رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443503

عارف: شرط پیروزی در شرایط فعلی وحدت و انسجام است

ساعت 24- رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه رمز ادامه انقلاب، مقاومت و ایثار است، گفت: با توکل به خدا و تجربه چهار دهه گذشته از شرایط کنونی که پیچیده‌تر از جنگ رو در روی نظامی است، پیروز بیرون می‌آییم البته شرط پیروزی ایجاد زمینه آن یعنی وحدت و انسجام و شنیدن یک صدا از مردم است.

عارف
style="text-align:justify">محمدرضا عارف در نشست خبری اظهار کرد: امروز اولین روز ماه خرداد ماه حماسه‌های بزرگ است. ما حماسه دوم و سوم و پانزده خرداد و سالروز رحلت امام در چهارده خرداد را داشتیم که وجه مشترک این حماسه‌ها حضور مؤثر و پیروزی اراده مردم بود که این ویژگی نهضت و انقلاب اسلامی و رمز ماندگاری انقلاب در چهار دهه گذشته بوده که مردم به عنوان پشتوانه اصلی انقلاب حضور داشتند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس، پانزده خرداد را نقطه عطف و شروعی در به نتیجه رساندن نهضت امام در ۲۲ بهمن ۵۷ و سرنگونی نظام شاهنشاهی دانست و گفت: حماسه دوم خرداد نیز حماسه بزرگ حضور مردم بود که شاهد پیروزی اراده مردم بودیم. سوم خرداد نیز نقطه عطف و بزرگ سرنوشت‌ساز در هشت سال جنگ دفاع مقدس بود که مسیر جنگ تحمیلی را تغییر داد. در سوم خرداد ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس، خرمشهر فتح و دشمن تسلیم شد که امام (ره) فرمود "خرمشهر را خدا آزاد کرد. " بعد از آن کل مسیر جنگ تغییر کرد. به درستی نام سوم خرداد را به نام مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کردند که همانا رمز ادامه انقلاب هم مقاومت و ایثار است. ایثار در ذات مردم ماست که هر چه دارند برای انقلاب در طبق اخلاص می‌گذارند که نتیجه آن پیروزی خواهد بود.

وی در تحلیلی از شرایط فعلی کشور گفت: با شرایط خاصی روبه‌رو هستیم. تحریم‌های ظالمانه یکسویه و هوشمندانه آمریکا که نسبت به تحریم‌های گذشته متفاوت است عملاً کارزار تمام عیاری را به راه انداخته که در این بین جنگ تمام عیار و روانی‌ای را شاهدیم. مطمئن هستیم با توکل به خدا و تجربه چهار دهه گذشته از این دو جبهه سخت‌تر و پیچیده‌تر از جنگ رودرروی نظامی پیروز بیرون می‌آییم البته شرط پیروزی ایجاد فضای سوم خرداد ۱۳۶۱ یعنی وحدت و انسجام و شنیدن یک صدا از مردم است.

رئیس فراکسیون امید در عین حال با تاکید بر شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات مختلف گفت: البته وقتی مساله ملی و مهم برای کشور پیش می‌آید باید همه حول یک صدای واحد انسجام و وحدت داشته باشیم. امروز با مشکلاتی بخصوص در بُعد معیشتی روبه‌رو هستیم که کسی نمی‌تواند این واقعیت را انکار کند منتهی بالاتر از جنگ روانی انتظاری است که از دولت برای میدان‌داری برای مسائل معیشتی، اقتصاد و اشتغال مردم می‌رود. دولت باید با انسجام‌بخشی تیم اقتصادی و کارآمدتر کردن آن سیاست‌ها را با اتکا به اقتصاد مقاومتی پیش ببرد. باور ما این است که باید به سمت حذف وابستگی به نفت پیش رفت و نفت را از اقتصاد دور کرد. راهبرد اصلی اقتصاد کشور در پیش گرفتن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و حرکت به این سمت و همکاری بقیه نهادها است.

عارف تعامل بسیار نزدیک با مردم را امری ضروری خواهند و گفت: دولتمردان باید با مردم حرف بزنند. اگر مردم در جریان مسائل و مشکلات باشند و واقعیات را بدانند طبیعتاً همراهی می‌کنند.

رئیس فراکسیون امید با تاکید بر لزوم فعال‌تر شدن دیپلماسی کشور گفت: ما راهی جز داشتن رابطه خوب با کشورهای منطقه و اسلامی نداریم. آنهایی که علاقه‌مند به همکاری با ما در فضای صمیمی و برابر هستند باید دیپلماسی قوی با آنها و کشورهای همسو را دنبال کنیم. نباید در سیاست خارجه صدای متفاوت شنیده شود چون دشمن از آن سوءاستفاده می‌کند.

وی توضیح داد: دشمن از یک طرف جنگ روانی شروع کرده و شماره تلفن می‌دهد و از طرف دیگر پیام می‌فرستد و حرکت‌های شیطنت‌آمیز را در منطقه دنبال می‌کند. در چنین شرایط سوال این است که رسانه‌ها باید برای مقابله چه اقدامی انجام بدهند. پاسخ در فعال‌تر شدن رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی از وضعیت کشور است. اینکه با امیدبخشی آرامش را در جامعه تقویت کند. ما به دادن امید در جامعه نیازمندیم چون یک ضرورت است اما باید به دنبال حل مشکلات کشور هم باشیم. در چنین شرایطی نباید رسانه‌ها و خبرنگاران دستشان بلرزد و خبری را منتشر نکنند بلکه باید با حفظ اخلاق حرفه‌ای و صداقت در خبر بدون سوگیری جناحی آن را منتشر کنند.

عارف ادامه داد: توقع آن است که رسانه‌ها آزادی عمل داشته باشند و برخوردها هم فرهنگی باشد البته که باید خبرنگار هم شجاع بوده و آزادی عمل داشته باشد. باید نظامات صنفی رسانه‌ها را جدی‌تر دنبال کرد و به جای دادگاه و برخوردهای امنیتی به سمت حل مساله حرکت کرد. در این بین توجیه خبرنگار هم ضروری است. گاهی خبرنگار نسبت به خبر منتشر شده تسلط و اشراف کافی ندارد که باید این موضوع هم لحاظ شده و همچنین مسائل اخلاقی هم رعایت شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری از رئیس فراکسیون امید این سوال را پرسید که اخیراً رئیس دولت اصلاحات تردیدهای جدی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مطرح کرده است، با توجه به این اظهارات برآورد شما از انتخابات آینده چیست؟ عارف در پاسخ گفت: آقای خاتمی جملاتی را می‌گویند. ایشان چهره فرهنگی هستند که سعی می‌کنند خودشان را بالا نبرده و پایین بیاورند. الان شرایط کشور به‌گونه‌ای است که سرمایه اجتماعی جریانات سیاسی در کشور افت کرده است. مردم مطالباتی داشته و احساس می‌کنند که به مطالباتشان دست پیدا نکرده‌اند. این شامل مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، حقوق مردم و فصل سوم قانون اساسی و وعده‌های داده شده، می‌شود که عملیاتی نشده است.

وی افزود: در این بین باور ما این است که مردم نشان دادند درک بالایی دارند و هرگاه منافع ملی اقتضا کند و در رویدادهای مهم، همراه نظام هستند. وقتی پای منافع ملی در میان باشد حضور مردم جدی و مؤثر است. نمونه آن راهپیمایی ۲۲ بهمن است لذا تحلیل من و جریان اصلاحات آن است که مردم پتانسیل حضور جدی در انتخابات را دارند. پس وظیفه جریانات و نخبگان سیاسی تشویق مردم برای حضور در انتخابات است.

عارف افزود: در مقطع فعلی تبلیغات یک جریان سیاسی برای انتخابات زود است. مردم در زمان انتخابات حضور پیدا می‌کنند. راهبرد جریانات اصیل باید مشارکت باشد. مهمترین راهبرد ما اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات حضور جدی مردم است. در زمان خود برنامه‌هایمان را درباره چگونگی مشارکت اعلام می‌کنیم.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این فراکسیون پیگیر مطالبات مردم از رئیس‌جمهور است، گفت‌: وظیفه ما پیگیری است. معتقدیم که باید ضمن انجام وظایف نظارتی‌مان، عملکرد به‌گونه‌ای باشد که باعث تضعیف دولت نشویم. رفتارها باید پرسشگرانه باشد و وظیفه نظارتی را انجام دهیم اما نباید در نهایت منجر به تضعیف دولتی شود که با جنگ تمام عیار اقتصادی روبه‌رو است. البته که ما در جلسات خصوصی‌تر تذکرات جدی‌ای را به دولت مطرح می‌کنیم. انتظار داریم دولت آقای روحانی منسجم‌تر و جدی‌تر به وعده‌های خود و مطالبات مردم پاسخ دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری اینکه در شرایط کنونی رفتارهایی همچون موضوع ممانعت از دوچرخه‌سواری بانوان، بازداشت‌ها و برخوردها دیده می‌شود که نتیجه آن خلاف وحدت و انسجام در جامعه است، ارزیابی شما در این باره چیست؟ گفت: درباره دوچرخه‌سواری سخنگوی قوه قضائیه توضیح داد خوشبین هستم که با حضور آقای رئیسی در قوه قضائیه و با عنایت به تجربه و شناخت ایشان از این قوه شاهد قرار گرفتن آن در جایگاه رفیع خود باشیم و اینکه در نهایت برخی نگرانی‌ها از رفتار برخی دادگاه‌ها برطرف شود.

وی گفت: ما در مواردی پیگیری‌هایی را انجام می‌دهیم که خیلی رسانه‌ای نمی‌کنیم. نمونه آن پیگیری درباره اتفاقی است که برای اعضای شورای شهر یکی از شهرها افتاد و ما پیگیری کردیم. معتقدیم هرگونه رفتاری که منجر به دوقطبی کردن جامعه شود به صلاح کشور نیست. انشاالله همه در مسیر وحدت و انسجام حرکت کنیم. ما در فراکسیون امید هم یک نماینده را رابط با قوه قضائیه برای پیگیری مسائل کردیم که امیدواریم مشکلات حل شود.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره عملکرد فراکسیون امید و رقابت او با لاریجانی برای کرسی ریاست در انتخابات هیأت رئیسه گفت: مجلس دهم ویژگی‌های خاص خود را دارد و روند شکل‌گیری آن به سمت سه فراکسیون حرکت کرد پس نمی‌توان روی خروجی فراکسیون‌ها حساب کرد بخصوص اینکه فراکسیون میانی عملاً تصمیم‌گیرنده است. گاهی از لیست امید گلایه می‌کنند، لیستی بود که برای آن هزینه دادیم ولی همه آن لیست عضو فراکسیون امید نشدند ولی به هر حال ما در فراکسیون امید انسجام قابل قبولی را داریم و همواره دغدغه‌مان پیگیری مشکلات مردم بود. در این راستا تلاش کردیم طرح‌های فراکسیونی را با رویکرد اجماعی به نتیجه برسانیم. نمونه آن طرح صداوسیما است که قرار شده در کمیسیون فرهنگی دنبال شود. ما فراکسیون اکثریت نیستیم که بگوییم جمع‌بندی فراکسیون می‌تواند در صحن رأی آورد به همین دلیل سعی می‌کنیم طرح‌ها را با تفاهم پیش ببریم.

وی با اشاره به برنامه‌های فراکسیون در سال چهارم کاری مجلس دهم گفت: ما در اوایل فروردین جلسه‌ای را به بهانه سیل برگزار کردیم که نتیجه آن طرح دوفوریتی جامعی بود که اکنون در کمیسیون برنامه در حال بررسی است. ما امسال جهت‌گیری فراکسیون را بر حل مسائل معیشتی قرار دادیم.

عارف در مورد موضوع رقابت هم گفت: یک جریان سیاسی باید از هویت خود پاسداری کند. رقابت امری بدیهی در پارلمان است و در رقابت همیشه برای پیروزی شرکت نمی‌کنند. ما حضور جدی و معنادار را در رقابت معتقدیم. در سال دوم انتخابات هیأت رئیسه ائتلاف کرده و کاندیدای ریاست نداشتیم. راهبرد فراکسیون آن است که در رویدادهای مهم مجلس حضور جدی داشته باشد. البته که رقابت در مجلس بلافاصله به رفاقت تبدیل می‌شود. در عین حال برای ائتلاف اعلام آمادگی کردیم. ما به آنهایی که با لگوی لیست امید وارد مجلس شدند کاری نداریم که در بزنگاه‌ها خود را تحت عنوان لیست امید می‌نامند ولی به طور کلی راهبردمان آن است که اهل رقابت و ائتلاف هستیم و اصل رفاقت بعد از رقابت را می‌پذیریم و به آن معتقدیم.

عارف همچنین گفت: درباره همراهی با دولت هم معتقد نیستیم که نباید انتقاد شود. ما انتقادات جدی و سازنده‌ای را مطرح کرده و آن را وظیفه نمایندگان و اصلاح‌طلبان می‌دانیم منتهی معتقدیم که باید انتقادات سازنده باشد.

وی همچنین توضیح داد: اگر فضای ائتلاف فراهم نباشد دیگر ائتلاف کردن معنایی ندارد. به همین دلیل فضای ائتلاف محیا نیست و باید مستقل به میدان آمد. البته هنوز هم باب ائتلاف را نبسته‌ایم و معتقدیم شرایط مجلس به‌گونه‌ای است که می‌توان ائتلاف کرد. ما راهی جز رفتار اجماعی نداریم چون در این دوره مجلس فراکسیونی اکثریت نیست که بخواهد مجلس را اداره کند. پس باید رفتارها جمعی باشد و براساس انسجام کارها را پیش برد. ما همواره در راهبردهایمان بر روی انسجام ملی تاکید داشتیم. مجدداً تاکید می‌کنم که باب ائتلاف را نبسته‌ایم اما توقع‌مان رعایت اخلاق رسانه‌ای است.

رئیس فراکسیون امید توضیح داد: گاهی اسم برخی دوستان را برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند و دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند. کسانی که تا دیروز علیه آقای مطهری مطلب می‌نوشتند امروز می‌گویند که عارف باعث شده وضعیت آقای مطهری در هیأت رئیسه خوب نباشد. ما گلایه‌ای نداریم از اینکه رسانه‌ای طرفدار حزب و گروهی باشد، تاکیدمان بر رعایت اخلاق و حفظ صداقت در انتشار اخبار است.

عارف افزود: ما همواره در فراکسیون امید تلاش کردیم که با روش‌های دموکراتیک برخورد کنیم. کسانی که با لیست امید به مجلس آمدند و ما کوچک‌ترین کم‌توجهی به آنها نداشته‌ایم. پس اینکه می‌گویند برخی اعضای فراکسیون امید ائتلاف کردند را رد می‌کنند. ما هنوز با کسی ائتلاف نکرده‌ایم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر کم بودن اختیاراتش گفت: قانون اساسی قائل به تفکیک قوا است. قانون اساسی بعد از رژیم طاغوت نوشته شده که در آن نگرانی نانوشته‌ای درباره جایگاه دولت دیده می‌شود. ما دادگستری را در حد یک قوه دیدیم و یا اینکه در قانون مسئولیت‌هایی برای رئیس مجلس قائل شدیم. در کشور ما رئیس مجلس عضو شورای عالی امنیت ملی و نهادهای برجسته است. لذا تفکیک قوا به معنای مستقل بودن قوا و حتی برخی از اختیارات و مسئولیت نهادها است. در این شرایط اختیار رئیس دولت هم در قانون اساسی ذکر شده است. دولت باید بداند مسئولیت اصلی اداره کشور با اوست که می‌تواند با امکانات موجود عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره روند پیگیری وضعیت خبرنگاران و بازداشت امروز مسعود کاظمی یکی از خبرنگاران گفت: خبرنگاران باید امنیت شغلی داشته باشند. انتظار ما رعایت اخلاق حرفه‌ای از آنها است اما وظیفه خودمان و گفتمان اصلاحات را پیگیری مطالبات آنها از طریق کانال‌های رسانه‌ای می‌دانیم که این کار را بدو رسانه‌ای کردن کارهایمان انجام می‌دهیم چون می‌خواهیم به نتیجه برسد. فضای کشور ما فضای خاص سیاسی است که اگر پیگیری‌ها بوی منافع جریانی داشته باشد به بمب‌بست می‌رسید.

وی تاکید کرد: ما هر کاری بتوانیم برای خبرنگاران انجام می‌دهیم. فکر می‌کنم با فضای جدید قوه قضائیه و ریاست آقای رئیسی خیلی از مشکلات سامان یابد. برای ما امنیت و آرامش خبرنگاران یک اصل است که اگر آنها بتوانند حضور جدی‌تر داشته باشند در تلطیف شدن فضا تأثیرگذار است.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره نتیجه جلسات گفت‌وگوی ملی گفت: در مهرماه سال ۹۵ موضوع گفت‌وگوی ملی را یکی از نمایندگان در نطق خود مطرح کرد. رویکرد ما این است که دو جریان اصلی و سیاسی کشور با هم روی مشترکات صحبت کنند تا به تدریج بر روی اختلافات به تفاهم برسد. هدف ما انتخاباتی نیست بلکه ارتقا همبستگی، تفاهم و ایجاد وحدت ملی است چون باور داریم این دو جریان ریشه‌دار انقلاب می‌توانند با گفت‌وگو به تفاهم برسند.

عارف توضیح داد: هدف ما از گفت‌وگوی ملی انتخاباتی نبود بلکه ارتقا همبستگی، تفاهم و ایجاد وحدت ملی است چون باور داریم دو جریان ریشه‌دار انقلاب می‌توانند با گفت‌وگو به تفاهم برسند. بر همین اساس کارگروهی در مجلس از سه فراکسیون سیاسی تشکیل شد و در این فضا بحث کردیم و به نتایجی هم رسیدیم. پیشنهاد شد که در نهادهای دیگر همچون مجمع تشخیص مصلحت هم کارگروهی از دو جریان سیاسی تشکیل شود. این موضوع هم در بین روحانیت و روحانیون مبارز دنبال شود. عجله‌ای برای دادن کارنامه و خروجی نداریم ولی در مجموع از روند راضی هستیم چون کسانی که تا چند سال پیش حاضر به حرف زدن با هم نبودن اکنون در جلسات شرکت می‌کنند. امیدواریم نتایج برای کشور ارزشمند باشد.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه انتقاداتی از عملیاتی نشدن برنامه‌های فراکسیون مطرح می‌شود، گفت‌: همه اعضای فراکسیون نسبت به اجرای برنامه فراکسیون تعهد دارند. ما تلاش کردیم براساس شرایط مجلس برنامه‌هایمان را پیش ببریم که گزارشی هم به مردم خواهیم داد. نمی‌گویم فراکسیون صددرصد در راستای برنامه‌هایش حرکت کرده است ولی تلاش کردیم که در مسیر گام برداریم. در همین راستا هم درباره شرایط اقتصادی جلساتی را با وزرا و کارشناسان برگزار کردیم که بعضاً به طرح یا قانون تبدیل شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با جدی شدن تحریم‌ها چقدر مجلس آرایش جنگی به خود گرفته و دولت توانسته تحریم‌ها را دور بزند، گفت‌: درباره تحریم‌ها نهادهای مختلفی مسائل را با هوشمندی دنبال می‌کند که در رأس آن شورای عالی امنیت ملی است. ما در دور زدن تحریم‌ها تجربه موفقی داریم گرچه تحریم‌های این دوره با قبل قابل مقایسه نیست. آمریکایی‌ها جنگی تمام عیار راه انداختند که ما انشاالله از این گردنه با پیروزی عبور خواهیم کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها