رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379182

روزهای سخت دانشجویان و بیماران عربستانی در کانادا

ساعت24- ایندیپندنت می‌گوید دانشجویان و کارآموزان پزشکی سعودی با دستور مقامات کشورشان مجبور به خروج از کانادا شده‌اند و حتی مقدمات انتقال بیماران عربستانی بستری در بیمارستان‌های کانادا فراهم آمده و همه این‌ها به معنی دردسر برای اتباع سعودی است.

style="text-align: justify;">نشریه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به تبعات تنش دیپلماتیک میان عربستان و کانادا برای اتباع سعودی و به خصوص بیماران بستری در بیمارستان‌های کانادا پرداخته است.

کانادا جمعه گذشته با ابراز نگرانی از بازداشت فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی، از رژیم آل‌سعود خواسته بود که هرچه سریعتر آنها را آزاد کند. وزارت خارجه ریاض نیز روز دوشنبه در واکنش به این انتقادات، ضمن فراخواندن سفیر خود از اُتاوا، فرستاده کانادا را نیز اخراج کرد.

سعودی‌ها پس از روبرو شدن با قاطعیت کانادایی‌ها در موضع خود، هر گونه معامله تجاری و سرمایه‌گذاری جدید با کانادا را ممنوع و خرید گندم کانادایی و پرواز خط هوایی حامل پرچم خود به اُتاوا را قطع کردند.

با وجود اعمال این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، آمار می‌گوید که اتفاق خاصی در حوزه تجاری نخواهد افتاد چون کانادا در سال ۲۰۱۷، مجموعاً ۱.۳ میلیارد دلار کالا به عربستان صادر و ۲.۶ میلیارد دلار کالا از این کشور وارد کرد؛ این واردات و صادرات فقط ۰.۴ درصد از کل حجم تجارت کانادا را تشکیل می‌دهد.

آنطور که ایندیپندنت نتیجه‌گیری کرده، حوزه‌ای که بیشترین تأثیر منفی از این ماجرا به آن تحمیل می‌شود، بیماران، دانشجویان و کارآموزان پزشکی سعودی هستند «که حالا آینده‌شان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.»

یک شهروند سعودی ساکن مونترال که نمی‌خواسته نامش فاش شود، گفته: «این برای ما یک شوک بود. همه آشفته شده‌اند و نمی‌دانند چه کنند.»

این شهروند بی‌نام سعودی بدون اشاره به مقام یا کشوری خاص، گفته: «تصور کنید که چهار، پنج و حتی هشت سال در حال تحصیل در جایی هستید و به ناگاه یک نفر به شما می‌گوید "نمی‌توانید اینجا بمانید؛ به خانه برگردید. شما دارید زندگی آنها را خراب می‌کنید.»

در حال حاضر دست کم یک هزار کارآموز پزشکی سعودی در بیمارستان‌های کانادا مشغول به تحصیل هستند و ریاض به آنها تا پایان ماه جاری میلادی برای ترک کانادا وقت داده است.

این روزها دولت عربستان در حال ایجاد زمینه لازم برای انتقال بیماران بستری در بیمارستان‌های کانادا به آمریکا است.

هشت و هزار سیصد دانشجوی سعودی مشغول به تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی در دانشگاه‌های کانادا نیز در آمار آمده‌اند که دولت متبوعشان به آنها دستور داده که «همه روابط خود را (با دانشگاه) قطع کنند و ظرف یک ماه، بلیط برگشت تهیه کنند.»

دیروز هم پایگاه خبری آمریکایی المانیتور به بررسی تبعات روی کار آمدن «ملک سلمان» و پسرش برای روابط تجاری این کشور با دنیا پرداخته و نوشته بود که پس از شروع اقدامات رادیکال بن‌سلمان‌، روند نزولی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان کلید خورده است.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها