رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 420709

آشنایی با کاخ موزه توپکاپی

رپورتاژ آگهی | کاخ توپکاپی (به ترکی عثمانی: طوپقپو سرایی، به ترکی استانبولی: Topkapı Sarayı) در سال 1459 به دستور سلطان محمد فاتح در استانبول مراحل ساخت خود را آغاز کرد و تا سال 1465 به بهره برداری رسید این قصر زیبا مابین دریای مرمره و شاخ طلایی قرار دارد و چشم انداز بسیار زیبایی به تنگه بسفر دارد.

این کاخ تا زمان سلطان عبدالمجید محل اقامت پادشاهان عثمانی بود تا اینکه این پادشاه تصمیم گرفت قصر محل اقامتش را به دلمه باغچه منتقل کند که نخستین کاخ مدل پادشاهان اروپایی بود.

امروزه کاخ توپکایی به موزه بسیار بزرگ و زیبایی تبدیل شده که همه روزه میزبان مشتاقان و گردشگران خارجی می باشد.

در این موزه آثاری چون همچون لباس پیامبر اسلام، شمشیرهای مختلف او، دندان، مو، کفش او و … نگهداری می‌شود.

کاخ موزه توپکاپی در همسایگی مسجد سلطان احمد (مسجد کبود) قرار دارد که یکی دیگر از ساختمان های با شکوه و دیدنی در استانبول ترکیه است. کاخ موزه توپکاپی در محله ی سلطان احمد استانبول و در قسمت اروپایی استانبول ترکیه واقع شده است. این منطقه مملو از هتل ها و اقامتگاه های مختلف برای هر سلیقه ای است. همچنین بلیط هواپیما را از سایت راه به راه تهیه کنید.

معماری این بنا بیشتر مشخصه‌های خاورمیانه‌ای در خود دارد. ساخت ‌وساز اولیه شامل یک عمارت Cinili یا کیوسک دنباله‌ دار (نوع خاصی از بنا با ایوانی بزرگ) بود که کار ساخت آن در سال ۱۴۷۲ به اتمام رسید. دروازه اصلی (باب همایون در زبان عربی و یا دروازه سلطنتی در زبان فارسی) به‌سوی میدان سلطان محدود و مسجد ایاصوفیه ساخته شده است و باروهای کاخ در دروازه دوم (باب سلام یا دروازه درود) نیز در سال ۱۴۷۸ کامل شد. دروازه سومی نیز به نام باب السعد یا دروازه سعادت نیز هسته دیگری از برخی از مهم‌ترین مکان‌ها کاخ در بخش‌های دیگر مانند خزانه‌داری را پوشش می‌دهد.

کاخ موزه توپکاپی درمکانی ساخته شده که بنای شهر استانبول برای اولین بار در دوران باستان و توسط رئیس مگاریان‌ها، (بیاز) در سده‌ی هفتم پیش از میلاد، در آن گذاشته شد.کاخ موزه توپکاپی در سال 1985 توسط یونسکو به عنوان بهترین مثال از قصر های دوران امپراطوری عثمانی به ثبت جهانی رسید. توپکاپی از 1465 تا 1856 مرکز اداری امپراتوری عثمانی بوده است. کاخ موزه توپکاپی در دو سبک معماری عثمانی و معماری باروک ساخته شده است. معماران کاخ موزه توپکاپی عبارتند از : معمار سینان، آسم علی، داوودآقا، و سرکیس بالیان.

در اصل و در ابتدای کار تعداد ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در این کاخ سکونت داشتند ولی در طول چند قرن، این تعداد به میزان ۵ هزار نفر در روزهای عادی و ۱۰ هزار نفر در فصل فستیوال‌ها افزایش پیدا کرد. تخمین زده می‌شود که در میان این جمعیت، ینی چری ها (Janissaries) بیشترین تعداد سکنه مقیم در حیات اصلی و اول کاخ را به خود اختصاص می‌دادند. این کاخ به شهری در دل یک شهر و بزرگ‌ترین کاخ جهان بدل شده بود. دیواره‌های اطراف این قصر طولی ۵ کیلومتری داشتند و مساحت داخلی آن در طول دوران ساختش به ۷۰۰ هزار مترمربع می‌رسید. در حال حاضر این قصد تنها ۸۰ هزار مترمربع مساحت دارد زیرا عملیات ساخت‌ وساز در حیاط آن و به‌سوی بخش خارجی انجام‌شده است. در طول ۴۰۰ سال دوره کاخ توپ قاپی، هر یک از سلطان‌ها بر اساس سلیقه یا نیازهای خود در آن زمان، بخش‌های جدید یا سالن‌های جدیدی را به کاخ افزودند. در مورد قیمت بلیط هواپیما و خرید بلیط هوپیما خارجی در صورتی که می خواهید با قیمت مناسب خرید گنید و سفر کنید به سایت رزرو آنلاین بلیط مراجعه کنید.

برای رسیدن به این کاخ تمامی وسایل نقلیه ی عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و تراموا به آسانی در دسترس مردم و توریست ها است. کاخ موزه توپکاپی همه روزه به جز سه شنبه ها برای دیدار عموم باز است. لازم به ذکر است که برای ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس از ورود گردشگرانی که لباس مناسب ندارند ( دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و ...) جلوگیری خواهد شد. و همچنین در کاخ موزه ی توپکاپی عکسبرداری ممنوع است، چرا که نور فلش دوربین می تواند به آثار باستانی آسیب بزند. استفاده ازکالسکه در کاخ موزه توپکاپی برای کودکان ممنوع است؛ پس قبل از تهیه بلیط به این مسائل دقت کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها