رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417190

سوغات مشهد و وان در تورهای وان و مشهد

رپورتاژ آگهی/ در ادامه مجموعه مقالات راهنمای سفر به مشهد ،در بخش هشتم این راهنمای جامع سفر ،قصد داریم بهترین سوغات مشهد و فروشگاه های خرید سوغات مشهد را به شما همراهان همیشگی وب سایت گردشگری و اقامتی “به پین” معرفی نمائیم.

a href="https://www.saat24.news/news/257149/%D8%B1%D9%BE%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%A7%DA%98-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%AA%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8" target="_blank">رپورتاژ خبری /در ادامه با همراه باشید تا با سوغاتی های معروف مشهد الرضا و یکی از بهترین جاذبه های مشهد آشنا شوید.


بازارهای اطراف حرم مطهر رضوی ،حال و هوای خاصی را برای زائرین و مسافرین شهر مقدس مشهد به وجود می آورد. شهر مشهد بدلیل اینکه شهر زیارتی مهمی در ایران محسوب میگردد ،تنوع زیادی از محصولات، کالاها و صنایع را در این کلان شهر مهم ایران میتوان یافت و سوغات مشهد در مراکز خرید مشهد عرضه میگردد.

به گزارش سفر باتو ، قشر کثیر زائرینی که به شهر مشهد سفر میکنند، پس از زیارت مرقد مطهر امام رضا علیه السلام، بدنبال خرید سوغاتی برای اقوام و خویشاوندان خود هستند که خوشبختانه تنوع کالا در فروشگاه های شهر مشهد بسیار زیاد میباشد و میتوان در فروشگاه های مشهد ،برای هر سن و سلیقه ای سوغاتی تهیه نمود.

در بین سوغات مشهد در تور مشهد میتوان از زعفران، زرشک، خشکبار، جیلی بیلی، فیروزه، مهر و تسبیح، جانماز، عطریات، نقل و نبات بعنوان بهترین سوغاتی های مشهد نام برد که قصد داریم در ادامه این مقاله به معرفی کوتاهی از این سوغاتی ها بپردازیم تا شما بتوانید انتخاب و خرید راحتی داشته باشید.
زعفران، طلای سرخ خراسان

سوغات مشهد - زعفراناگر از خودتان این سوال را میپرسید که ارزشمندترین سوغات مشهد کدام یک از سوغاتی های معروف مشهد است ،باید این پاسخ را به شما بدهیم که زعفران یا همان طلای سرخ ایران ارزشمندترین سوغاتی مشهد به حساب می آید.
زعفران که بعنوان یکی از گرانبهاترین تولیدات کشاورزی کشور محسوب میگردد در استان خراسان بزرگ ،بیشترین تولید و صادرات را دارد و از حیث تولید زعفران ،استان خراسان در جهان رتبه اول را داراست. این محصول ویژه در بخش های مرکزی استان همچون شهرستان‌های تربت حیدریه، زاوه، گناباد، تایباد، باخرز و بجستان و در جنوب استان خراسان در شهرستان‌های قائنات، بیرجند، فردوس، سرایان کشت میشود و استان خراسان با تولید حدود ۷۵/۵ درصد از کل تولید زعفران کشور، مقام اول را داراست.
سابقه کاشت زعفران در کشور ایران (به خصوص زعفران قائنات) به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و از آن زمان تا به امروز در این سرزمین این گیاه ویژه کاشت و برداشت میشود. زعفران که یک گیاه رنگی و گران‌بها چندین ساله میباشد، بدون ساقه ‌است و پیاز دارد و بدلیل اینکه بهترین محل کشت این گیاه در خاک کویر میباشد ، به زعفران طلای سرخ و یا طلای کویر نیز میگویند.
شهر مقدس مشهد بدلیل دارا بودن صنایع بسته بندی متعدد ،مرکز بسته بندی زعفران در استان خراسان به شمار میرود و به همین علت در مشهد زعفران در مدل ها و قیمت های مختلف ارائه میگردد.
از زعفران که دارای رایحه ی سحرانگیز و مزه ی فوق العاده ای میباشد در چاشنی و رنگ غذا استفاده میشود و همچنین این گیاه فوق العاده در صنایع مختلف رنگ سازی، نساجی و صنایع چرم نیز کاربرد فراوانی دارد.
زعفران دارای خواص دارویی مختلفی میباشد که مهمترین خاصیت زعفران درمان افسردگی میباشد. در ادامه برخی دیگر از خواص زعفران را به شما عزیزان معرفی مینمائیم.

درمان افسردگی
تقویت حافظه
ضد سرطان
جوانسازی پوست
کاهش فشارخون
شادی آور
کنترل کلسترول و چربی خون

در هنگام خرید زعفران به این نکته دقت داشته باشید که زعفران مرغوب دارای رنگ قرمز تیره است و زمانی که در آب قرار میگیرد ،دیر رنگ خواهد داد. در مشهد زعفران در اشکال گوناگون عرضه میگردد که سه نوع درشت (پوشال)، ریز (سرگل) و دسته (دارای ریشه) اصلی ترین انواع ارائه زعفران میباشد که نوع پوشال آن ،محبوبیت فراوانی را دارد.
زرشک ،زینت بخش سفره های اصیل ایرانی

سوغات مشهد - زرشککشور ایران بعنوان بزرگترین تولیدکننده زرشک در سطح جهان به حساب می آید و در کشور نیز بزرگترین استان تولیدکننده زرشک ،استان خراسان جنوبی می باشد. زرشک که از دیرباز زینت بخش سفره های اصیل ایرانی بوده است، امروزه نیز مورد استفاده بسیاری از مردم سرزمین پهناور ایران میباشد و بعنوان یکی از انواع مختلف سوغات مشهد به شمار میرود.
زرشک میوه ای با طعم ترش و خوشرنگی میباشد که اکثر مردم از نوع خشک شده آن استفاده میکنند. یکی از غذاهای محبوب و اصیل که با زرشک در بین ایرانی ها شهرت دارد ،زرشک پلو میباشد که زرشک و زعفران از موارد اصلی تشکیل دهنده آن میباشد و این غذای لذیذ در اکثر رستوران های مشهد ارائه میگردد.
زرشک که دارای دو نوع اناری و پفکی میباشد ،علاوه بر اینکه در طبخ غذاهای اصیل ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد ،خواص درمانی گوناگونی نیز دارد که در ادامه به برخی از این خواص اشاره میکنیم:

تسکین درد کیسه صفرا
افزایش ایمنی بدن در برابر بیماری های عفونی
افزایش اشتها
انطباق عروق

در اغلب مراکز خرید مشهد در تورمشهد ارزان و لحظه آخری و آفر مشهد ،زرشک بصورت کیلویی به فروش میرسد و به دلیل اینکه خرید محصولاتی که بصورت باز ارائه میگردند موجب میشود که قیمت ها در حد بسیار زیادی پائین بیاید و این برای افرادی که به دنبال تهیه زرشک به قیمت مناسب میباشند، بسیار خوب است و هزینه های اضافه در تهیه این محصول بطور چشم گیری کاهش پیدا میکند.
این نکته نیز لازم به ذکر است که زائرین و مسافرین شهر مشهد این دقت را داشته باشند که محصولات مدنظر خود را از مراکز خرید معتبر مشهد خریداری کنند تا از کیفیت و سلامت محصولات اطمینان داشته باشند تا در استفاده از این محصولات خوراکی به مشکلی برنخورند.

ادویه هفت قلم

از جمله مواردی که زائران به عنوان سوغات از بازارهای مشهد مقدس نوعی از ادویه موسوم به «هفت قلم» می‌باشد که بیشتر در آبگوشت، خورشت و دیگر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود.این ادویه مخلوطی است از دارچین، سماق، گلپر، زنجفیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه که در مراکز عرضه آن به طرز زیبایی به رنگ‌های مختلف در کنار هم دیده می‌شود و از انواع دیگر آن می‌توان به ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ اشاره کرد.


مهر و سجاده

فروشگاه‌هایی که عرضه‌کننده این نوع تولیدات هستند انواع مختلفی از سجاده‌ها و جانمازهای گران قیمت و ارزان قیمت را با نقش‌های مختلف در معرض دید زائرین قرار داده‌اند که بیشتر جنس آن‌ها ترمه و مخمل کاشان گلدوزی شده است.مهرها نیز در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تولید شده و در بسته‌بندی‌های متنوع ارائه می‌گردد.


خشکبار

خشکبارها از جمله تنقلاتی است که از دیر زمان در فرهنگ و ذائقه ایرانی وجود داشته و از ارزش غذایی فراوانی نیز برخوردار است.بخشی از تنوع سوغات شهر مشهد به خشکبار اختصاص یافته که می‌توان از آلو بخارا، آلوچه، لواشک، برگه هلو، انجیر خشک، توت خشک، نخود و کشمش و انواع تخمه نام برد.

ساعت ها و تابلو های میناکاری شده

یکی از یادبود های زیبای مشهد که می توان برای از سفر به مشهد خریداری کرد ساعت ها و تابو های دیواری یا رومیزی است که هم نشان از هنر ایران و ایرانی دارد هم نشان از مشهد ایرانیان دارد.


انگشتر و زینت آلات عقیق و فیروزه

فیروزه تراشی و عقیق تراشی در استان خراسان رضوی از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار بوده و زینت‌آلات ساخته شده با نگین این سنگ‌ها امروزه در زمره سوغاتی است که زائرین و مسافران شهر مشهد به تیمن و تبرک به شهرهای خود می‌برند.مشهدمقدس به دلیل نزدیکی به نیشابور از گذشته محل تراش و عرضه فیروزه بوده است.

سوغات ترکیه

سوغات ترکیه، یکی از دغدغه‌های مسافران این کشور پرگردشگر است. استانبول، آنکارا، ازمیر، کوش آداسی و آنتالیا همگی برای خرید سوغات‌های ترکیه همچون کیف و کفش چرم، لباس‌های ترک، ادویه، سفال، ظروف مسی و دیگر سوغاتی‌های این کشور پیشنهادهای ویژه‌ای به همراه دارند.

نماد چشم زخم، سوغاتی از ترکیه

در ترکیه هرجا که بروید، یک شی حتما وجود دارد، چه در خانه‌ها، اداره، ماشین و یا مغازه‌ها، بسیاری از مردم ترکیه معتقدند که نماد چشم‌زخم آبی‌رنگ، افکار بد را از شما دور می‌کند. این موضوع فقط شامل یک خرافات معمولی نیست و چشم زخم آبی به اشکال مختلفی مانند زیورآلات، ظروف، جاکلیدی و بدلیجات تولید می‌شود.


راحت‌الحلقوم، سوغاتی از ترکیه

هرکس که شیرینی دوست دارد، حتما از طعم راحت‌الحلقوم ترکیه‌ای لذت خواهد برد. این شیرینی که طعم و اندازه‌های مختلف دارد و از شیر و نشاسته تهیه می‌شود، مربوط به دوران عثمانی است و شما علاوه بر خوردن شیرینی می‌توانید خود را در دوران عثمانی تصور کنید. لازم نیست در ترکیه زمان صرف جستجو برای پیداکردن راحت‌الحلقوم کنید، این شیرینی همه‌جا به‌فروش می‌رسد.


ادویه، سوغاتی از ترکیه

پس از اینکه چند روز در ترکیه بمانید، متوجه خواهید شد که ادویه‌ها نیز در این کشور بسیار مشهور می‌باشند. بیشترین تنوع ادویه‌ها را می‌توانید در بازار بزرگ استانبول پیدا کنید که در آنجا مغازه‌های بسیاری انواع ادویه را به‌صورت عمده به‌افراد محلی می‌فروشند. علاقه‌مندان به غذا حتما از عطر و طعم و دیدن این همه ادویه لذت خواهند برد، از مشهورترین این ادویه‌ها می‌توان به زعفران تازه اشاره کرد.

فرش، سوغاتی از ترکیه

یکی از گرانقیمت‌ترین سوغات، فرش ترکیه‌ای است. کلکسیونرهای حرفه‌ای از سراسر جهان به این کشور می‌آیند تا از فرش‌های این کشور خریداری کنند زیرا این فرش‌ها به‌دلیل کیفیت و تخصص هنری به‌کار رفته در آنها مشهور می‌باشند. بانوان ترکیه‌ای ماه‌ها صرف بافت یک فرش در اندازه‌های مختلف از سجاده تا فرش‌های بزرگ می‌کنند. نمادهای موجود بر روی فرش‌های نیز بیانگر اعتقادات سنتی مختلفی است، همچنین مراقب فروشگاه‌هایی که فرش‌های غیر ترک می‌فروشند، باشید. این فرش‌ها معمولا چینی هستند.

ظروف سفالی، سوغاتی از ترکیه

ظروف سفالی در تمامی نقاط توریستی به‌فروش می‌رسند اما شهر کوچک آوانوس در کاپادوکیه به‌دلیل تولید این محصولات و شاهکارهای سفالی مشهور است. صنعتگران محلی خاک‌ رس مورد نیاز را از رودخانه‌ی قرمز تهیه کرده و آن را برای ساخت ظروف و تزئینات بسیار زیبا به‌کار می‌گیرند. همچنین درکنار خرید می‌توانید خودتان پشت چرخ سفالگری نشسته و این حرفه را امتحان کنید.

ظروف مسی، سوغاتی از ترکیه

ظروف مسی بیشتر مختص بخش جنوب شرقی ترکیه است یعنی جایی که هنوز از تکنیک‌های قدیمی برای ساخت این ظروف استفاده می‌شود. مشهورترین ظروف مسی کوزه‌ها و قابلمه‌های مسی است. در ترکیه هنوز تجارت مسگری خواهان بسیاری دارد و ظروف بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند.

آشنایی با شهر وان ترکیه

وان شهر کوچکی در شرق کشور پهناور ترکیه و مرکز استانی به همین نام است. این شهر که از مرز مشترک ایران و ترکیه فاصله چندانی ندارد، در حاشیه بزرگترین دریاچه ترکیه واقع شده و قدمتش به ۳۴۰۰ سال پیش بر می گردد. یعنی زمانی که پادشاهی کهن اورارتو در اطراف دریاچه وان پا گرفت، منطقه وان به شهری برای سکونت بدل شد. البته که این سال ها وان از شکوه آن دوران بسیار فاصله گرفته و اگر امروزه به وان بروید، با شهری ساده و کوچک مواجه خواهید شد.

شهر وان امروزه جمعیتی در حدود ۳۷۰,۱۹۰ نفر را در خودش جای داده و وسعتی برابر با ۱,۹۳۸ کیلومتر مربع دارد. از نکات جالب توجه شهر وان می توان به جمعیت بالای کُردهای این شهر اشاره کرد. در واقع جمعیت اغلب این شهر را کردها تشکیل می دهند و نه تُرک ها. همچنین بسیاری وان را با گربه هایش می شناسند و این موجودات بانمک از نمادهای به خصوص شهر وان هستند؛ گربه هایی سفید با رنگ چشمان متفاوت از جمله چیزهایی است که بلااستثنا نظرتان را در طی سفر به وان جلب خواهد کرد، به گونه ای که در یکی از میدان های این شهر، تندیسی از گربه نیز می بینید.

معرفی جاذبه های شهر وان

گرچه وان و تور وان شهری کوچک است اما با این حال هنوز هم جاذبه های مخصوص به خود را دارد. در این جا به صورت مختصر با بهترین دیدنی های وان آشنا می شویم:

دریاچه وان | Van Lake: دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه است که وسعتی در حدود ۳,۷۵۵ کیلومتر مربع را می پوشاند. در این دریاچه جذاب ماهی هایی را می بینید که هیچ جای دیگری در ترکیه نخواهید دید و تنها در این دریاچه زنده خواهند ماند. کمی که در اطرافش گشت و گذار کنید، می توانید با قایق به درون جزایر آن هم بروید و به جست و جو و گردش بپردازید. دیدنی های باستانی و بقایای تاریخی در این جزایر انتظار شما را می کشند و می توانید گردشی بدیع از تاریخ و طبیعت را رقم بزنید.


قلعه وان | Van Fortress: قلعه باستانی و سنگی وان قدمتی در حدود ۳۳۰۰ سال دارد و از بزرگترین نمونه ها در نوع خودش محسوب می شود. با یک ون سواری کوتاه به راحتی می توانید خود را به این قلعه برسانید. امروزه این قلعه به موزه بدل شده است و ورودی آن برابر با ۱۰ لیر ترکیه (معادل ۱۸,۳۹۰ تومان) است.

کتیبه خشایارشا | Inscription of Xerxes: کتیبه خشایارشا، کتیبه ای سه زبانه است که ابتدا به دستور داریوش بزرگ ساخته شد؛ اما در زمان خود او، هیچ گاه کار ساخت آن به پایان نرسید و در نهایت خشایارشا، فرزند او فرمان تکمیل کتیبه ها را داد. این کتیبه ها در ارتفاع ۲۰ متری از سطح زمین قرار دارند و بر روی آن ۲۷ سطر و ۳ ستون به چشم می خورد. این کتیبه یکی از معدود کتیبه های هخامنشی است که در خارج از مرزهای ایران قرار دارد و در نزدیکی قلعه وان واقع شده است.

مرکز خرید وان ای وی ام | Van AVM: مرکز خرید وان ای وی ام (Van AVM) در بلوار جمهوری شهر وان قرار دارد و بنابراین برای آن که به این مرکز خرید مدرن برسید، راه سختی در پیش ندارید. وان ای وی ام جدیدترین مرکز خرید شهر است که فروشگاه‌های بیش از ۹۰ برند مختلف را در خود جای داده است.

کلیسای واراگاوانک | Varagavank: این کلیسا در ۹ کیلومتری شهر وان قرار گرفته و یکی از زیباترین و مهم ترین کلیساهای منطقه است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها