رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 378697

واکنش دبیرکل سازمان ملل به امضای رژیم حقوقی خزر

ساعت24-دبیر کل سازمان ملل از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر استقبال و آن را یک دستاورد مهم منطقه‌ای توصیف کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، سخنگوی آنتونیو گوترش با انتشار بیانیه‌ای گفت که دبیر کل سازمان ملل از امضاء کنوانسیون حقوقی رژیم دریای خزر میان 5 کشور ساحلی دریای خزر شامل ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان استقبال کرد و دستیابی به این توافق را به این کشورها تبریک گفت.

در ادامه این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل ضمن استقبال از امضاء این کنوانسیون، تاکید کرد که این سند تاریخی نشان دهنده اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای است که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری به شمار می‌آید.

گوترش همچنین این کنوانسیون را گامی مهم در جهت کاهش تنش‌های منطقه‌ای و به علاوه در جهت حل و فصل مسائل درازمدت میان کشورهای ساحلی این دریاچه قلمداد توصیف کرد.

دبیر کل سازمان ملل به امضاکنندگان کنوانسیون رژیم حقوقی خزر تبریک گفت و تاکید کرد که این یک دستاورد حاصل همکاری و چند جانبه‌گرایی منطقه‌ای است.

سران روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان روز یک‌شنبه در شهر آکتائو قزاقستان توانستند بر سر رژیم حقوقی دریای خزر به توافق دست یابند که محدودیت دسترسی به سطح بستر دریای خزر و آب‌های آن و مسائل دیگری همچون ماهیگیری، ساخت خط لوله و موضوعات زیست محیطی را مشخص می‌کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها