رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379259

لیر ترکیه دربرابر دلار آمریکا نیرومند شد

عقب نشینی های پیدا و پنهان اردوغان برای نجات لیر

ساعت24-تازه ترین خبرهای منتشر شده از بازار ارز ترکیه درروز چهار شنبه نشان می دهد نرخ تبدیل لیر این کشور نسبت به دلار امریکا نزدیک به 6درصد به نفع لیر شده است. به این ترتیب رهبران سیاسی و اقتصادی ترکیه توانسته اند تا اینجای کار راه سقوط بیشتر لیر دربرابر ارزهای جهانی را بگیرند و ترمیم کوچکی در مسیر تقویت لیر بردارند. این اتفاق چگونه رخ داده است و چه دلایل و عواملی راه را بر سقوط لیر تا امروز مسدود کرد. دقت درخبرهای انتشار یافته نشان می دهد بیشترین اثربخشی به سیاست برمی گردد و البته سیاستگذاری ارزی نیز موثر بوده است.

هیدر
r /> ریستیان ماجیو، کارشناس اقتصادهای رو به رشد مثل ترکیه درباره سیاتهای تازه پولی گفته است: «آمدیران اقتصادی دارند نقدینگی در شکل لیر را از نظام مالی خارج می‌کنند و در نتیجه نرخ بهره افزایش می‌یابد. بانک مرکزی رسما نرخ بهره را افزایش نداده ولی تحت تاثیر خارج کردن نقدینگی، در عمل نرخ بهره ۱۰ درصد بالا رفته است کارشناسان مالی کشورهای رو به رشد می‌گویند اقدامات دولت و بانک مرکزی ترکیه یک موفقیت بزرگ است. آنها با محدود کردن نقدینگی لیر در حساب‌های خارجی از کاهش حجم این ارز توسط سرمایه‌گذاران خارجی جلوگیری می‌کنند." مدیرعامل آکا بانک می گوید بخش بانکی ترکیه همچنان قوی و فعال است و اقداماتی که برای حمایت از بازار مالی صورت گرفته تاثیرگذار بوده است. او افزود از سپرده‌های بانکی برداشت نشده است. شاید این اقدام را بتوان یک سیاست اقتصادی دانست اما درذات خود و در پنهان ترین شکل نشان از تسلیم شدن اردوغان به قاعده های اقتصادی است. محودیت برای برداشت از حسابهای افراد و نهادها با ایجاد محدودیت برای برداشت به پول ترکیه البته در بلند مدت آسیب ساز خواهد بود و اعتماد به نظام بانکی ترکیه را کاهش می دهد. رییس دولت ترکیه ماههاست وعده می دهد نرخ بهره بانکی را کاهش می دهد اما حالا با ترفندی زیرکانه حرف خود را پس گرفته است.
به سوی اروپا
کارشناسان و ناظران اگاه می گویند ترکیه به جای اینکه با آزادکردن کشیش آمریکایی راه را برای گفت وگو با ترامپ هموار کند به سوی اروپا حرکت می کند و این یک عقب نشینی دیگر است. اردوغان دستور آزادی دوسرباز یونانی را داده است. پس از آزادی دو سرباز یونانی که در انتظار محاکمه بودند امید به بهبود رابطه با اتحادیه اروپا روی تقویت لیر بی‌تاثیر نبوده است. برخی از فعالان بازار مالی معتقدند در شرایطی که تنش با آمریکا ادامه دارد ممکن است روابط ترکیه با اتحادیه اروپا بهبود یابد این رفتار اردوغان را نیز می توان در چارچوب سیاست ارزیابی کرد و عقب نشینی او در تعامل با اروپا را که وی پیش از این قبول نمی کرد را براوتحمیل کرده است.
کمک قطری ها
داشتن مناسبات سیاسی مبتنی بر آینده نگری موجب شده است ترکیه با همه کشورها از جمله کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس دوستی برقرار کند و حالا اردوغان میوه این دوستی را می چیند. مقام‌های قطر از سرمایه‌گذاری اقتصادی در ترکیه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار خبر دادند.خبرگزاری رویترز با نقل این خبر از قول یک منبع آگاه در دولت قطر نوشت که این سرمایه‌گذاری قرار است در بخش بازار مالی و بانکی ترکیه انجام شود.مقام‌های دوحه این تصمیم را پس از دیدار روز چهارشنبه ۲۴ مرداد امیر قطر از آنکارا، پایتخت ترکیه اعلام کردند. سفر شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، پادشاه قطر به آنکارا گامی در جهت تقویت موضع رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه قلمداد می‌شود که این روزها با بحران سقوط ارزش پول ملی روبروست.
راهکارهای مقطعی
.به نظر می‌رسد که راهکارهای مقطعی اردوغان برای کنترل بحران دلار در کشورش مثمر ثمر بوده است. زیرا به دنبال اعلام تصمیم او به افزایش تعرفه‌های برخی کالاهای وارداتی از آمریکا و نیز در پی اعلام وعده سرمایه‌گذاری قطر، ارزش بهای لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در پایان ساعت کاری بازار در روز چهارشنبه ۵ درصد افزایش یافت. پس از اعلام خبر برگزاری یک کنفرانس تلفنی توسط وزیر دارایی ترکیه که هدف آن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است، ارزش لیر تقویت شد. یک مقام وزارت دارایی گفت تاکنون سه هزار نفر برای شرکت در این کنفرانس ثبت‌نام کرده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها