است.

در قدیم شهرها در مسیر منابع آب ساخته می‌شدند اما کرمان فاقد منابع آبی وسیع بوده و دلیل برپایی‌اش در کویر، تامین امنیت در مرکز کویر ایران باستان بوده است. این دو قلعه در واقع نمادهای کرمان‌ هستند و بر این نکته تاکید دارند که اهمیت بنا شدن قلعه‌ها تامین امنیت بوده است.

مورخان نوشته‌اند سکونتگاه نخستین کرمانیان باقرآباد بوده که امروزه در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن در غرب شهر است. همچنین در جنوب این قلعه‌ها و در محله‌ی شاهزاده محمد کرمان، کوه کله قندو واقع است که حدود ۱۴۴ پله دستکند تا قله آن وجود دارد و احتمالا آن هم کاربرد دیدبانی داشته است.
انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها