رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 442183

سوغاتیهای مقاصد محبوب گردشگران

رپورتاژ / نوبتی هم که باشد نوبت به سوغاتی‌های خوشمزه شهر مشهد می‌رسد!

dir="RTL" style="text-align:right">سوغات مشهد

نوبتی هم که باشد نوبت به سوغاتی‌های خوشمزه شهر مشهد می‌رسد! سوغاتی‌های مشهد هم خوراکی هستند و هم غیرخوراکی و سوغاتی‌های خوراکی مشهد مقدس کم نیست. در کنار سوغاتی‌های خوراکی، صنایع‌دستی این شهر نیز بسیار نفیس و گران‌بها است. تنوع سوغاتی‌های مشهد بسیار زیاد است و یک سوغاتی در انواع و اقسام مختلف بسته‌بندی پیدا می‌شود و هر فردی با هر سلیقه‌ای می‌تواند خرید خوب و مناسبی داشته باشد.

زعفران

زعفران این طلای سرخ به‌عنوان یکی از گران‌بهاترین سوغاتی‌های مشهد شناخته می‌شود. ایرانیان ضمن صدور زعفران به بسیاری از نقاط جهان باستان، خواص آن را به یونانی‌ها، رومی‌ها، چینی‌ها و اقوام سامی ازجمله عرب‌ها معرفی کردند و شیوه زراعت آن را در سده‌های اول تا چهارم هجری به امت‌های اسلامی اطراف مدیترانه آموختند.

به گزارش سفر باتو ، زعفران از قدیم به‌عنوان یکی از کالاهای مهم صادراتی و کشاورزی ایران بوده است و امروز هم زعفران ایران به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود. در کشور ایران، خراسان بیشترین سهم را در تولید زعفران دارد، این محصول در بخش‌های مرکز و جنوب استان خراسان کشت می‌شود. مشهد یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در عرضه زعفران است و زعفران نیمی از کشور از مشهد تامین می‌شود.

زعفران درواقع گلی است با گلبرگ‌های ارغوانی و کلاله‌ای قرمزرنگ که درواقع کلاله خشک‌شده مورداستفاده قرار می‌گیرد. زعفران نه‌تنها در صنایع غذایی بلکه در رنگ‌سازی، نساجی و صنایع چرم هم کاربرد دارد. این محصول مهم دارای خواص دارویی بسیاری زیاد ازجمله ضد سرطان بودن، جوان‌سازی پوست، شادابی تقویت حافظه و بسیاری از خواص دیگر، است. همچنین در مورد تور استانبول می توایند مطالب مفیدی در سایت بخوانید.

زرشک

زرشک در شهرهای قاین، ازجمله روستای کلاته بالا و دیگر روستاها کشت و زراعت می‌شود و فاصله آن تا مرکز استان خراسان حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ کیلومتر است. استان خراسان مقام اول کشوری را در تولید این محصول دارد و پس‌ازآن مازندران با تولید زرشک‌های زیبا به‌ویژه در تنکابن مقام دوم را دارد.

در اکثر مغازه‌های فروش خوراکی در مشهد، زرشک پیدا می‌شود و بسیاری از زائران زعفران و زرشک را باهم خریداری می‌کنند. زرشک در دو نوع رایج اناری و پفکی (مجلسی) وجود دارد. زرشک خواص درمانی زیادی دارد و در کنار خواص درمانی یکی از اقلام پرمصرف ما ایرانی‌ها به‌خصوص در مهمانی‌ها است.

سوغات و صنایع دستی شیراز

خاتم کاری

یکی از هنرهای ظریف و صنایع دستی ایران خاتم کاری است که از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی منظم و ظریف در رنگ های متفاوت درست می شود. این هنر یکی از ارزشمندترین و زیباترین صنایع دستی شیراز است که با چوب، عاج، استخوان، برنج و طلا درست می شود. هنری بسیار زیبا، دقیق و پرکار که با دیدنش به صبر و حوصله و دستان هنرمند خالق آن پی خواهید برد. این هنر از دوران های بسیار دور رواج داشته اما اوج و شکوفایی آن در عصر صفویه بود.

برای ساخت خاتم، سطح اشیای چوبی را با مثلث های کوچک به شکل موزائیک در می آورند و از چوب های آبنوس، فوفل، گردو، بقم، عناب، نارنج، کهکم و کبوده و انواع استخوان و عاج فیل استفاده می کنند. چوب را با دستگاه های مخصوص به اندازه های کوچک و چند ضلعی (پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی ) برش می دهند.

سفالگری

سفالگری در اغلب نقاط ایران وجود دارد و مردم به ساخت ظروف و اشیای سفالی می پردازند. سفالگری در شهر شیراز یکی از صنایع مهم به شمار می رود که در هنگام خرید سوغات آن را به شما پیشنهاد خواهند داد.

همانطور که می دانیم، به ظروف و دست ساخته هایی که با گل ساخته می شود، سفال می گویند. سفال یکی از قدیمی ترین صنایع بشر است.

شیرازی ها، نیز به ساخت ظروف و اشیای سفالی می پردازند و با مهارتی خاص و جالب توجه، هنر خود ر در معرض نمایش می گذارند.

معرق کاری

معرق کاری یکی دیگر از صنایع دستی این شهر پرآوازه است. پیشینه ی این هنر به طور یقین مشخص نیست اما آنچه مسلم است، این هنر از هند وارد ایران شده و هنرمندان زبردست این مرز و بوم آن را گسترش داده و با هنر خود رنگ و بویی دیگر به آن بخشیده اند. در ابتدا این هنر تلفیقی از چوب و فلز بود و به شیوه ی امروزی کار نمی شد و برخلاف هنرمندان هندی که تنها از یک نوع چوب استفاده می کردند، ایرانیان در ساخت معرق های خود، به استفاده از چوب های دیگر با رنگ های متنوع، می پرداختند.

در ابتدا سطح میز، بوفه، در و تکیه گاه صندلی را با معرق تزیین می کردند. این تزیین به نقوش اسلیمی و پنج رنگ چوب های آبنوس، فوفل ، گلابی، سنجد و توت محدود می شد.

بهترین نمونه های معرق کاری را می توان در بازار شیراز مشاهده کرد که حاصل زحمت هنرمندان شیرازی است.

سوغات استانبول

راحت الحلقوم ترکی | Turkish Delight

یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین سوغاتی های استانبول در تور استانبول بدون شک راحت الحلقوم یا لوکوم است. این شیرینی های کوچک و خوشمزه در اندازه ها، رنگ ها و طعم های بسیار متنوعی وجود دارند و بهترین سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان خواهند بود. طعم های پسته ای، گلاب، دارچین، پرتقالی و لیمویی از جمله محبوب ترین طعم های راحت الحلقوم هستند. از آن جا که راحت الحلقوم جزء معروف ترین سوغاتی های استانبول است به هر فروشگاهی که سر بزنید این شیرینی ها را در جعبه های شکیل و بسیار زیبایی برایتان بسته بندی می کنند که برای هدیه دادن و سوغاتی دادن مناسب تر و زیباتر می شود.

نظر قربانی

به گزارش سفر باتو ، ترکیه در همسایگی کشور ما قرار دارد و این نزدیکی باعث اشتراکات فرهنگی زیادی شده است. همه ما کم و بیش با نظر قربانی آشنا هستیم، مهره هایی کوچک و اغلب آبی رنگ به نام نظر قربانی که برای دفع چشم زخم و انرژی های بد و منفی استفاده می شود. جالب است بدانید که در کشور ترکیه هم این نظر قربانی ها که اختصارا نظر نامیده می شوند بسیار رایج و متداول هستند و شاید بیشتر از ما به این اشیاء اهمیت می دهند. در اکثر مغازه ها، فروشگاه ها و خانه های استانبول که بروید می توانید این نظر قربانی ها را در شکل ها و اندازه های مختلف ببینید که در گوشه ای آویزان شده اند. در خیابان های توریستی و فروشگاه های مختلف می توانید اشکال مختلف نظر قربانی را ببینید که در شکل جاکلیدی، آویز، مگنت، دستبند، گوشواره و … به فروش می رسند. از آن جا که این نظرقربانی ها اغلب قیمت زیادی ندارند می توانید به تعداد زیاد و با صرف هزینه ای به صرفه برای دوستان و عزیزانتان خریداری کنید.

ادویه های ترکی

همان طور که در بالا هم گفتیم ترکیه اشتراکات فرهنگی زیادی با ما دارد و این تشابهات را در آشپزی و غذاهای ترکیه هم می توان مشاهده کرد. از جمله بهترین و معروف ترین سوغاتی های استانبول می توان به انواع ادویه اشاره کرد. اهمیت ادویه در استانبول به حدی است که یک بازار قدیمی و تاریخی به نام بازار ادویه یا بازار مصری ها هم در این شهر وجود دارد که اختصاص به ادویه دارد. بنابراین با بازدید از بازار ادویه و همین طور بازار بزرگ استانبول می توانید در دنیای خوش عطر و رنگارنگ ادویه های مختلف غرق شوید و ادویه های مختلف را به عنوان سوغاتی با خود به یادگار بیاورید. درست است که در ایران نیز ادویه های مختلف پیدا می شوند، اما در بازارهای سنتی استانبول می توانید طیف متنوعی از ادویه را ببینید که شاید در ایران کمتر استفاده داشته باشند یا اصلا وجود نداشته باشند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها