رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 443581

ادعای یک ژنرال آمریکایی: از طریق یک واسطه به قاسم سلیمانی پیغام فرستادم

ساعت24 - نیویورک تایمز تاکید دارد که اختلاف بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره بر سر ایران بیش از پیش بالا رفته است.

قاسم سلیمانی
افزایش تنش بین ایران و آمریکا در هفته‎‌های اخیر به داخل ایالات متحده هم نفوذ کرده و به خصوص کنگره آمریکا که اکنون بیشتر نمایندگان آن را دموکراتها (یعنی مخالفان ترامپ) تشکیل می‌دهند در مورد ایران دچار سردرگمی شده است.

نیویورک تایمز طی گزارشی به این اختلاف نظر در داخل آمریکا پرداخته است. طبق گزارش نیویورک تایمز، مقامات امنیتی ایالات متحده به دنبال این هستند که اعضای کنگره را که اخیرا در مورد سیاست خارجی آمریکا در مورد ایران به شدت دو دسته شده اند، متحد کنند.

طبق گزارشها اختلافات بین نمایندگان دموکرات کنگره بر سر این موضوع که در تنش اخیر طرف ایران را بگیرند یا از دولت ترامپ حمایت کنند، بسیار زیاد شده است. یک نماینده دموکرات کنگره موافق صلح با ایران است. او تاکید دارد که ایران در اواخر هفته قبل، قایق‌های حامل موشک خود را در خلیج فارس کم کرده و این قدمی مثبت برای کاهش تنش با آمریکا است.

این اظهارنظر در مقابل این نظر نمایندگان جمهوری خواه قرار دارد که تاکید داشتند ایران قصد حمله به نفتکش‌های عربستان را در خلیج فارس دارد و می‌خواهد با متحدان آمریکا بجنگد.

جلسات خصوصی بین نمایندگان کنگره

نیویورک تایمز اشاره دارد که نمایندگان کنگره اخیرا چند دیدار مخصوص با یکدیگر و مقامات امنیتی آمریکا داشته اند تا بتوانند بر سر مساله ایران بهتر تصمیم‌گیری کنند.در یکی از این جلسات، دموکرات‌ها تاکید دارند که ایران به تلافی تحریم‌های آمریکا و حضور گسترده ناوگان ایالات متحده نیروهای خود را در خلیج فارس قرار داده و بنابراین، آغاز این تنش بدون شک به گردن آمریکا و نه ایران است.

سناتور کینگ (که گرایشات دموکرات دارد) به نیویورک تایمز گفته است که کنگره در حال حاضر در یک دوراهی خطرناک قرار گرفته است و اشتباهی محاسباتی می‌تواند منجر به نتایج وحشتناکی برای آمریکا شود.این سناتور معتقد است اختلاف تا آنجاست که آنچه ما دفاعی می‌پنداریم از نظر آنها تهاجمی است و آنچه آنها تهاجمی می‌بینند از نظر ما دفاعی است.

از طرف دیگر، پاتریک شاناهان (معاون پومپئو و مقام ارشد امنیتی وزارت امور خارجه آمریکا) که گرایشات تند جمهوری خواهانه دارد از ارسال ناو، هواپیماهای جنگی و شاید سرباز در ماه‌های اخیر به سمت خاورمیانه سخن گفته است.با این حال، این مقام امنیتی اعلام کرده است که ارسال نیروها فقط برای اجتناب از درگیری و افزایش تنش خواهد بود و آمریکا به هیچ وجه قصد حمله به خاک ایران را ندارد.

طبق گزارش نیویورک تایمز، شاناهان این سخنان را در یک جلسه داغ و مهم که بین نمایندگان جمهوری خواه و دموکرات کنگره برگزار شد، مطرح کرده است. در این جلسه جان بولتون، دشمن شماره یک ایران، حضور نداشت اما طبق گزارش‌های رسیده، پومپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) حضور داشته است.بنا به اظهارات درز شده از جلسه، پومپئو در این جلسه بسیار عصبانی بوده و با صدایی «گوش خراش» از تاریخ به اصطلاح خودش تجاوزات منطقه‌ای ایران به نمایندگان می‌گفته است.

ادعای یک ژنرال آمریکایی در مورد نامه به سردار سلیمانی

نیویورک تایمز در ادامه مدعی است که در این جلسه، ژنرال ژوزف دانفورد (یک مقام ارشد نظامی که در جلسه حاضر بوده است) به نمایندگان گفته است که او قبلا یک پیغام از طرف یک واسطه به قاسم سلیمانی فرستاده است ودر آن پیغام به مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده که ایران مسئول هرگونه درگیری نظامی در آینده خواهد بود.

از نظر نویسنده گزارش، به نظر می‌رسد تیم پومپئو (اگرچه مطمئن نیستند) اما ایران را مسئول حملات اخیر به نفت‌کشهای عربی خلیج فارس می‌دانند. پومپئو به تازگی در یک گفتگوی رادیویی این موضع را اعلام کرد. او همچنین در این گفتگو به تهدید ایران پرداخت و اعلام کرد که آمریکا هر کاری را برای محدودسازی ایران انجام خواهد داد.

جمهوری‌خواهان در مورد ایران چه می‌گویند؟

نیویورک تایمز تاکید دارد که اختلاف بین جمهوری‌خواهان و دموکراتهای کنگره بر سر ایران بیش از پیش بالا رفته است. سناتور لیندسی گراهام (سناتور تندرو و جمهوری خواه و مسئول کمیته روابط خارجی آمریکا) به خبرنگاران گفته است که خطر ایران برای آمریکا جدی و واقعی است و تهدیدات ایرانیان علیه آمریکا به سطح جدیدی رسیده و چند درجه شدیدتر از قبل شده است.

سناتور مارکو رابیو (جمهوری خواه) هم ارسال پیامهای تهدید آمیز علیه ایران را اینگونه توجیه می‌کند: " قضیه خیلی ساده است. اگر ایران حمله نکند، پس مشکلی به وجود نمی‌آید. اما اگر ایران به ما حمله کند آنگاه رئیس جمهور باید ابزار لازم را برای مقابله داشته باشد."

دموکراتها در مورد ایران چه می‌گویند؟

در مقابل، دموکرات‌ها استدلال‌های دیگری می‌آورند. روبن گلگو (نماینده دموکرات آریزونا) معتقد است که هدف تجهیز شدن ایران و افزایش نیروهایش در خلیج فارس آغاز جنگ نیست بلکه ایران آرایش جنگی گرفته چون ما (آمریکا) آرایش جنگی در مقابلش گرفته ایم.

انتقاد اصلی نمایندگان دموکرات رفتار ترامپ در مقابل بحران اخیر و نحوه اداره کردن آن است. از نظر این نمایندگان دولت ترامپ می‌توانست پیش از این از آغاز درگیری جلوگیری کند و به نوعی مانع کشیده شدن اوضاع به این سمت و سو شود.

سناتور کریستوفر مورفی (دموکرات) تاکید دارد که سیاست خارجی ترامپ در مقابل ایران کار نمی‌کند و کمپین فشار حداکثری بر ایران بیشتر باعث شده است که ایرانی‌ها از میز مذاکره دور شوند. نیویورک تایمز مدعی است که دموکراتها در این خصوص، به رفتار مقامات ایران اشاره دارند. چرا که رئیس جمهور، حسن روحانی بارها گفته است که شرایط برای مذاکره با آمریکا مساعد نیست و این کشور پای میز مذاکره با ترامپ نمی‌نشیند.

از طرف دیگر، کشورهای منطقه خلیج فارس هم کم کم در مقابل آمریکا و دشمنی های ترامپ با ایران می‌ایستند. عادل عبدالمهدی (نخست وزیر عراق) گفته است که کشورش وسیله بازی آمریکا نیست و عراقی‌ها نمی‌خواهند روابط خود با ایران را قطع کنند.این استدلالها همگی دموکراتها را مجاب می‌کند تا مانع افزایش اقدامات ضد ایرانی ترامپ و تندروی‌های او شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها