رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 425329

آشنایی با مساجد اورتاکوی و رستم پاشا

رپورتاژ آگهی / در میان بسیاری از مساجد و کلیساها در شهر بی پایان استانبول، تقریبا غیرممکن است که متوجه مسجد اورتاکوی نشوید هنگامی که سلطان عبدالمجید عثمانی دستور ساخت آن را در سال 1854 داد، او نمیتوانست یک نقطه بهتر از ساحل اوراکوی، که یکی از محبوب ترین و زیباترین مناطق استانبول است را انتخاب کند.

dir="RTL"> مسجد اورتاکوی

در میان بسیاری از مساجد و کلیساها در شهر بی پایان استانبول، تقریبا غیرممکن است که متوجه مسجد اورتاکوی نشوید هنگامی که سلطان عبدالمجید عثمانی دستور ساخت آن را در سال 1854 داد، او نمیتوانست یک نقطه بهتر از ساحل اوراکوی، که یکی از محبوب ترین و زیباترین مناطق استانبول است را انتخاب کند. گفته می شود که معماران آن، پدر و پسر ارمنی گارابیت امیری بالیان و نیگوگایس بلانیان بوده اند ساخت کاخ و مسجد دو سال طول کشید . این مسجد خاص از اهمیت زیادی برای شهر برخوردار است و اولین و برجسته ترین ساختمان معماری باروک در استانبول است.

در طول زلزله سال 1894 این مسجد به شدت آسیب دیده بود و هنگامی که متوجه شدند که ساختمان در سال 1960 در معرض خطر فروپاشی قرار گرفت، تلاش های تقویت زمین انجام شد. پس از وقوع آتش سوزی در سال 1984، آن را به طور کامل بازسازی و دوباره به شکوه قبلی خود رسید. در مورد تور استانبول بیشتر بخوانید.

در گذشته، در مکان کنونی مسجد اورتاکوی، مسجد کوچکی قرار داشت که توسط محمود آقا، داماد وزیر ابراهیم پاشا، ساخته شده بود. این مسجد کوچک که در سال 1721 بنا نهاده شده بود، در سال 1730 در جریان یک شورش نابود گشت. مسجد کنونی در خلال زلزله ی سال 1894 آسیب شدیدی دید و مخروط بالای مناره نیاز به تعمیر پیدا کرد. در سال 1960 که خطر فروپاشی مسجد اورتاکوی را تهدید می کرد، مسئولین اقداماتی جهت مستحکم کردن پایه های بنا انجام دادند. پس از آتش سوزی بزرگ سال 1984، مسجد کاملا مرمت شد و شکوه سابقش را باز یافت.

مسجد اورتاکوی از یک حرم و یک قصر تابستانی برای سلطان ( Hünkar Kasrı ) تشکیل شده است. بخش حرم متشکل از یک اتاق اصلی مربع شکل و یک اتاق مرکزی است که از میان اتاق اصلی عبور میکند. سقف بخش حرم شامل یک سازه ی گنبدی است که با موزاییک های صورتی پوشانده شده و گنبدش روی دیوار اصلی قرار گرفته است. مسجد دو مناره دارد که هر کدام شامل یک شرفه ( sherefe، بالکن مناره ) می شوند. تورفتگی مسجد با مرمر سفید و موزاییک تزئین شده و منبر مسجد از مرمر پوشیده شده با سنگ آذرین ساخته شده است. قصر تابستانی سلطان خانه ای دو طبقه با پلان U شکل است که در ورودی شمالی واقع شده است و رشته پلکانی بیضوی دارد.

اگر قصد بازدید از مسجد را دارید، حتما از محیط اطراف این مسجد که زمانی روستای ماهیگیری کوچکی بوده، دیدن کنید. مسجد انتهای یک محیط مربعی شکل در فضای باز، کنار آب تنگه ی بسفر قرار دارد و اطراف این مسجد زیبا، بهترین رستوران ها و بهترین کلاب ها و مراسم شبانه ی شهر استانبول جای گرفته اند.

مسجد رستم پاشا

مسجد رشتم پاشا، طراحی شده توسط معمار امپراتوری عثمانی، معمار سینان برای دیمتری ریزمت پاشا (که با یکی از دختران سلیمان مقدس ازدواج کرده بود) و بعد از مرگش در سال 1561 ساخته شده است، مسجد رشتم پاشا از کاشی های ساخته شده در شهر عثمان آناتولی غربی است که در این زمان تبدیل به یک مرکز برای تولید سرامیک شد. در ابتدا از رنگ ها فیروزه ای و آبی کبالت مورد استفاده قرار گرفت اما بعدا در قرن شانزدهم، مریم گلی و بنفش رنگی نیزمعرفی شدند. سپس آنها با استفاده از یک رنگ قرمز و سبز زمرد روشن تر جایگزین شدند. در قرن 17، کیفیت سفال و کاشی ها ضعیف بود و دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند. این رنگ های مختلف بر روی کاشی ها در داخل و در نمای مسجد برجسته می شوند. قرار بر این شد که مسجد در یکی از شلوغ ترین محله های استانبول ساخته شود و به همین دلیل معمار سینان فضای کمی برای سخت این مسجد داشت. او یکی از زیباترین مسجدهای استانبول را ساخت و در زیر آن مغازه های زیادی را ایجاد کرد تا از نظر مالی خرج و مخارج مسجد به وسیله آن ها تامین شود. در نگاه اول، وقتی از بیرون این مسجد را می بینید ویژگی قابل توجهی را در آن پیدا نمی کنید به عبارتی دیگر، طراحی و دکوراسیون داخلی این مسجد است که آن را خاص و ویژه کرده است. دیوارها و ستون های مسجد رستم پاشا با طراحی های پیچیده سرامیک های ایزنیک زینت داده شده اند. بر روی این کاشی ها نقش گل هایی مثل میخک، رز، زنبق، مینا و لاله کشیده شده است.

همانطور که در داخل مسجد می روید، چشمان شما به فانوس آویزان پایین در مرکز اتاق کشیده می شود. بعد از آن به گنبد مرکزی بزرگ از جایی که آن را آویزان است دنبال کنید. چهار نیمه گنبد از این پشتیبانی می کنند و همه آنها توسط پنجره های پیچیده احاطه شده اند. کاشی های روی دیوار زیر این نوررا پر می کنند.


مسجد در محله ای که در زیر سلیمانیه در مرکز بازار شلوغ در نزدیکی بانک های شاخ طلایی واقع شده است. قبل از فتح استانبول، یک کلیسای بیزانس در این محل مستقر بود، که در نهم هجری شمسی به مسجد تبدیل شد.

مسجد رستم پاشا در انتهای خیابان اوزون کارسی (لانگ مارکت) در تور استانبول قرار دارد. این خیابان از قدیمی ترین خیابان های دوره بیزانس است و امروز در آن افراد زیادی را می بینید که در مغازه های سنتی درحال خرید هستند. مسجد رستم پاشا در قلب قسمت قدیمی شهر استانبول، در کنار بازار ادویه و مسجد جدید قرار دارد. اگر عکس های محله امینونو را نگاه کنید تصویری از این مسجد به عنوان نمادی از این محله را در آن ها می بینید. در صورتی که هتل شما در محله سلطان احمد باشد می توانید پیاده به این مسجد زیبا بروید و از شاهکار معمار سینان بازدید کنید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها