رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 379490

رابطه آفت‌کش با خطر ابتلا به اوتیسم

ساعت24 - یک مطالعه برجسته که اخیرا منتشر شده رابطه بین سطوح آفت کش موجود در خون مادران و خطر ابتلا به اوتیسم در نوزادان آنها را توضیح می‌دهد.

اوتیسم
style="text-align:right">یک مطالعه برجسته که اخیرا منتشر شده رابطه بین سطوح آفت کش موجود در خون مادران و خطر ابتلا به اوتیسم در نوزادان آنها را توضیح می‌دهد.

اوتیسم یک اختلال رشدی است که اگرچه علائم آن در هر فردی متفاوت است اما معمولا شامل رفتارهای تکراری، مشکلات سازگاری با تغییر و مشکلات در شرایط اجتماعی می‌شود.

تاکنون تحقیقات بسیاری در زمینه اوتیسم صورت گرفته اما چندین پاسخ برای علل ایجاد این بیماری شناخته شده که درهم آمیختگی بین عوامل محیطی و ژنتیکی از آن موارد بوده و در حال حاضر نیز هیچ درمان مشخصی برای این اختلال وجود ندارد.

اخیرا گروهی از متخصصان در مورد امکان ارتباط بین قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها و به خصوص آفت‌کش‌ دِ. دِ. ت و خطر ابتلا به اوتیسم آزمایشاتی انجام داده‌اند.

دِ. دِ. ت که نخستین بار در سال ۱۸۷۴ سنتز شد برای از بین بردن و کنترل طیف وسیعی از حامل‌های بیماری از جمله تیفوس و مالاریا در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با گذشت زمان، ملاحظات ایمنی و قانونی استفاده از این آفت‌کش افزایش یافته و رفته رفته در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا ممنوع شد.

با این حال توقف استفاده از دِ. دِ. ت مواد مضر شیمیایی آن را از بین نمی‌برد، چرا که دِ. دِ. ت از آلاینده‌های آلی پایدار بوده و به طور آهسته تجزیه می‌شود. در طول چندین دهه این مواد شیمیایی به راحتی وارد زنجیره غذایی شده است و با گذشت زمان سطوح شیمیایی این ماده مضر آلی در اندام‌های مختلف بدن به خصوص در بافت چربی ایجاد می‌شود.

اگرچه هنوز تاثیر دقیق قرار گرفتن در معرض این آفت‌کش در مدت‌های طولانی بر سلامت انسان مشخص نشده اما به نظر می‌رسد که این ماده به طور گسترده‌ای باعث تخریب غدد درون‌ریز شده و سرطان‌زاست.

این آفت‌کش هنوز هم برای کنترل پشه‌ها و سایر آفات در مناطقی با میزان بالایی از مالاریا مانند بخش‌های خاصی از جنوب صحرای آفریقا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موضوع نگران‌کننده این است که دِ. دِ. ت می‌تواند از جفت رحم عبور کند. بنابراین در صورتی که مواد شیمیایی مضر این آفت‌کش در بدن یک زن وجود داشته باشد، می‌تواند بر جنین او تاثیرات منفی بگذارد.

برای مشخص شدن رابطه بین آفت‌کش دِ. دِ. ت و ابتلا به اوتیسم در افراد، محققان نمونه‌های خون بیش از ۷۵۰ کودک مبتلا به این اختلال را با تعدادی کودک سالم مورد بررسی قرار دادند و سطوح D.D.E که محصول دِ. دِ. ت است را در خون آنها اندازه‌گیری کردند.

به این ترتیب متخصصان دریافتند در صورتی که میزان D.D.E موجود در خون مادران این کودکان بالا باشد، خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان در حدود یک سوم بیشتر خواهد بود. به طوری که با سطوح ۷۵ درصدی این ماده در خون مادران، خطر ابتلا به اوتیسم با معلولیت ذهنی در کودکان دو برابر خواهد شد.

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوزتودی، از آنجایی که به نظر می‌رسد شیوع اوتیسم در حال افزایش باشد، این پژوهش احتمالا توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده و در صورتی که علت این ارتباط دقیقا مشخص شود، چالش بعدی راه‌هایی برای حذف دِ. دِ. ت از محیط زیست و بدن انسان خواهد بود.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها