رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417620

خوراکی های استانبول در تور استانبول

رپورتاژ آگهی / استانبول یکی از اولین مقاصد خارجی ما ایرانی هاست و خیلی ها در تعطیلات عید و یا تابستان به این شهر بی نظیر می روند.

با اینکه در تور استانبول و استانبول رستوران های زیادی دارد اما خیلی ها دوست دارند غذاهای خیابانی خوشمزه و ارزان این شهر را هم امتحان کنند. با قدم زدن در خیابان ها خیلی زود متوجه دست فروش هایی می شوید که عطر غذاهای آن ها در خیابان پیچیده است. از سیمیت گرفته تا ساندویچ ماهی؛ استانبول غذاهای خیابانی زیادی دارد که می توانید در حین گشت و گذار در شهر طعم آن ها را امتحان کنید.

نگاهی به فرهنگ غذایی ترکیه

کشور ترکیه در همسایگی ایران واقع شده است و فرهنگ غذایی اش شباهت هایی با ما دارد. به ویژه آن که هر دو سرزمین، تحت تاثیر اسلام و خوراکی های حرام و حلال، رژیم غذایی مشابهی را دنبال می کنند. از طرفی ویژگی های فرهنگی امپراتوری عثمانی تاثیر قابل توجهی در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مساله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکی در میان برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان قرار داشته باشد. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه غذاها در آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان پدید آمده است و ساختاری چند فرهنگی دارد.

به گزارش سفر باتو ، وقتی نگاهی به خوشمزه های ترکیه می اندازیم، می بینیم طیف وسیعی از انواع غذا و خوراکی ها پیش روی مان است که انواع مختلف کباب، غذاهای اصلی، سوپ ها و ... را شامل می شود. در غذاهای ترکیه به سبزیجات، ماهی تازه و روغن زیتون توجه ویژه ای می شود و همین سبب شده تا خوراکی های این کشور سالم و دارای خاصیت کافی باشند. البته گوشت قرمز و مرغ نیز در این سرزمین به طرز قابل توجهی استفاده می شود و غذاهای آبکی و خورش هم محبوبیت خاصی در این جا دارند.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی مردم ترکیه به حساب می آید و شامل موادی سالم، مغذی و خوشمزه ای ست که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می شوند. سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه و شیر خورده می شود. نان های محلی هر منطقه، نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده غذایی به شمار می آیند.

سیمیت (Simit)

در استانبول نمی‌توان فردی را از تمام طبقات اجتماعی یافت که قدرت مقاومت در برابر عطر نان تازه‌ای را داشته باشد که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است. اگر آمریکایی‌ها با لیوان‌های سلولزی حاوی قهوه در حال رفتن به سرکار شناخته می‌شوند، نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح را نیز باید سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ خواند که می‌توان لذت آن را نوشیدن چای در یک استکان کمر باریک شیشه‌ای دوچندان کرد. البته سیمیت در طول روز نیز در دسترس است و می‌توان این نان را از گاری‌هایی که سیمت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها تهیه کرد.

بالیک اکمک (Balik-Ekmek)

مجاورت استانبول با تنگه‌ی بسفر علاوه بر مناظر زیبا و به یادماندنی، هدیه‌ی دیگری نیز برای این شهر دارد و آن رژیم غذایی مملو از غذاهای دریایی ساکنان این شهر است. ماهی علاوه بر منوی رستوران‌های پر زرق و برق، راه خود را به دکه‌های خیابانی نیز باز کرده و در صورت عبور از محلاتی نظیر کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توان رایحه‌ی مست کننده‌ی ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره را احساس کرد. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود. به گفته‌ی افراد محلی، ساندویچ ماهی که پس از نشستن در این مکان سرو شده و میل می‌شود، بسیار لذت بخش‌تر از زمانی است که آن را بصورت ایستاده بخورید.

لهمجون (Lahmacun)

لهمجون یا پیتزای ترک ساده‌ترین و در عین حال یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که اخیرا راه خود را به برخی از استان‌های شمال غربی کشورمان نیز باز کرده است. لهمجون شامل خمیر نازکی است که روی آن تکه‌هایی از ترکیب گوشت قرمز چرخ‌کرده، پیاز و فلفل قرمز پخش شده و برای دقایقی در تنور مورد نوازش آتش قرار گرفته است. در واقع لهمجون شبیه به نان لواش است با این تفاوت که روی آن در زمان پخت، مواد نام‌برده اضافه شده است. لهمجون را باید پس از خارج شدن از تنور میل کرد. در کنار لهمجون مقدار زیادی جعفری تازه و آب لیمو نیز سرو می‌شود که با اضافه شدن دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) همه چیز برای تجربه‌ی یک وعده‌ی غذای لذیذ در دسترس است. لهمجون را می‌توان در تمام محلات استانبول پیدا کرد، اما اگر به دنبال بهترین لهمجون تهیه شده در تنورهای سنگی باشید، بهتر است به سراغ لهمجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) بروید.

استانبول محل تلاقی دنیای شرق و دنیای غرب؛ جایی که اروپا و آسیا را به هم پیوند می دهد. همه چیز در این شهر از مناره ها و گنبد ها گرفته تا فروشگاه لوکس و هتل های مجلل شما را مبهوت می کند. غذاهای ترکی که دیگر جایگاه مخصوص به خود را دارد.

استانبول بهترین شهر ترکیه برای تجربه انواع و اقسام غذاهای ترکی در تور لحظه آخری استانبول است. بیایید با هم سری به استانبول بزنیم و با غذاهای مرسوم ترکیه آشنا شویم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند غذای محبوب ترکی آشنا کنیم. البته باید گفت که همه این غذاهای در استانبول به راحتی یافت می شود.

دونور (Döner)

غذای کلاسیک ترکی که در کشور آلمان هم به عنوان یک غذای ملی شناخته می شود. کباب دونور به اشکال مختلفی درست می شود؛ گاهی کباب را در نان لواش می پیچند و به آن دورموم (dürüm) می گویند و گاهی آن را روی نان می گذارند و با ماست و کره و گوجه فرنگی سرو می کنند و به آن اسکندر کباب (iskender kebap ) می گویند.

ایچلی کوفته (İçli Köfte)

کوفته (کوفته قلقلی) یک غذای استاندارد ترکی است و ایچلی کوفته از یک پوسته ترد و خوشمزه از بلغور تشکیل شده که با گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری، و دانه های کاج پر می شود.

پیتزا ترکی (Lahmacun)

کالماجو که اغلب به اشتباه “پیتزا ترکی” نامیده می شود هیچ ارتباطی با پیتزای کلاسیک ایتالیایی ندارد. این غذا از یک لایه نان نازک و ترد تشکیل می شود که سطح آن را تماما با مخلوط گوشت و ادویه می پوشانند و سپس نان را دولا کرده و با لیموی تازه و جعفری میل می کنند. در مورد اماکن دیدنی استانبول بیشتر بخوانید .

چاشنی (Meze)

مزه ها و چاشنی ها جزئی جدایی ناپذیر از وعده های غذایی ترک ها است. زیتون پرورده، انواع ترشیجات، لوبیا پخته، کوپوگلو (تکه های بادمجان با سس گوجه فرنگی) و بسیاری چاشنی های دیگر.

کباب

در ترکیه انواع کباب سرو می شود: کباب آدانا و یورفا (Adana and Urfa) که از گوشت گوسفند همراه با چاشنی های خوراکی تند تهیه شده و یا بدون چاشنی بر روی آتش طبخ می شود، بیتی (Beyti) نوعی دیگری از کباب است که از گوشت گاو تهیه و با نان لواش، ماست و سس گوجه فرنگی سرو می شود و سپس (şiş) که از گوشت بره یا مرغ تهیه می شود.

مانتی (Mantı)

قطعات کوچی از خمیر که با دست درست می کنند و آن را از گوشت چرخ شده پر کرده و در ماست می جوشانند و همراه با یک سس دست ساز از روغن، پاپریکا، نعناع و سیر سرو می کنند.

کومپیر | Kumpir

کومپیر در واقع همان سیب زمینی تنوری است که البته در استانبول فقط سیب زمینی خالی نیست! و روی سیب زمینی تنوری خوراکی های خوشمزه ای مثل سوسیس، ذرت، پنیر، هویج، نخود فرنگی و سس ریخته می شود.

دوروم | Durum

دوروم یک ساندویچ میان وعده است که معمولا با نان لواش، گوشت و سبزیجات درست می شود. از آن جایی که این غذا جمع و جور است و خیلی راحت خورده می شود به یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی استانبول تبدیل شده است. برای درست کردن این ساندویچ از سبزیجات و گوشت های متنوعی استفاده می شود و در میدان تکسیم می توانید یکی از خوشمزه ترین دوروم های شهر را میل کنید. همچنین تور ارزان استانبول را بخوانید.

تانتونی | Tantuni

تانتونی شباهت زیادی به دوروم دارد اما پر ادویه تر و تند تر است. برای درست کردن تانتونی، نان لواش را با موادی مثل گوشت، فلفل، ادویه و گوجه فرهنگی پر و ساندویچ می کنند. البته اگر غذاهای تند دوست ندارید نگران نباشید چون تانتونی دو نوع تند و معمولی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها