رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443382

نتایج یک پژوهش علمی

همسر شاد عمر را طولانیتر می ‌کند

ساعت 24-مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد داشتن یک همسر شاد و خشنود خطر ابتلاء به بیماری‌های روانی و قلبی-عروقی را کاسته و بر عمر شما می‌افزاید.تحقیقات متفاوتی که بر روی میزان رضایت‌مندی از زندگی و طول عمر صورت گرفته نشان می‌دهد افرادی که از زندگی خود رضایت دارند کمتر از افراد ناراضی به بیماری‌های گوناگون دچار شده و بیشتر عمر می‌کنند.

شادی همسر
dir="RTL">اُلگا استروا، محقق دانشگاه تیلبورخ هلند اخیرا رابطه میان داشتن همسر شاد و طول عمر افراد را بررسی کرده و دریافته‌ است نه تنها رضایت‌مندی فردی بلکه رضایت شریک زندگی نیز در میزان ابتلاء به انواع بیماری‌ها و میزان مرگ و میر افراد موثر است.این مطالعه که به‌تازگی در مجله علمی علوم روانشناسی منتشر شده، زندگی ۴ هزار و ۳۷۴ زوج سالمند را به مدت ۸ سال بررسی و نشان داده است که رضایت از زندگی یکی از زوج‌ها بر طول عمر زوج دیگر نیز موثر است.برای اندازه‌گیری میزان رضایت‌مند این افراد از نسخه جدید پرسش‌نامه «رضایت در مقیاس زندگی» استفاده شد که افراد به هفت سوال نمره دادند. نمره یک کمترین و نمره هفت بالاترین میزان رضایت را نشان می‌دهد.در این پرسش‌نامه سوالاتی همچون میزان نزدیک بودن به زندگی آرمانی، رسیدن به اهداف مورد نظر افراد در زندگی و رضایت‌مندی کلی از شرایط موجود مطرح شد.دلایل متعددی برای رابطه میان شادی شریک زندگی و افزایش طول عمر افراد مطرح شده است. سلامت روان بهتر، بیماری‌های قلبی-عروقی کمتر، فعالیت فیزیکی بالاتر و رژیم غذایی مناسب‌تر از دلایلی هستند که نتایج این تحقیق را توضیح می‌دهند.

سلامت روان

سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است. این مساله سبب می‌شود که فرد بتواند عملکرد مناسب ذهنی و بدنی داشته و نیازهای متداول زندگی خود را برطرف کند.میزان سلامت روان می‌تواند روابط خانوادگی، اجتماعی و حرفهای افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این مساله گاهی تا حدی اهمیت پیدا می‌کند که نداشتن آن در بسیاری از جوامع معلولیت تلقی شده و به افراد مبتلاء به اختلالات و بیماری‌های روانی تسهیلات ویژه معلولان تعلق می‌گیرد.بنا بر گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت یکی از هر چهار نفر در دنیا در طول زندگی خود حداقل یکبار اختلالات یا بیماری‌های روانی را تجربه می‌کنند.همچنین براساس گزارش‌های موجود بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در جهان دچار اختلالات شدیدی روانی هستند و بخش قابل توجهی از آنان در محدوده معلولیت قرار می‌گیرند.افسردگی از جمله مشکلات روانی است که می‌تواند زندگی افراد را مختل کرده و سبب ایجاد معلولیت در آنان شود. بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۷.۵ درصد از مردم جهان از افسردگی رنج می‌برند. کمترین میزان شیوع افسردگی در منطقه مدیترانه شرقی (۶.۹ درصد) و بالاترین آن در آفریقا (۷.۹ درصد) است.اضطراب از دیگر مشکلات مربوط به سلامت روان است که بر زندگی افراد تاثیر به سزایی دارد. براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۳.۴ درصد مردم جهان دچار اختلال اضطراب هستند. شیوع این اختلال در آفریقا و اروپا در پائین‌ترین (۲.۹ درصد) و در آمریکا در بالاترین سطح (۶.۲ درصد) آن است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها