رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 436964

آمادگی رویارویی 7 استان با موج دوم بارندگی ها

ساعت 24- سامانه بارشی جدیدی که از بعدازظهر سه‌شنبه وارد کشور می شود و تا اوایل هفته آینده تداوم دارد، هفت استان را درگیر بارندگی همراه با باد و طوفان خواهد کرد.

style="text-align:justify"> براساس پیش بینی سازمان هواشناسی، استانهای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، لرستان و خوزستان باردیگر موج دوم بارش های را تجربه خواهند کرد، موضوعی که رئیس جمهوری دستور داد استانداران با بسیج و هم افزایی همه دستگاه ها و نهادها و اتخاذ تمهیدات لازم و ضروری، آمادگی کامل برای رویارویی با این پدیده جوی پیش رو را داشته باشند.

پیش بینی های هوا شناسی همچنین نشان می دهد این موج جدید استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، زنجان، اردبیل، گیلان و همچنین جنوب شرق ایلام، شمال و شرق خوزستان و شمال غرب چهارمحال و بختیاری را هم با رگبار، رعد و برق و وزش با سرعت 45 تا 70 کیلومتر بر ساعت درگیر خواهد کرد.
در حالی که پیش بینی ها از موج دوم بارندگی ها خبر می دهد از نقاط مختلف کشور گزارش شده است که بارندگی های اخیر موجب تخلیه برخی مناطق، تخریب شماری از خانه های روستایی و بسته شدن تعدادی از راههای استانی شده است.
در برخی استانها نیز خبر رسیده است در حالی که عملیات امدادرسانی در مناطق سیلزده کماکان ادامه دارد از نقاط مختلف کشور از دانشگاهیان تا اصحاب فرهنگ و هنر نیز به این مناطق شتافته اند تا همراه با سایر سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مردم را یاری دهند.
امروز دوشنبه مشاوران و روانشناسان کمیته امداد با هدف تقویت روحیه، افزایش شادابی، امید، تاب آوری، همدلی و ایجاد آرامش سیل زدگان به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شدند.
این مشاوران با اهدای بسته های فرهنگی تهیه شده به هموطنان سیل زده به ویژه کودکان و نوجوانان در کنار آنها حضور می یایند تا آلام و رنج آنها را تا حدودی کم کنند.
اما از خراسان جنوبی و از شهرستان بشرویه خبر رسیده است که در پی وقوع سیلاب روز گذشته 13 واحد مسکونی در روستای نیگنان این شهرستان 100 درصد و سه واحد مسکونی 40 تا 60 درصد تخریب شده است.
علی شفیعی سرپرست فرمانداری بشرویه می گوید شب گذشته هفت روستای شهید قاسم پور، حسین آباد، بندان، کلاته حمام، چاه موتور اتحاد، عشق آباد و تجرگ تا ساعت چهار بامداد تخلیه شدند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه خسارت جانی در شهرستان بشرویه گزارش نشده است عنوان کرد: بیش از 150 نفر از اهالی روستاهای مذکور به شهر ارسک، مساجد و خانه اقوامشان منتقل شدند.
رئیس جمعیت هلال‌ احمر سبزوار هم گفت: بر اثر بارندگی و جاری شدن سیل عصر دوشنبه در سه روستا و شهر روداب این شهرستان آبگرفتگی رخ داد که با تلاش نیروهای هلال احمر برطرف شد.
محمدعلی جباری ثانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آبگرفتگی ها بر اثر حجم زیاد بارش ها و کم عرض بودن مسیلها در روستاهای شامکان، شمس آباد، خوشمردان و شهر روداب شهرستان سبزوار رخ داده بود.
وی اظهار داشت: نیروهای جمعیت هلال‌ احمر در قالب هفت تیم امدادرسان با تجهیزات کامل به مناطق مورد نظر اعزام شدند و نسبت به لایروبی و مهار آبها اقدام کردند.
وی گفت: طی 2 روز گذشته با تلاش نیروهای هلال احمر شهرستان سبزوار 30 منزل روستایی که دچار ابگرفتگی شده بود تخلیه شد.
فرماندار نهبندان نیز گفت که 17 خانوار روستای «چاه ژاله ای» این شهرستان براثر بارندگی های شدید و احتمال تخریب برخی واحدهای مسکونی قدیمی، به مکان امن منتقل شدند.
ماشاءاله کریمان خراسانی افزود: براثر بارش باران شدید سه واحد مسکونی قدیمی در روستای چاه ژاله ای در دهستان بندان بخش مرکزی شهرستان تخریب شد.
وی بیان کرد: تیپ 258 متحرک هجومی ارتش در شهرستان برای امداد رسانی به اهالی روستای چاه ژاله ای اعزام شد و خانوارهایی که واحدهای مسکونی آنان در معرض تخریب قرار داشت به مکان امن منتقل شدند.
کریمان خراسانی عنوان کرد: همچنین جاده معدن حاجات به بازارچه دوکوهانه شهرستان نیز بر اثر سیل مسدود است و از تردد خودروهای سبک در این محور جلوگیری می شود.
در همین حال مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: عملیات امدادرسانی در سیلاب هنوز در استان ادامه دارد و در 24 ساعت گذشته تاکنون یکهزار و 514 نفر حادثه دیده امدادرسانی شده اند.
محمدرحیم شهریاری افزود: با توجه به تشدید بارندگی ها از این تعداد با تلاش امدادگران 43 نفر از مرگ حتمی نجات یافتند.
وی گفت: شدت بارش ها در 24 ساعت گذشته موجب ایجاد سیل در بسیاری از شهرستان های استان خراسان جنوبی شد که این وضعیت در شهرستان های طبس، سربیشه، درمیان و بشرویه حاد بود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: یکهزار و 200 نیروی امدادی در قالب 213 تیم در این مدت به محل حادثه اعزام شدند و یکهزار و 385 نفر اسکان یافتند.
بخشدار بخش ششتمد سبزوار هم گفت که سیلاب عصر دوشنبه باعث تلف شدن 100 راس گوسفند به ارزش حدود 2 میلیارد ریال در روستای مچ از توابع این بخش شد.
مجید کریمی افزود: این دام ها برای چرا به مراتع برده شدند که بر اثر گرفتار شدن در سیلاب غرق و تلف شدند.
وی اظهار داشت: دامداران برای جلوگیری از تحمیل هزینه و اینگونه خسارات باید نسبت به بیمه نمودن دام های خود اقدام کنند.
وی گفت: با وجود هشدارهای پیاپی هواشناسی، ستاد مدیریت بحران شهرستان سبزوار و اطلاع رسانی بخشداری به روستائیان و شهروندان برخی از هموطنان این هشدارها را جدی نمی گیرند.
کریمی افزود: بارندگی 2 روز گذشته علاوه بر انسداد 11 راه روستایی بخش ششتمد سبب خسارت های فراوان در بخش های مختلف شده که کارشناسان در حال برآورد آن هستند.
مدیرکل مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گویی اظهار کرد که مسیر قصرقند- نیکشهر که براثر طغیان رودخانه های محلی مسدود شده بود، بازگشایی شد.
عبدالرحمن شهنوازی افزود: این مسیر روز گذشته براثر طغیان رودخانه های محلی و جاری شدن سیلاب مسدود شده بود که با فروکش کردن آب ساعت 17 و 30 دقیقه عصر امروز بازگشایی شد.
وی ادامه داد: همچنان براثر سیلاب 12 مسیر در سیستان و بلوچستان مسدود است و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیرها به طور شبانه روزی ادامه دارد.
مدیرکل مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با بروز بارندگی های شدید شاهد طغیان 44 رودخانه در مناطق جنوبی و یک رودخانه در شمال استان بودیم.
وی ادامه داد: در برآورد و مشاهدات اولیه هفت باب خانه خشت و گلی در قصرقند به طور کامل تخریب شده است.
فرماندار ویژه تربت حیدریه هم به ایرنا گفت: در راستای اقدام های پیشگیرانه و به منظور جلوگیری از وقوع هرگونه حوادث ناگوار روستای 25 خانواری 'ده منار' بخش کدکن این شهرستان تخلیه و مردم این روستا تا اطلاع بعدی در روستای 'عبد آباد' اسکان داده شدند.
علی رستمی در حاشیه بازدید میدانی از بخش کدکن تربت حیدریه افزود: با توجه به اقدام های پیشگیرانه و به هنگام از سوی اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان، بارش شدید باران و وقوع سیلاب های مقطعی هیچگونه تلفات جانی در پی نداشته است.
وی اظهار داشت: به علت بارندگی شدید در 24 ساعت گذشته جاده رباط سنگ به کدکن از دو قسمت مسدود شده و امکان تردد با وسایل نقلیه سبک از این مسیر مقدور نمی باشد و راهداران در تلاش برای بازگشایی این جاده هستند.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: جمعیت هلال احمر با توجه به طغیان رودخانه های محلی سیستان ناشی از بارندگی شدید مکان های امن نظیر سالن های ورزشی و مدارس را برای اسکان اضطراری برخی روستاهای در معرض خطر پیش بینی کرده است.
عبدالرحمان شهنوازی اظهار داشت: هم اینک 2 مسیر ارتباطی بی بی دوست- هیرمند و بنجار به روستای سنجرانی براثر طغیان رودخانه نیاتک بسته شده است.
وی ادامه داد: تلاش نیروهای راهداری و امداد رسان برای بازگشایی این مسیرها ادامه دارد.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: جای نگرانی برای مردم منطقه وجود ندارد به طوری که برنامه ریزی های لازم برای مقابله با حوادث احتمالی اندیشیده شده است.
گفته می شود طغیان رودخانه هیرمند ناشی از بارندگی زیاد در افغانستان مشکلاتی را برای برخی روستاهای ولایت نیمروز کشور همسایه ایجاد کرده و احتمال افزایش آب ورودی نیز وجود دارد.
جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم اکنون در آماده باش قرار دارد و امدادگران آماده خدمات رسانی به سیل زدگان احتمالی در شمال این استان هستند.
از خوزستان هم خبر رسیده است براساس برآوردهای اولیه سیل در بخش جاده ها و ابنیه جاده ای در این استان 6 هزار و 400 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است .
غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت:سیل و طغیان رودخانه ها باعث خرابی و خسارت به دستگاه ابنیه فنی ( تاسیسات زیر بنایی ) در طول جاده های خوزستان شده است .
بهرامی نیا ادامه داد : نیروهای راهداری مستقر در راه های خوزستان در طول شبانه روز برای بازگشایی مسیرها و اصلاح جاده ها و راه های شهری و روستایی در حال امداد رسانی هستند تا مشکلی برای تردد رانندگان بوجود نیاید .
وی با اشاره به بازگشایی و انسداد محورهای استان گفت : در حال حاضر محور اهواز- شوش - اندیمشک از روستای الباجی تا سید عباس در سه تا چهار به طول 20کیلومتر به شکل مقطعی دچار آبگرفتگی شده است .
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان ادامه داد : قسمت هایی از این محور 2طرفه شده است و به رانندگان توصیه می شود با احتیاط و رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی در این مسیر تردد داشته باشند .
بهرام نیا بیان کرد : وضعیت پل چمران در ابتدای ورودی شهر اهواز به دلیل ورود آب مشکلی برای تردد خودرو ها ایجاد نکرده است که نیروهای راهداری در تلاش هستند آبهای جاری را به مسیر دیگری منحرف کنند .
وی خاطر نشان کرد : به دلیل آبگرفتگی در جاده آبادان - اهواز و برای حفظ ایمنی رانندگان این محورمسدود می باشد و جاده خرمشهر - اهواز به عنوان مسیر جایگزین اعلام شده است .
خبرهای دریافتی از مشهد نیز حاکی است که دومین تیم تخصصی و مجهز امداد و نجات این سازمان روز دوشنبه به مناطق سیلزده استان گلستان اعزام شده است.
آتشپاد دوم مهدی رضایی معاون عملیات سازمان آتش نشانی مشهد در حاشیه مراسم اعزام این تیم گفت که این تیم شامل 10غواص و نیروی عملیات ویژه است که با تجهیزات لازم به مناطق سیلزده استان گلستان اعزام شد.
وی اظهار داشت: به همراه این تیم چند دستگاه خودرو سنگین شامل بازو غلتان حمل موتور پمپ، خودرو نجات دو منظوره، خودرو پیکاپ نجات تخصصی و پمپ های فوق تخصصی سنگین آب کشی، لجن کشی و اریسکو به همراه تجهیزات و لوازم مرتبط با آب گرفتگی و امداد و نجات ارسال شد.
وی گفت: اولین تیم تخصصی امداد و نجات آتش نشانی مشهد چهارم فروردین ماه امسال به استان گلستان اعزام شده بود.
یکهزار و 300 آتش نشان در 48 ایستگاه کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد خدمت رسانی می کنند.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها