رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379274

حال ناخوش روغن نباتی و حال خوش ذرت

نیاز 8 میلیارد دلاری واردات 5محصول کشاورزی

ساعت24-درشرایطی که ایران با محدودیت تامین و انتقال ارز به کشور مواجه است اما به نظر می رسد برای تامین امنیت غذایی شهروندان هراقدامی را انجام خواهد داد. رییس دولت ، معاون اول رییس جمهور و سایر اعضای ارشد دولت بارها تاکیدکردهاند درتامین موادغذایی مشکلی وجود ندارد.

هیدر
حالا اما رییس کمیسیون در نوزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران برای نخستین بارمی گوید : با توجه به تولید داخلی و ذخایر کشور در سال جاری باید حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج، سه میلیون تن جو، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن خام، سه میلیون تن دانه روغنی، شش میلیون تن ذرت و حدود ۲۰۰ هزار تن انواع حبوبات به کشور وارد شود که تامین این اقلام در مجموع به حدود هشت میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.کاوه زرگران نشست تازه این کمیسیون تاکید کرده است : تامین کالاهای اساسی به علت روند تخصیص ارز به این کالاها دچار وقفه شده است و با توجه به داده‌های ارائه شده در جلسه امنیت غذایی مجلس باید تخصیص ارز کالاهای اساسی با سرعت بیشتری انجام شود تا از چالش‌های احتمالی دوران تحریم برای تامین این کالاها جلوگیری شود.
تجارت خارجی کالاهای اساسی در بهار
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در بهار سال 1397 از سوی کارشناس کمیسیون ارائه شد.بر اساس این گزارش، در بهار سال جاری یک میلیون و 940 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش یک میلیارد و 418 میلیون دلار از کشور صادر شده است. عمده کالاهای صادراتی این بخش نیز شامل لبنیات، شیرینی و شکلات، پسته، خرما و زعفران است که در مجموع بیش از 45 درصد از ارزش صادرات فصل بهار محصولات کشاورزی را تشکیل ‌می‌دهد.این در حالی است که صادرات اقلامی نظیر پسته، فرآورده‌های لبنی، انگور خشک کرده و رب گوجه‌فرنگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش و خرما، زعفران، شیرینی و شکلات و همچنین سیب افزایش داشته است.همچنین بر پایه این گزارش، در بهار سال 97 در مجموع چهار میلیون و 589 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش دو میلیارد و 432 میلیون دلار وارد کشور شده است و هفت قلم عمده وارداتی نیز شامل ذرت دامی، برنج، لوبیای سویا، موز، جو، گوشت گاو و کنجاله ‌می‌شود.این در حالی است که واردات پنج کالای اساسی برنج، کنجاله، روغن، قند و شکر و حبوبات در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است. همچنین بر اساس این گزارش، آمار ثبت سفارش غلات در سال 1396 و مقایسه آن با سال قبل از آن نشان ‌می‌دهد که ثبت سفارش برنج 17.9 درصد و ذرت دامی 14.9 درصد کاهش و جو و سبوس گندم افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که واردات برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی در سال 1396 و مقایسه آن با سال قبل از آن 132 درصد افزایش داشته حال آنکه خرید تضمینی گندم در سال 96 نسبت به سال قبل از آن 23 درصد کاهش داشته است.در این گزارش همچنین تصریح شده است که در بهار سال 97 در مجموع 216 هزار تن انواع روغن خام به ارزش 170 میلیون و 687 هزار دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد به لحاظ وزنی و 49 درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است. همچنین واردات روغن ساخته شده نیز طی این مدت، نسبت به مدت مشابه سال قبل 94 درصد به لحاظ وزنی و 91 درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.روند واردات انواع کنجاله نیز طی بهار امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 46 درصد به لحاظ وزنی و 45 درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.
هشدار روغنی و وفور ذرت
در ادامه این نشست و در ارتباط با ذخایر روغن خام کشور، امیر هوشنگ بیرشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی، از کاهش 45 تا 50 درصدی واردات روغن خام به کشور خبر داد و موجودی بخش خصوصی برای این محصول را در حال حاضر 74 هزار تن اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه میزان مصرف ماهانه روغن در کشور 110 تا 115 هزار تن است، افزود: موجودی کنونی روغن خوراکی کشور تا 2 ماه آینده است و باید این موجودی افزایش یابد.به گفته وی، از جمله دلایل بی‌انگیزگی بخش خصوصی برای واردات روغن خام خودتحریمی‌ها از سوی برخی سازمان‌های دولتی و همچنین قیمتگذاری‌ها در این بخش است. بیرشک با انتقاد از عدم تعدیل قیمت روغن نباتی با هزینه‌های تولید خاطرنشان کرد: به رغم افزایش 9 درصدی قیمت محصول روغن در اردیبهشت ماه سال جاری، این افزایش با رشد هزینه‌های تولید این محصول منطبق نبوده که صنعت روغن را با بحران جدی رو به رو کرده است. بیرشک شرایط صنعت روغن نباتی کشور را مشکل‌آفرین پیش‌بینی و راه‌حل آن را تجدیدنظر در تعدیل قیمت روغن اعلام کرد.
ذخایر ذرت کشور کافی است


مجید موافق قدیری، رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان نیز جدی‌ترین چالش فعالان اقتصادی و واردکنندگان این محصول را عدم تخصیص ارز عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال جاری، بیش از 9.5 تا 10 میلیون تن ثبت سفارش برای واردات انواع خوراک دام صورت گرفته که تاکنون کمتر از 10 درصد تخصیص ارز به آن داده شده است.به گفته وی، در انبارهای کشور بیش از 1.5میلیون تن ذرت موجود است و از این حیث مشکلی وجود ندارد. قدیری افزود: میزان ذخایر کشور برای این محصول استراتژیک به گونه‌ای است که تا مهر ماه سال جاری مشکلی وجود ندارد به شرط آنکه به ثبت‌سفارش‌های صورت گرفته ارز تخصیص یابد.وی همچنین در رابطه به دریافت‌کنندگان ارز برای واردات انواع خوراک دام، گفت: 80 درصد شرکت‌ها و افرادی که برای نهاده‌های دامی ثبت سفارش کرده‌اند در این حوزه هیچ‌گونه فعالیتی ندارند.
داروهای دامی در گمرک مانده است
کامیار منتصر، عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام، تداخل ارگان‌های مختلف در این حوزه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سابقا مجوز واردات دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام از سوی سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد صادر ‌می‌شد ولی اکنون به وزارت بهداشت واگذار شده است که بر ماهیت و اهمیت این محصولات اشراف کافی ندارد.وی با تاکید بر اهمیت بالای دارو و افزودنی و مواد بیولوژیک دام در سلامت مواد غذایی و بهداشت انسان، افزود: مقدار زیادی دارو به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی در گمرک باقی مانده‌اند و ممکن است تاریخ انقضای آنها فرابرسد. علیرضا عزیزالهی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران نیز در ادامه این جلسه به کاهش 30 درصدی تولید جو در کشور طی سه ماه نخست سال جاری اشاره کرد و گفت: واردات این محصول نیز در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است ولی با توجه به ذخایر داخلی جوابگوی نیاز داخلی نیست و نیازمند توجه بیشتر وزارت جهاد کشاورزی به مساله تامین ارز محصول جو مورد نیاز کشور است.وی در بخش دیگری از سخنان خود از اقبال کارخانجات لبنی به تولید و صادرات محصولات خامه و کره خبر داد. در ادامه صحبت‌های فعالان بخش خصوصی حوزه کشاورزی در حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران تاکید کرد که باید برابر مصوبه دولت ارز رسمی صرفا به کالاهای اساسی و دارو داده ‌شود. او گفت: هم‌چنین در حال حاضر لازم است به بخش عمده‌ای از مواد اولیه کارخانه‌ها مانند ماشین‌آلات و تجهیزات صنایع تبدیلی نیز ارز دولتی تخصیص داده شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها