رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 400747

تاکسیها از کاروانسرای "زکیخانی" حذف شدند

ساعت24-«عملیات بازگراندن کاروانسرای «زکی­خانی» از دوره صفویه که در مسیر راه تاریخی شیراز به اصفهان در زرقان فارس به ترمینال تاکسیرانی تبدیل شده بود، خواناسازی شد.»

اکبر عزیزی، سرپرست برنامه خواناسازی پلان کاروانسرای زکی­‌خانی زرقان با اعلام این خبر گفت: محوطه کاروانسرا در دو دهه گذشته تبدیل به ترمینال تاکسی‌های برون شهری شهر زرقان شده بود و شهرداری با هدف زیباسازی فضای شهری تصمیم به تغییر کاربری به محوطه کاروانسرا گرفته بود، به همین دلیل با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی فارس و شهرداری زرقان برنامه خواناسازی توسط باستان­‌شناسان انجام شد.

او با بیان این‌که متاًسفانه حدود ۱۲ سال پیش شهردار وقت زرقان با تخریب بخش شرقی بنای کاروانسرا و آسفالت کردن سطح محوطه حیاط کاروانسرا و قسمت‌های تخریب شده تلاش در پاکسازی و زیباسازی شهر داشت، افزود: به همین دلیل کاوش باستان­شناسی با اولویت قراردادن خواناسازی پلان بنا ضروری بود.

وی خواناسازی این محوطه‌ی تاریخی با استناد و کمک گرفتن از تصاویر هوایی بین سال‌های ۱۳۴۵ تا امروز در محدوده بخش شرقی در قسمت‌های تخریب شده را از نخستین اقدامات در راستای بازگرداندن این محوطه‌ی تاریخ به حالت اولیه خود در کارگاه‌های کاوش بیان کرد.

عزیزی مساحت بخش خواناسازی شده را حدود ۸۰۰مترمربع دانست و ادامه داد: با پاکسازی این قسمت‌ها از نخاله­‌های شهری و آوارهای ایجاد شده بقایای پی دیوارهای بنا نمایان شد.

به گفته این باستان‌شناس، پلان کاوش شده بخش شرقی، نشان دهنده قرینه بودن این قسمت با قسمت شمالی کاروانسرا است که البته آن هنوز سالم و پابرجاست.

وی با اشاره به استفاده از سنگ‌های لاشه و تراش‌خورده در ساخت پی و دیوار بنا و ترکیب آهک و خاک به عنوان ملات در بین رج سنگ‌ها گفت: دیوارها و سقف کاروانسرا با آجر ساخته شده است.

او با استناد به متون تاریخی، تاریخ تقریبی ساخت کاروانسرا را بین اواخر دوره صفویه تا آغاز زندیه اعلام کرد و گفت: کاروانسرای «زکی­‌خانی» که در مسیر راه تاریخی شیراز به اصفهان قرار داشته در زمان ساخت خارج از شهر و از جمله کاروانسراهای برون شهری محسوب می­‌شد و در میان بافت شهری قرار گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که بخش باختری کاروانسرا نیز تبدیل به پیاده­‌رو حاشیه خیابان و بخش جنوبی با ساخت سرویس بهداشتی، اتاق فروش بلیت و استراحتگاه رانندگان از بین رفته است، اضافه کرد: با خواناسازی پلان بخش‌های تخریب شده بخش شرقی برنامه در این فصل به پایان رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها