رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 446612

بر اساس نتایج پژوهش های جهانی

اقتصاد ایران متاسفانه تاب آورنیست

ساعت24 -نتایج به دست آمده از پژوهش نهادهای معتبر جهانی نشان می دهد اقتصادایران دربرابر شوکهای خارجی و یا شوکهای سرچشمه گرفته ازمناسبات داخلی تاب آوری کمی دارد و درمیان بدترین کشورها از نظر شاخص تاب آوری جهانی قرار دارد.

خبر
شاخص تاب آوری جهانی یکی از شاخصهایی است که می تواند در جهت تصمیم گیریهای شرکتها به لحاظ ارزیابی تاب آوری محیط کسب وکار، میزان ریسک کشورها و مخاطرات موجود در آنها موثر باشد. در آخرین گزارش شاخص تاب آوری جهانی در سال 9102 ،نروژ توانسته بهترین جایگاه را در میان130 کشور مورد بررسی کسب کند. در این بین ایران با رتبه 120 ،جزو یکی از کشورهای با میزان تاب آوری پایین قرار گرفته است. در سال 2019 ،بسیاری از رهبران کسب و کارها با نااطمینانی هایی در ارتباط با چشم انداز کاهش سرعت رشد اقتصادی جهان و عواملی که برای سازمانهایشان حائز اهمیت است، مواجه شده اند. این عدم اطمینان با توجه به نگرانیهای مربوط به قوانین تجارت جهانی در سال پیش رو و ضعیفتر شدن اقتصادها، شدیدتر نیز شده است. به دنبال نااطمینانیهای سیاسی در اروپا، و تنش نگرانیهای مربوط به برگزیت های تجاری فیمابین آمریکا و چین، تولیدکنندگان بزرگ در اقتصادها در حال تغییر پیش بینی سود بنگاهها، سود سهام و پاداشها در نتیجه چشم انداز رشد ضعیف تر هستند. درعین حال، تهدیدات تعرفه ای و ضد تعرفه ای نگرانیهایی را در زنجیره های تامین و در کشورهایی از جمله مالزی، تایلند، ویتنام و فیلیپین ایجاد کرده است. موضوع انتخاب محل کسب وکار بنگاهها بدلیل تاثیر تغییرات اقلیمی و هوایی بویژه در مکانهایی که با این مسائل مواجه هستند، پیچیده شده و بر نحوه هدایت و تحول کسب وکارها، تاثیر گذاشته است.
ایران ناتاب اور
ایران در شاخص تاب اوری جهانی رتبه 120 از میان 130 کشور را کسب کرده و امتیاز آن نیز 18.4 بوده است. این درحالی است که جایگاه پاکستان در این شاخص 118 و تقریبا به ایران نزدیک بوده است. اما کشورهای عربی از جمله قطر، امارات متحده عربی و عمان به ترتیب رتبه های 26و ،33 و 5ا را کسب کرده اند که نشان دهنده تاب آوری بیشتر انها است. در میان سه سطح تشکیل دهنده شاخص تاب آوری جهانی، ایران در زنجیره تامین امتیاز بالاتری را نسبت به سایر سطوح کسب کرده است. امتیاز ایران در سه سطح اقتصاد، کیفیت ریسک و زنجیره تامین به ترتیب امتیازهای 21.8 ، 6.7 و 32 را کسب کرده که کمترین امتیاز مربوط به کیفیت ریسک است. قطر در سطح اقتصاد امتیاز کامل 100 را کسب کرده و امارات متحده و عمان نیز به لحاظ وضعیت اقتصاد امتیاز بالاتری را نسبت به سایر سطوح بدست آورده اند . در 5 سال اخیر، روند امتیازی ایران تا سال 20182 افزایشی و رو به بهبود بوده ولی در سال 2019 امتیاز به کمترین رقم طی 5 سال گذشته تنزل کرده است. رتبه ایران هم در این شاخص هر ساله بهبود داشته و در سال 9102 بهترین جایگاه را با وجود افت قابل توجه امتیاز، کسب کرده است .جزئیات رتبه و امتیاز ایران در شاخص تاب آوری جهانی برای سه سطح و 12 محرک نیز اندازه گیری شده است. در میان12 محرک هسته این شاخص، ایران در بهره وری وکیفیت ریسک طبیعیبه ترتیب با رتبه های 62 و 68 بهترین عملکرد را داشته است. در عین حال، بدترین رتبه ایران نیز مربوط به محرک حکمرانی شرکتها با رتبه 125 است.در سال 2019 ،بدترین امتیازهای متعلقه ایران مربوط به قرارگرفتن در معرض مخاطرات طبیعی است که صفر می باشد و پس از ان بهره وری است که 14.8 است. ایران در شاخص حکمرانی شرکتها 22.5 را داشته که امتیاز بسیار پایینی است و بهترین امتیازها نیز مربوط به نرخ شهرنشینی 69.3 و شدت انرژی 57 و کیفیت زیر
شرایط و وضعیت هر کشوری با توجه به وابستگیهای داخلی و آسیب پذیریهایش، به گونه ای منحصر به فرد است. شاخص تاب آوری جهانی سال 2019 ابزار جامعی است که از طریق ترکیب محرکهای هسته ای تاب آوری بنگاهها و برجسته کردن نقاط ضعف در نهایت منابعی را در اختیار بنگاهها می گذارد تا با کمک آنها، ریسکهای پیشرو را ارزیابی و مهار کنند. به منظور اطمینان از اینکه کسب و کارها تاب آور باقی می مانند، مهم است مدیران ظرفیت بنگاههایشان را در زمینه تحمل و رفع اختلال های موجود، شناسایی و اندازه گیری کنند. رویدادهای سایبری، طوفان و زلزله جزو مهمترین اخبار سال 2019 هستند. حوادث شدید آب و هوایی نیز به شکل سیل در سواحل و آتش سوزیهایی که بخشهایی از آمریکا، کانادا و استرالیا را ویران کرده، بروز کرده است. جنگ تعرفه ای بین آمریکا و چین و در عین حال، بحثهای سیاسی پیرامون اتحادیه اروپا و برگزیت هنوز در صدر اخبار قرار دارند. از این رو، شاخص تاب آوری جهانی FM میتواند منبعی برای کمک به مدیران در جهت ارزیابی توان آسیبپذیری و تابآور کردن بنگاههایشان در سراسر جهان باشد .
منبع : اتاق بازرگانی تهران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها