رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379129

اعتراف رسانه های آمریکایی:

جنگ با ایران، ریاست جمهوری ترامپ را نابود می کند

ساعت 24- برخی تحلیلگران و رسانه های آمریکایی با بیان اینکه کاخ سفید به دلیل هزینه های بالای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به دنبال جنگ با ایران نیست، عنوان کردند وقوع این جنگ احتمالی باعث نابودی ریاست جمهوری دونالد ترامپ خواهد شد.

ترامپ
style="text-align:justify">به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مقام معظم رهبری چند روز قبل در سخنرانی مهمی احتمال وقوع جنگ و درگیری میان ایران و آمریکا رد کردند. این تحلیل مورد توجه بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت.

بر اساس سخنان رهبری، وقوع جنگ به ضرر ایالات متحده تمام می شود و به همین دلیل مقام های این کشور رغبتی به آن ندارند اما آن ها به دنبال آن هستند تا از شبح جنگ برای گرفتن امتیاز بهره ببرند.
رهبری در این سخنرانی اظهار داشتند: به خیال خودشان با اشاره و با کنایه و با این حرف ها می خواهند بگویند خلاصه ممکن است جنگ راه بیفتد. شبحِ جنگ را بزرگ میکنند برای اینکه یا ملّت را بترسانند یا ترسوها را بترسانند.
رهبری در بخش دیگری از سخنان خود وقوع جنگ را امری غیرمحتمل ارزیابی کردند و در مورد دلایل آن فرمودند: برای خاطر اینکه جنگ دو طرف دارد: یک طرف ما هستیم، یک طرف او است؛ ما که خب جنگ را شروع نمی کنیم، ... وقتی‌که طرف مقابل شروع کند، ما البتّه با قدرت وارد میدان میشویم،
ایشان افزودند: آمریکایی‌ها هم جنگ را شروع نمی کنند، برای اینکه گمان میکنم آمریکایی‌ها هم میدانند که اگر جنگی را اینجا شروع کنند، صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد. جمهوری اسلامی و ملّت ایران آن مجموعه‌ای هستند که هرکس به آنها تعرّض بکند ممکن است ضربه بزند، امّا ضربه‌ی بزرگ‌تر را خودش خواهد خورد.

**جنگ به ضرر ترامپ و جمهوریخواهان
تحلیل ها در رسانه های غرب و آمریکا، پیش و پس از اظهارات مقام معظم رهبری حکایت از هزینه های بسیار بالای جنگ برای ایالات متحده داشته است.
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در گزارشی تاکید دارد: جنگ با ایران باعث نابودی ریاست جمهوری برای ترامپ می شود.
این گزارش با اشاره به افزایش تنش میان تهران و واشنگتن در هفته های اخیر به ویژه با توئیت های ترامپ آورده است: اگرچه این امر نگران کننده است اما بیشترین نگرانی ها از سوی متحدان ترامپ در حزب جمهوریخواه بیان می شود زیرا بسیاری از آن ها تاکید دارند اگر ترامپ تصمیم بگیرد تا جنگی را با ایران آغاز کند آینده ریاست جمهوری خود را از بین می برد؛ همانطور که جورج بوش با آغاز جنگ در عراق باعث شد تا دموکرات ها ریاست جمهوری و کاخ سفید را در اختیار بگیرند.
این گزارش با اشاره به تلاش برخی مقام های آمریکایی همچون مشاور امنیت ملی، وزیر امور خارجه و نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه نظام ایران، تاکید دارد: حمله به ایران نمی تواند نتایج سهل الوصولی را که آمریکا در جنگ لیبی و سوریه و حتی عراق به دست آورد برای واشنگتن داشته باشد. حمله به ایران هزینه و خسارات بسیار بیشتری را برای آمریکا به بار می آورد. ایران از نظر مساحت 4برابر و از نظر جمعیت 3 برابر عراق است. علاوه بر این در دوره حمله آمریکا به عراق، این کشور تکه تکه بود و هیچ انسجامی نداشت اما ایران کشوری یکپارچه با قدرت نظامی و آمادگی بالا است. یک پژوهش شبیه سازی شده نشان داد حمله به ایران در یک روز می تواند تا 20 هزار نفر مصدوم برای کاخ سفید بر جای بگذارد.
فاکس نیوز افزود: «ترامپ تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود که حمله آمریکا به عراق را یک اشتباه تمام عیار دانست و قول داد چنین اقدامی را در دوره ریاست جمهوری خود تکرار نمی کند. جمهوریخواهان هم در بسیاری از حوزه ها با وی هم عقیده هستند». ترامپ می داند که توصیه های برخی مشاوران به وی نه تنها در راستای شعار «نخست آمریکا» نیست بلکه در مسیر منافع ملی آمریکا هم قرار ندارد.
نشریه آتلانتیک هم در گزارشی در مورد تنش میان ایران و آمریکا آورده است: ایران شاید از نظر هماوردی مستقیم در حد آمریکا توان نظامی نداشته باشد اما سیاست های تهران در منطقه و در کشورهای سوریه، لبنان، عراق و حتی یمن و لبنان نفوذ دارد و می تواند برای واشنگتن دردسرهایی را ایجاد کند. همچنین ایران نفوذ فرهنگی و سیاسی گسترده ای را در عراق و سوریه دارد ضمن اینکه قادر به نقش آفرینی در افغانستان نیز است.
این گزارش تاکید دارد: واشنگتن نسبت به همه این امور آگاه است و به همین دلیل تندروها نسبت به درگیری با ایران محتاط هستند. حتی پیش از این هم رئیس جمهوری آمریکا نشان داده است که می خواهد روند ماجراجویی های نظامی ایالات متحده را تغییر دهد.

**ایران مقتدرتر از گذشته است
برخی تحلیل ها در آمریکا افزایش قدرت ایران نسبت به گذشته و سرسختی ترامپ را در شکل دهی به سیاست های کاخ سفید در مورد تهران تاثیرگذار می دانند.
ژنرال بازنشسته «داگلاس مک گریگور» نویسنده کتاب «حاشیه های پیروزی» به بررسی پیامدهای چند جنگ آمریکا در دوران مدرن پرداخته است.
وی در مورد فشار نزدیکان ترامپ برای جنگ با ایران اعتقاد دارد: این جنگ به نفع آمریکا نخواهد بود نه تنها به علت توانایی های ایران بلکه رویکرد و موضعگیری چین و روسیه در حمایت و تقویت توانایی های نظامی ایران هم بر آن تاثیر عمیقی دارد.
ژنرال بازنشسته «داگلاس مک گریگور» بر این باور است که ترامپ هم به دنبال دستیابی به اهداف خود با کشورها از طریق مذاکره و بدون جنگ است.
این ژنرال ارتش آمریکا تاکید می کند: همه می دانند ترامپ منافع ملی آمریکا را دنبال می کند و خواهان هیچ منازعه ای نیست. از طرف دیگر خوشبختانه ترامپ به توصیه های مشاوران خود گوش نمی کند و هر قدر هم بولتون، پومپئو و هیلی بر طبل جنگ بکوبند بر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا تاثیری نخواهد داشت. ما این سرسختی را در مورد مذاکره ترامپ با کره شمالی و روسیه شاهد بودیم.
تارنمای نشریه «فوربس» نیز با بررسی مولفه های میدانی اعتقاد دارد تغییری در آرایش لجستیکی ایالات متحده در پایگاه های غرب و شرق آسیا رخ نداده است که حاکی از تلاش برای آماده سازی برای جنگ باشد.
فوربس نوشت: با وجود اظهارات تند و تیز میان مقام های دو طرف تاکنون هیچ گزارشی در زمینه آماده سازی زمینه برای اقدام نظامی وجود ندارد و مردم آمریکا می توانند آرام بخوابند.
روزنامه «نیویورک تایمز» نیز ضمن مقایسه توانایی تسلیحاتی ایران و آمریکا به نقل از تحلیلگران تاکید کرد هیچ از دو طرف تمایلی به راه اندازی جنگ ندارند.
این نشریه با اشاره به جنگ نفت کش ها در دهه 1980 و شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایران به تاریخچه درگیری دو طرف پرداخت و اضافه کرد: اکنون شرایط تهران تغییر کرده است.
روزنامه «نیویورک تایمز» افزود:ایران در ژانویه سال 2016 چند روز قبل از اجرای توافق هسته ای، آمریکا را با دستگیری 10 سرباز آمریکایی در خلیج فارس تحقیر کرد. تهران پیش از آزادسازی سرنشیان دو قایق، تصاویر آن ها را منتشر ساخت.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها