رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 433583

گیربکس صنعتی و انواع پرکاربرد آن

ساعت 24-گیربکس صنعتی یک ماشین مکانیکی و واسطه‌ای بین موتورمحرکه و دستگاه مصرف کننده است. وظیفه گیربکس صنعتی، تنظیم سرعت و نیروی گشتاور مورد نیاز دستگاه مصرف‌کننده است. گیربکس حلزونی و گیربکس شافت مستقیم از انواع پرکاربرد گیربکس صنعتی است. گیربکس حلزونی برای کارهای سبک تر استفاده می شود. گیربکس شافت مستقیم با راندمان و توان بالاتر برای صنایع سنگین، ایده آل است.

dir="RTL">گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی یک وسیله یا ماشین مکانیکی است که به عنوان واسطۀ بین موتور (مانند موتورهای الکتریکی، گازی، موتور بخار، موتور دیزل و...) و مصرف کننده (مانند آسانسورها، بالابر، پروانه و ...) وظیفۀ انتقال نیرو و توان تولیدی از منبع تولیدِ نیرو را به مصرف کننده دارد. گیربکس صنعتی، قدرت مورد نیاز دستگاه های مصرف کننده را با کاهش و یا افزایش نیروی گشتاور موتور، تنظیم می کند. به طوری که گیربکس صنعتی افزاینده با افزایش سرعت، نیروی گشتاور را کاهش و گیربکس صنعتی کاهنده با کاهش سرعت، موجب افزایش نیروی گشتاور می شود. هم چنین گیربکس صنعتی می تواند جهت دوران را تغییر دهد. به عبارتی وظیفۀ گیربکس صنعتی، تغییر و تنظیمِ نسبتِ چرخش موتور، جهت ایجاد سرعت دورانی و نیروی گشتاور مورد نیاز مصرف کننده است. بنابراین برای ایجاد هماهنگی بین موتور و مصرف کننده، استفاده از گیربکس صنعتی ضروری و غیر قابل اجتناب است. کیفیت گیربکس های صنعتی با توجه به راندمان آن ها تعریف می گردد. راندمان گیربکس صنعتی از نسبت توان خروجی به توان ورودی گیربکس صنعتی محاسبه می شود. هرچه راندمان بالاتر باشد، میزان کمتری از توان ورودی به گرما، ارتعاش و صدا تبدیل خواهد شد.

گیربکس های صنعتی شامل انواع مختلفی از جمله موارد زیر است:

گیربکس حلزونی، گیربکس شافت مستقیم، گیربکس مرکب، گیربکس آویز، گیربکس خورشیدی، گیربکس کرانویل پینیون.

گیربکس حلزونی (worm gearbox)

گیربکس حلزونی متشکل از دو بخش اصلی است: یک ماردون یا محور از جنس فولاد سخت شده و یک چرخ دندۀ حلزونی از جنس فسفر برنز (برنز ضدزنگی که مقدار کمی فسفر دارد). ماردون و چرخ دندۀ حلزونی در حالت عمود برهم قرار گرفته اند. پوستۀ گیربکس حلزونی از جنس آلومینیوم و یا چدن است که مقاومت خوبی در برابر لرزش و ارتعاش دارد. گیربکس حلزونی به دلیل حالت متعامد ماردون و چرخ دندۀ حلزونی، کارکردی نرم دارد.

تماس لغزشی ماردون و چرخ دندۀ حلزونی تولید صدای کمی دارد، اما با تولید گرما و حرارت همراه است و کارایی نسبتا کمی دارد.

یکی دیگر از قابلیت های گیربکس حلزونی، خاصیت خود قفل شوندگی یا عدم برگشت پذیری است، به این معنا که گردش محور گیربکس تنها از سمت ماردون ممکن است و تقریبا امکان ندارد بتوان با چرخاندن چرخ دندۀ حلزونی، ماردون را چرخاند. کارکرد نرم و خاصیت خودقفل شوندگی باعث شده که گیربکس حلزونی در بالابرها، آسانسور ها و سیستم های انتقال مواد کوچک کاربرد های بسیاری داشته باشد. از دیگر موارد استفادۀ گیربکس حلزونی می توان کاربرد در برخی آلات موسیقی و موتور های الکتریکی کوچک نام برد.

از دیگر مزایای گیربکس حلزونی قیمت مناسب و ارزان آن هاست. گیربکس حلزونی، برای کار های طولانی که به صورت مداوم و پیوسته استفاده می شود، مناسب نیستند.

موتورگیربکس شافت مستقیم یا هلیکال (Helical gearbox)


گیربکس شافت مستقیم از تعدادی چرخ دنده که ساختار مارپیچ (هلیکال) دارند، تشکیل شده است. در واقع تفاوت آن ها با چرخ دنده های ساده این است که امتداد پروفیل نسبت به امتداد شفت مورب است. محدودۀ معمول زاویۀ مارپیچی حدود 15 الی 30 درجه است. اختلاف دنده های صاف و مورب در میزان سطح تماس و صدای تولیدی آن ها است. گیربکس شافت مستقیم به دلیل داشتن دندانه های مورب و در نتیجه، افزایش سطح تماس علاوه بر تولید صدای کم تر و عملکرد نرم تر، بازدهی بالاتری نیز دارد. مورب بودن دنده های گیربکس شافت مستقیم باعث می شود که بیش از یک دنده درگیر باشد و در نتیجه استهلاک کم تری داشته باشد. گیربکس شافت مستقیم ظرفیت انتقال نیرو در گیربکس های محور موازی را دارد و معمولا در گیربکس های محور موازی استفاده می شود.

اساس کار گیربکس شافت مستقیم، کاهش دور و در نتیجه افزایش نیروی گشتاور است. گاهی از گیربکس شافت مستقیم برای تغییر جهت دوران استفاده می شود. گیربکس شافت مستقیم در یک پهنای برابر، راندمان بالاتری نسبت به چرخ دنده های ساده دارد. گیربکس شافت مستقیم بسیار با دوام است و برای بارگذاری های سنگین ایده آل است. گیربکس شافت مستقیم به دلیل دوام بالا و عمر طولانی در صنایع سنگین کاربرد های بسیاری دارد. از جمله کاربرد های گیربکس شافت مستقیم، می توان موارد زیر را نام برد: صنایع مس و فولاد، صنایع ماشین سازی، صنایع سیمان، صنایع دریایی، صنایع آب و فاضلاب و ...

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها