رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379337

عارف: برای ریشه‌کنی فساد نیازمند عزم ملی هستیم

ساعت24-رئیس فراکسیون امید گفته است که برای ریشه‌کنی فساد نیازمند عزم ملی هستیم.

عارف
جلسه هم اندیشی دیوان محاسبات کشور با حضور محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فرید موسوی، محسن علیجانی و طیبه سیاوشی شاه عنایتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس کل دیوان محاسبات کشور، مستشاران، معاونان فنی و معاونان دادستان، روسای شعب دادیاری، حسابرسان کل و مدیران کل دیوان محاسبات کشور روز گذشته (سه شنبه 23 مرداد) برگزار شد.

محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دیوان محاسبات کشور؛ گفت: خوشحالم که توفیقی حاصل شد که در سازمان مهم و ارزشی مثل دیوان محاسبات در خدمت شما باشم و از آقای عادل آذر هم که این فرصت حضور را فراهم کرده اند، کمال تشکر را دارم و از زحمات و تلاش‌های ارزشمند مجموعه دیوان محاسبات کشور قدردانی می کنم.

وی با اشاره به تعهد، پاکدستی، سلامت و انگیزه معنوی در کنار شایستگی‌های فنی و حرفه ای به شاخص‌های تربیت مدیر و ویژگی‌های مدیر و کارگزار در نظام ارزشی و اسلامی پرداخت و اضافه کرد در نظام ارزشی باید جایگاه ویژه‌ای برای نظارت قائل بود و از مدیریت‌های کوتاه مدت که باعث سوء استفاده می شود.

نماینده تهران در مجلس با طرح این سئوال که آیا با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی به چه میزان به شاخص های اول انقلاب و کارگزار نظام ارزشی رسیده ایم؟، تصریح کرد: نظارت بر اجرای دقیق قوانین و مقررات و انجام چاره اندیشی و ارائه راهکار به مدیران به قصد پیشگیری، و اولویت دادن به امور مهم و کلیدی و پرهیز از پرداختن به امور جزئی و کم اهمیت از مهمترین راهبردهای نظارت هستند که لازم است مورد توجه دستگاه های نظارتی قرار گیرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه به موضوع فساد و نقش آن در فروپاشی نظام‌های سیاسی اشاره کرد و گفت: امروز موضوع فساد در کشور ما یکی از موضوعات مهم مورد رصد و پیگیری سران نظام است بنابراین یکی از وظایف مهم دستگاه‌های نظارتی به ویژه دیوان محاسبات کشور مبارزه با فساد است و باید توجه داشت ریشه کنی فساد نیازمند یک عزم ملی است.

عارف به توصیه هایی برای انجام بهتر نظارت اشاره کرد و سالم‌سازی دستگاه‌های نظارتی، شفاف‌سازی امر نظارت، حفظ اخلاق، حرکت در چارچوب قانون، حفظ حرمت‌ها، شفاف‌سازی در فضای مجازی برای جلوگیری از قهرمان سازی مجازی، تعامل نزدیک با همه کمیسیون‌های مجلس برای روان سازی قوانین، از بین بردن قوانین متضاد، تعامل با سایر دستگاه‌های نظارتی، تعامل مثبت با دستگاه‌های اجرایی با حفظ جایگاه و اقتدار سازمانی و نظارت بر ناظرین را از جمله این توصیه‌ها عنوان کرد.

در ادامه این جلسه عادل آذر خط مشی فعلی دیوان محاسبات کشور را اعتماد آفرینی و عدم ایجاد تشنج در جامعه عنوان کرد و گفت: راهبرد بنده در موقع کسب رای نمایندگان مجلس برای ریاست دیوان؛ نظارت مستمر، پیشگیرانه، هدایتگرانه و مقتدرانه بوده که در حال حاضر در برنامه های نظارتی دیوان محاسبات جاری و ساری می باشد. ایشان در ادامه حسابرسی مبتنی بر عملکرد را به نوعی همان ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی دانست که دیوان محاسبات پی گیر آن است و تاکنون گزارش هایی(مانند حسابرسی اقتصاد مقاومتی) را نیز در این زمینه تهیه کرده است که گاها با واکنش متفاوت دستگاه های اجرایی مربوطه مواجه شده است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور برگزاری دوره‌های آموزشی برای دستگاه‌های اجرایی را در راستای سیاست‌های پیشگیرانه دیوان محاسبات کشور دانست که تاکنون چندین دوره برگزار شده و طبق تقویم آموزشی دوره‌های دیگری در آینده برگزار خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود هدف‌گذاری اصلی دیوان محاسبات را در دوره جدید توسعه سلامت اداری و انضباط مالی در دستگاه‌ها به منظورکاهش ورودی پرونده‌های تخلف به دادسرا اعلام کرد که این امر با اقدامات پیشگیرانه محقق خواهد شد.

در ادامه این جلسه هم اندیشی فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و محسن علیجانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ارائه دیدگاه های خود در مورد نقش نظارتی دیوان محاسبات کشور در شرایط حساس کنونی پرداختند و از گزارش‌های خوب و نظرات کارشناسی دیوان محاسبات کشور در کمیسیون‌های مجلس قدردانی و خواستار حضور فعال دیوان محاسبات در پیگیری استقرار بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد و به تبع آن حسابرسی بر مبنای عملکرد، نظارت بر بودجه و گسترش نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی، عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه واصلاح نقایص قانون در حوزه های مختلف شدند.

درپایان این جلسه هم اندیشی تعدادی از حاضرین سئوالات و نظرات خود را در مورد مباحث طرح شده در جلسه مطرح کردند.

جلسه با جمع بندی عارف و تشکر ویژه ایشان از مدیران و کارکنان دیوان محاسبات در تعامل سازنده با نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی خاتمه یافت.

تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها