رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 395225

اذان صبح | اذان ظهر | غروب آفتاب | اذان مغرب | طلوع آفتاب

ساعت دقیق اذان صبح امروز ، طلوع آفتاب امروز ، اذان ظهر امروز ، غروب آفتاب امروز و اذان مغرب امروز را بر اساس شهر خود می توانید ببینید.

اذان صبح

سحر زمان بعد از نیمه شب و قبل از آغاز صبح است. اوقات شرعی بر اساس حرکت خورشید محاسبه می‌شود. برای تعیین نحوه تعیین زمان اذان صبح ادامه مطلب را بخوایند.ناظر از روی زمین نمی تواند در نیمه های شب پرتوی خورشید را که در پایینترین ارتفاع زیر افق است ببیند.اما چند ساعت که بگذرد با برخورد نخستین پرتوهای آن با بالای جو،می توان گفت پرتوها منعکس و پراکنده می شوند.

تعیین هنگام اذان صبح مبتنی بر رویت نخستین سپیده صبحگاهی انجام می شود.هنگامی این پدیده رخ می دهد که خورشید همچنان در زیر افق است و طبق رصدها،امکان بررسی و تحقیق هست تا بتوان فهمید خورشید باید چند درجه زیر افق قرار داشته باشد تا چنین اتفاق و پدیده ای قابل دیدن باشد.بر اساس مشاهدات و اعلام منجمان در دوره اسلامی 17 تا 19 درجه عددی است که این اتفاق در آن می افتد.معیار فعلی در ایران بر اساس اعلام مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که مسولیت اعلام زمان اوقات شرعی را در اختیار دارد، برای اذان صبح زاویه 17.7 در جه زیر افق است که اعلام رسمی از طریق صدا و سیما نیز بر همین اساس است.

اذان صبح ظهر مغرب

طلوع خورشید

طلوع خورشید لحظه دیدن خورشید در هر سرزمین است.زمانی که لبه و قسمت بالایی قرص خورشید از دیدی افق ناظر مشاهده می شود،را می توان هنگام طلوع خورشید نامید.پیش از آنکه ناظر بتواند نور گسیل شده از خورشید را ببیند و یا به عبارتی قبل از اینکه به ناظر برسد،از جو زمین می گذرد و انحراف نور که به دلیل وجود جو است اتفاق می افتد و به نظر می رسد خورشید بالاتر از موقعیت حقیق خود است.در واقع می توان اینطور بیان کرد که تاثیر شکست باعث می شود تا ارتفاع اجسام بیشتر از مقدار واقعی خود دیده شود.

میزان شکست در افق ناظر به صورت میانگین 34 دقیقه قوسی است (به ازا ئ هر درجه مقدار 60 دقیقه قوسی محاسبه می شود). پس بدون توجه و در نظر گرفتن اثر شکست، می توان گفت قرص خورشید به میزان 34 دقیقه قوسی پایین‌تر است.

اذان ظهر

ظهر هنگامی است که خورشید در وسط آسمان قرار می گیرد. در این زمان اذان ظهر و نماز ظهر خوانده می‌شود. می توان گفت در کره آسمان، نصف‌النهار ناظر را به شکل کمانی می توان تصور کرد که از شمال آغاز می شود و از بالای سر عبور می کند و به جنوب سماوی می‌رسد. بر اساس بعضی از روایتها ،هنگام اذان ظهر زمانی است که مرکز قرص خورشید در مسیر حرکت روزانه خود به نصف‌النهار ناظر می رسد. اما بر اساس صحبت بعضی از مراجع می توان این طور گفت که هنگامی که خورشید به بیشترین میزان ارتفاع خود و نیز سایه شاخص به کمترین حد و مقدار می رسد زمان اذان ظهر است.

به لحاظ بحث نجوم می توان گفت این دو روش و تعریف بر یکدیگر تقریبا منطبق هستند و تنها احتمال دارد چند ثانیه با هم تفاوت داشته باشند.در ایران از روش اول توسط موسسه ژئوفیزیک استفاده می شود و با دقت یک دقیقه گرد می گردد.

عصر حدودا چهار ساعت بعد از ظهر است. اذان عصر وقت فضیلت نماز عصر است و نماز عصر را می توان از بعد از نماز ظهر تا غروب خورشید بخواند.

غروب خورشید

غروب خورشید هنگامی که خورشید از دیده در مغرب پنهان می‌شود. به صورت مشابه طلوع خورشید، زمان دقیق غروب خورشید زمانی است که مرکز قرص خورشید 50 دقیقه قوس زیر افق ناظر باشد که 34 دقیقه قوس آن به علت تأثیر پدیده شکست و 16 دقیقه قوس باقیمانده، مربوط به شعاع ظاهری قرص خورشید است. قطر ظاهری خورشید به طور میانگین 32 دقیقه‌ی قوس است.

اذان مغرب

پس از آنکه خورشید غروب کرد زمان مغرب است و آن زمان اذان مغرب خوانده می‌شود و نیز نماز مغرب. بعد از غروب خورشید ، همچنان آسمان تا مدت زمانی روشن است.می توان گفت برای ناظر بر زمین،خورشید در واقع غروب کرده،ولی در همان زمان اگر در ارتفاع بسیار بالا مثلا در هواپیما نظاره شود خورشید بالای افق قرار دارد.چند دقیقه ای که بگذردخورشید می آید زیر افق و پرتوهای خورشید که به سطح زمین می خورند باعث می شود سایه آن در سمت مقابل خورشید (افق شرقی) رویت شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها