رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436108

رحیم پور ازغدی: دنیا در حال عبور از پزشکی سکولار است/ حداقل کار در هر رشته ای علنی کردن دفاع از خون شهید است

ساعت24 -عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دنیا در حال عبور از پزشکی سکولار است، گفت: حداقل کار در هر رشته ای، علنی کردن دفاع از خون شهید است که یک راهش ایجاد کرسی های آزاداندیشی برای مطالبه گری از مسئولین است.

حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران پیرامون نقش علوم پزشگی در گام دوم انقلاب با اشاره به دو محور از نقش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی در حوزه تمدن سازی دینی جدید گفت: این دنیا محل گذر است اما ما برای آخرتمان هم نیاز به یک بدن سالم داریم. این جسم امانت خدا دست ماست و هرچه بیشتر از آن مراقبت کنیم می تواند : صرفا جسمی و یا خدمت و تمدن سازی باشد.

وی ادامه داد: خب از این دو نگاه است که دو نوع تمدن کاملا مختلف بیرون می آید. این خط قرمزهاست که نوع و ماهیت تمدن ها را از هم متفاوت می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بیمارستانی اسلامی است که هم علم و فن در آن مهم است و هم معنویت و اخلاق. اخلاق یعنی فضیلت نصیبمان بشود، نه فقط منفعت. تمام رفتارهای بیمارستان اسلامی با نگاه دینسیت و می خواهد آنجا را به یک بهشت تبدیل کند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: سه نکته در این زمینه وجود دارد، اگر بخواهیم ببینم علوم پزشکی در گام دوم چه نقشی دارد باید ببینیم نگاه دینی به بدن چه تفاوتی با نگاه سکولار به بدن دارد. در نگاه قرآنی داریم، من تطبب فلیتق الله والینصح والیجتهد.

وی افزود: « فلیتق الله» یعنی هر کس در رشته های علوم پزشکی فعالیت می کند و با تن رنجور مواجه است باید تقوای الهی را پیشه کند، یعنی تو با خانواده بیمار طرف نیستی، تو با خداوند طرفی! «والینصح» یعنی تمام توجهت به این باشد که مصلحت او چیست، نه منفعت تو. «والیجتهد» یعنی با تمام توان و تلاشت کار کن و کم کاری نکن. ما نمی گوییم لذت نبر، می گوییم اصالت لذت نداشته باش! ما نمی گوییم غذا نخور، ما می گوییم هدفت از غذا خوردن لذت نباشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد که فرمودند « 5 چیز اگر در زندگی شما نباشد از آن لذت نمی برید: ۱- الصحه 2- الامن 3- غنا 4- القناعه 5- الانیس الموافق » و گفت: امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: « الصحه افضل النعم» یعنی رشته شما با مهمترین نعمت الهی به انسان سروکار دارد.

وی ادامه داد: پزشکان ایران اسلامی پدران پزشکی جدید در جهان بودند. ابن سینا فقیه هست، فیلسوف هست، مفسر هست و در عین حال یکی از چند نابغه پزشکی در تاریخ بشر است. « العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان». همانطور که علوم ادیان الهیست، علوم پزشکی هم الهیست.

رحیم پور ازغدی یادآور شد: نظریه پردازان الهی در باب پزشکی در دنیا همین الان هم هستند که گرچه با دقت نگاه قرآن به این مسئله نگاه نکرده اند اما شروع به بحث کرده اند و امروز دنیا در حال عبور از پزشکی سکولار است، این یعنی باید علاوه بر جسم افراد به روح آنان نیز توجه کنیم.

وی افزود: ما پیشرفت ها و ابزارهای پزشکی نوین را باید استفاده کنیم اما باید به اهمیت بدن هم توجه کنیم. کسی که 30سال است دارد بدن را تدریس می کند چطور می گوید بدن چیست؟ چطور می شود این همه علم را ببیند و علیم و خبیر را نشناسد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در پزشکی اسلامی باید به این مسائل توجه کرد. بدن زن مقدس است چون محلی برای خلقت یک انسان جدید است.

وی در ادامه به اهمیت معنوی جسم اشاره کرد و گفت: در نگاه سکولار، هر کس خودش را با جسم اشتباه می گیرد، یعنی فکر می کند خودش جسمش است. اما در اسلام می گوییم این بدن من است نه اینکه این (جسم) من هستم. ادیان الهی جنبه قدسی به دین می دهند و می گویند جسم مهم تر از چیزی است که مادیون می گویند، پس بهداشت و سلامتی اش هم مهم تر است. بخشی از پزشکی مربوط به اعمال زیباییست که نوعی نگاه سکولار به بدن است.

رحیم پور ازغدی افزود: اینکه خدا به خلقت و طبیعت در قرآن توجه می دهد، در واقع می خواهد آیات الهی را نشان دهد که ماده، هدف نیست. همه ابعاد انسان را نباید به بعد زیست شناختی تقلیل داد بلکه باید به بعد غیرمادی هم توجه کرد.

وی گفت: حداقل کار در هر رشته ای، علنی کردن دفاع از خون شهید است که یک راهش ایجاد کرسی های آزاداندیشی برای مطالبه گری از مسئولین است.

به گزارش فارس، قبل از شروع سخنرانی رحیم پور ازغدی دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در اعتراض به اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه بیاینه ای را قرائت کردند که متن بیاینه به شرح زیر است:

« بسم الله الرحمن الرحیم

*أَمْ یُرِیدُونَ کَیْدًا فَالَّذِینَ کَفَرُوا هُمُ الْمَکِیدُونَ*

سوره مبارکه طور، آیه ٤٢

تاریخ انقلاب ما، مملو از کیدهای دشمن است. کیدهایی که با ظن تاثیر و حتی براندازی نظام انجام شد اما این قول خداوند است که این به ظاهر نیرنگ گران، خود بزرگترین فریب خوردگان هستند.

حرکت شنیئی که آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتکب شد نیز کید دیگریست که همچون کیدهای گذشته #برآب است! هرچند که انتظار بیشتری هم از این رژیم خونخوار و تروریست پرور نداریم، اما دولت آمریکا بیش از پیش نشان داد که همچون کودکی که پای بر زمین می کوبد و جاهلانه چیزی را طلب می کند که در حد و اندازه او نیست، سال هاست که به نابودی رژیم مقدس جمهوری اسلام چشم دوخته است، و باورهای مادی گرایانه اش وی را دچار حماقتی کرده که نمی فهمد نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض چه مفهومی دارد، نزدیک به نیم قرن است که با انواع فشارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره کمر به نابودی این ملت بسته است اما همواره سرش به سنگ خورده است و در آینده نیز نخواهد توانست غلطی بکند. اما این فریب خورده نمی فهمد ۴۰ سال پای آرمان ها ایستادن یعنی چه؟ تلاش یک ملت برای مقدمه ساز ظهور بودن یعنی چه؟

در یک کلام، آمریکا نه توانسته، نه می تواند و نه خواهد توانست کوچکترین غلطی بکند. چون این ملت خود یک سپاه هستند

سپاهی که پاسدار ارزش ها و شاکله این انقلاب است

سپاهی که در برهه های حساس تاریخ از جنگ تحمیلی تا سیل اخیر همیشه در صحنه بوده است

سپاهی که تا آخرین قطره خون پای کشورش و پای امامش خواهد ایستاد.

و ما دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، همراه با ملت شریف ایران این جمله را بلند می گوییم:

#ما_همه_سپاهی_هستیم»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها