رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 387758

مساجد گرجستان و استانبول

رپورتاژ / مسجد ایاصوفیه (ایا صوفیا) یکی از نمادهای شهر استانبول است.

dir="RTL" style="text-align:right">مساجد استانبول

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه (ایا صوفیا) یکی از نمادهای شهر استانبول است. ایاصوفیا در ابتدا کلیسا بود. بنای اولیه آن در قرن ششم میلادی ساخته شد و برای چندین قرن، بزرگ‌ترین کلیسای جهان بود. اما در سال ۱۴۵۳، بعد از فتح استانبول توسط محمد فاتح، سلطان مسلمان عثمانی، این کلیسا به مسجد تغییر کاربری یافت. بعدترها، در سال ۱۹۵۳ آتاتورک دستور داد تا این مسجد به موزه تبدیل شود تا زیبایی‌ها و عظمت آن بهتر از قبل در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

با حضور در مسجد یا موزه ایاصوفیه با آن عظمت و هنرمندیِ توامان، حسی فوق‌العاده به دست خواهید آورد و زیبایی این مسجد، شما را به تحسین وا می‌دارد. سقف بسیار بلند این مسجد، با گچ‌کاری‌ها و منبت‌کاری‌های دقیقی آراسته شده‌است. ارتفاع گنبد این مسجد ۱۵ متر است و طول و عرض آن ۸۲ و ۷۳ هستند.

تبدیل کلیسای ایاصوفیا به مسجد، باعث خلق سبک جدیدی در معماری شد. این سبک بعدها در سایر مساجد استانبول هم به کار گرفته شد.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یکی دیگر از مسجدهای بسیار زیبای استانبول است. این مسجد به دستور رستم پاشا، صدر اعظم وقت عثمانیان و داماد خرم سلطان و توسط یکی از معماران مشهور زمانه به نام معمار سنان ساخته شد. جالب است بدانید که ساخت این مسجد در سال ۱۵۶۳ و دو سال پس از مرگ رستم پاشا به پایان رسید.

مسجد رستم پاشا در یکی از بازارهای شلوغ آن زمان استانبول ساخته شد. برای همین هم سازندگان آن، فضاهایی به بزرگی زمین مساجد ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد را در اختیار نداشتند. معماران از فضای موجود نهایت استفاده را کرده‌اند و مسجدی نه چندان بزرگ اما بسیار زیبا را به وجود آورده‌اند.

معماری بیرونی مسجد رستم پاشا مشابه با سایر مساجد استانبول است. اما نقطه تمایز و ارزش اصلی این مسجد، طراحی داخلی بسیار زیبای آن است. درون مسجد، کاشی‌کاری‌های آبی‌رنگ بسیار زیبایی با نقوش گل‌های مختلف مانند میخک، مینا، لاله، رز و … به صورت هنرمندانه و با جزئیات فراوان دیده می‌شود. این کاشی‌کاری‌های زیبا، باعث می‌شود تا بازدیدکنندگان با حضور در این مسجد احساسی متفاوت و فوق‌العاده را تجربه کنند.

این مسجد در یکی از محله‌های قدیمی استانبول قرار گرفته است. مسافران تور استانبول در کنار بازدید از این مسجد، امکان سر زدن به چند بازار سنتی نزدیک این منطقه را هم دارند.

مسجد سلطان احمد استانبول – مسجد آبی استانبول

مسجدی زیبا از قرن ۱۷ ام که درست روبه روی مسجد ایاصوفیه قرار دارد و به دلیل کاشی کاری ها و سرامیک های زیبای آبی رنگ در دیوار های داخلی مسجد به نام مسجد آبی مشهور است. مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی از دیگر مساجد استانبول متمایز است و این تفاوت در تعداد مناره های آن است، درحالیکه دیگر مساجد ترکیه تنها دارای ۴ الی ۲ مناره اند مسجد آبی دارای ۶ مناره است. ساخت مسجد آبی از سال ۱۶۰۹ شروع و تا سال۱۶۱۶ در دوره پادشاهی سلطان احمد به طول انجامید و آخرین مسجد ساخته شده در دوره عثمانی است.

مسجد سلطان سلیمان استانبول

مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول و یکی از معروف ترین اماکن دیدنی استانبول است. مسجد سلیمانیه، این شاهکار معماری تاریخی در قرن ۱۶ ام توسط معمار معروف و توانمند عثمانی، معمار سنان ساخته شد. مسجد سلیمانیه به نام بزرگ ترین و مهم ترین پادشاه عثمانی، پادشاه سلیمان نام گذاری شد و مسجدی زیبا از مناره های بلند با معماری عثمانی و گنبدی بزرگ با معماری بیزانس کلیسای ایاصوفیا بنا شده است. مسجد سلیمانیه مسجدی بزرگ با ۴ مناره است و مقبره سلطان سلیمان، خرم همسر ایشان و معمار سنان هر سه در این مسجد قرار دارند.پیشنهاد سفر باتو این است که پس از خرید آفر های ارزان تور استانبول به صورت لحظه آخری و سفر به استانبول از این بنا بازدید کنید.

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی استانبول مسجدی زیباست که در قرن ۱۸ ام توسط آقا محمود، داماد وزیر بزرگ ابراهیم پاشا، بنا شد. اگرچه مسجدی کوچک است، اما در لیست مساجد زیبا و محبوب ترکیه قرار گرفته است. بیشتر توریستان تور ترکیه با شنیدن این مساحت نسبتا کوچک مسجد اورتاکوی بازدید از آن را به سفر بعد و بعد موکول می کنند که این اشتباهی رایج در طول سفر به استانبول است. مسجد اورتاکوی تنها کمی آنطرف پل بسفر قرار دارد و منظره این مسجد از تمامی مساجد ترکیه زیبا تر و نفس گیر تر است. نمایی از مسجد اورتاکوی با پشت زمینه ای از پل بسفر زاویه ایست که لنز دوربین عکاسان را جذب خود می کند. این منظره از استانبول درواقع تلفیقی از تاریخ ترکیه و شهر مدرن استانبول است که به نمایش می گذارد. به شما توصیه می کنیم تا از مسجد اورتاکوی در شب دیدن کنید چرا که نورپردازی پل بسفر به زیبایی منظره افزوده است. همچنین می توانید آفر مناسب تور های لحظه آخری سفر باتو را در سایت ببینید.

مسجد جدید استانبول - مسجد ینی جامی استانبول

مسجد جدید استانبول به دستور سلطان صفیه، همسر سلطان مراد سوم ساخته شد. برخلاف نام این مسجد، مسجد جدید یکی از مساجد قدیمی تاریخی استانبول است که تاریخ ساخت آن از سال ۱۵۹۷ آغاز شد و به دلیل مسائل سیاسی ساخت آن نیمه کاره رها شد. بنا ساخته شده ویران شد و به دلیل آتش سوزی که در سال ۱۶۶۰ رخ داد به شدت آسیب دید. سالها بعد معمار سلطنتی، معمار توانمند و مشهور مصطفی آقا پیشنهاد اتمام بنای مسجد را داد و در آخر در سال ۱۶۶۳ ساخت بنا به اتمام رسید و امروزه مسجد جدید یکی از مساجد مشهور استانبول و نمونه ای مشهور از سرامیک کاری ایزنیک عثمانی است، البته نمونه عالی از سرامیک های ایزنیک را می توان در مسجد رستم پاشا دید.

مساجد گرجستان

مسجد تفلیس

مسجد جمعه تفلیس

در قرن هجدهم با فتح عربستان میزان تراکم و جمعیت مسلمانان در تفلیس افزایش یافت. با توجه به گفته های پّلاتون لوسِلیانی (Platon Ioseliani) تاریخ نویس گرجی اولین مسجد مسلمانان شیعه در قرن شانزدهم و در مکان یک کلیسای مسیحی که توسط سلطان سلیمان تخریب شده بود، بنا گردید. اما این مسجد در طی پروژه ساخت پل مِتِخی در سال 1950 از بین رفت. علاوه بر این مسجد در تفلیس محل های دیگری برای عبادت مسلمانان مانند مسجد سنی واقع در انتهای باغ گیاه شناسی یافت می شود. مسجدی که در سال های 1723 تا 1753 در زمان امپراطوری عثمانی ساخته شد و در اواسط قرن هفدهم به دستور نادر شاه از بین رفت. مسجد سنی در فواصل بین سال های 1846 تا 1851تحت پروه بازسازی با تیم معماری جووانی اِسکودییِر قرار گرفت اما در اواخر قرن نوزدهم به طور کامل تخریب شد. مسجد جمعه در محل تخریب مسجد سنی احداث گردید. مسجدی بی نظیر با هشت مناره زاویه دار که طراحی فوق العاده اش نظر همگان را حتی از راه های بسیار دور به خود جلب می کند. این مسجد در انتهای باغ گیاه شناسی قرار دارد و می توان از آن به عنوان تنها مسجد فعال مسلمانان در تفلیس نام برد. تنها جای دنیا که در آن مسلمانان شیعه و سنی با هم به عبادت می پردازند. در داخل این مسجد راهنمایان مسلط به زبان انگلیسی شما را در مورد ادیان مختلف راهنمایی می کنند. همه افراد می توانند از مسجد جمعه تفلیس دیدن نمایند.

مسجد باتومی

باتومی قدیمی ترین شهر گرجستان می باشد که قدمت آن به سالها قبل از مسیح بازمیگردد. پس طبیعی ست که تور باتومی، جاذبه های تاریخی برای شما همراه داشته باشد. مسجد باتومی یکی از معروف ترین مساجد گرجستان در حاشیه دریای سیاه، آدجارا می باشد که جمع گسترده ای از مسلمانان در آن منطقه زندگی می کنند.

این مسجد که به همت خانواده اصلان بیگ یک مسلمان گرجی در قرن نوزدهم میلادی ساخته شد. دیوارهای مسجد توسط برادران لاز طراحی و نقاشی شده است. در ابتدا دو مسجد دیگر در اطراف این مسجد قرار داشت که از بین رفتند و تنها همین بنا باقی ماند.

مسجد اوترا یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری برای ایرانیان می باشد که در عین سادگی زیبایی وصف ناپذیری دارد. این مسجد که به نام مسجد جامع در بین اهالی مسلمان باتومی معروف است، برای آنها از ارزش معنویی والایی برخوردار است. در این مسجد نه تنها از مکانی تاریخی دیدن می کنید، بلکه حال و هوای معنوی آن شما را مجذوب خواهد کرد. سفرهای ارزان گرجستان را در سایت از دست ندهید.

تماشای تعداد زیادی مسلمان از تعداد مسلمانان باتومی کم نیست و این مسجد جوابگوی این جمعیت نیست به همین علت در حال حاضر قصد دارند مسجد دیگری در باتومی بسازند. پیشنهاد های ویژه تور کیش ارزان و لحظه آخری را از دست ندهید.

اترا تنها مسجد شهر باتومی می باشد که دیوارها و در و پنجره های فوق العاده دیدنی و جذابی دارد . معماری این مسجد بازمانده ای از دوران عثمانی می باشد. هر چند در گرجستان پخش اذان ممنوع است ولی مسلمانان گرجی راس ساعت به مسجد می روند و خدا را عبادت می کنند. تعداد مسلمانان در این شهر زیاد است و این مسجد جای کافی برای همه ندارد. شاید در آیند مسجدی دیگر در باتومی ساخته شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها