رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 449004

طرز تهیه آش بلغور | نحوه تهیه سوپ بلغور

آش بلغور یک غذای مناسب و لذیذ برای تمام اعضای خانواده شما است اگر میخواهید با نحوه آماده سازی آش بلغور آگاه شوید ادامه مطلب را بخوانید.

آش بلغور
html>

موادلازم:

سبزی آش نیم کیلو بلغور گندم یک‌پیمانه
نخود نصف پیمانه پیاز 1 عدد
لوبیاچیتی نصف پیمانه نعنا
عدس یک‌پیمانه نمک، فلفل، زردچوبه

طرزتهیه:

مرحله اول:

در ابتدای تهیه آش باید نخود و لوبیا روباهم و عدس را جدا از شب قبل بگزارید خیس بخوره یکی دوبار آبش روعوض کنید
نخود و لوبیا رو باهم داخل قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار داده تا پخته گردد .

مرحله دوم:

در مرحله بعد بلغور، عدس، سبزی و پیاز خورد شده را همراه زردچوبه (یکی دوقاشق غذاخوری بریزین خوشرنگ شه)، نمک و فلفل سیاه (من یه کوچولو فلفل زیاد میریزم) در قابلمه بریزید آب اضافه کنید و بگزارید جوش بیاد.

مرحله سوم:

بعد از جوش آمدن زیر شعله راکم کنید و درش رو بزارید و اجازه بدهید بپزه و کمی لعاب بندازه اگر آب قلم داشتین حتما داخل اش بریزید نداشتین یه دونه عصاره گوشت بندازین.

مرحله چهارم:

بعد از اینکه نخود و لوبیا پخته شد به آش اضافه کنید صبر کنید خوب لعاب بندازه، هر از گاهی آروم هم بزنید تا آش ته نگیره پیاز داغ آماده کنید برای روی آش (من پیاز زیاد دوست دارم یکی دو قاشق پیاز داغ هم داخل آش میریزم آخراش که خیلی خووشمزه میکنه)نعنا رو هم با کمی روغن در تابه ی دیگری یه کوچولو تفت بدید.

نکات مهم تهیه آش بلغور :

نکته اول:

این آش هم با کشک خوشمزه میشه هم با ماست بعضی ها هم موقع خوردن داخلش دوغ میریزن ولی با کشک خوشمزه تر می شود.اضافه کردن سوسن عنبر داخل این نوع آش ها عطر وطعم خوبی میده مخصوصا آش رشته (سوسن عنبر یه سبزی شبیه به پونه و نعناس از نظر ظاهر که بهتر است در فصل خود تهیه و خشک گردد)

نکته دوم:
همیشه داخل آش دو قاشق پیاز سرخ شده اضافه میکنیم یکمی هم زردچوبه داخل روغنش سرخ میکنم تا آش خوشرنگ تر بشه.معمولا زمان پخت زیادی میدهیم به پختن آش یا خورشت تا لعاب خوبی بهش بدهد

خواص اسفناج

اسفناج یک منبع عالی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است:

ویتامین A: اسفناج دارای کاروتنوئید بالا است که بدن میتواند به ویتامین A تبدیل شود.
ویتامین C: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که باعث تقویت سلامت پوست و عملکرد ایمنی بدن می شود.
ویتامین K1: ویتامین K برای لخته شدن خون ضروری است و یک برگ اسفناج حاوی بیش از نیمی از نیاز روزانه شما است.
اسید فولیک: همچنین به عنوان فولات یا ویتامین B9 شناخته می شود. برای عملکرد طبیعی سلولی و رشد بافت ضروری است و برای زنان باردار بسیار مهم است.
آهن: اسفناج منبع عالی این ماده معدنی است. آهن کمک می کند تا هموگلوبین تولید کند که اکسیژن را به بافت های بدن منتقل می کند.
کلسیم: کلسیم برای سلامت استخوان ضروری است. این ماده معدنی همچنین یک مولکول سیگنال دهنده برای سیستم عصبی، قلب و عضلات است.

اسفناج همچنین حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و ویتامین B6، B9 و E.

اسفناج حاوی ترکیبات گیاهی مهم است از جمله:

لوتئین: لوتئین با بهبود سلامت چشم ارتباط دارد .
Kaempferol: این آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری مزمن ارتباط دارد.
نیترات: اسفناج حاوی مقدار زیادی نیترات است که ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد .
Quercetin: این آنتی اکسیدان ممکن است از عفونت و التهاب جلوگیری کند. اسفناج یکی از ثروتمندترین منابع غذایی کورستین است.

Zeaxanthin: مانند لوتیئن، زاکسنتین همچنین می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد
اسفناج یک سبزی برگ سبز است که پر از ویتامین ها و مواد مغذی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، کاروتن و اسید فولیک است. مقدار آهن در این سبزی تقریبا دو برابر مقدار موجود در سبزیجات دیگر مانند هویج یا کلم است.همیشه توصیه می شود اسفناج را خام حداقل یکبار در روز مصرف کنید. با نوشیدن یک لیوان آب اسفناج هر روز، از خواص زیر بهره مند خواهید شد.

خواص بلغور

بلغور برای قلب‏
رادیکال‏های آزاد در سرطانی شدن سلول‏ها سهم دارند و بعلاوه رادیکال‏های آزاد در ایجاد آسیب به رگ‏های خونی نیز شرکت دارند و زمینه را برای مبتلا شدن به بیماری‏های قلبی آماده می‏نمایند.

لینان‏ها برای کمک به قلب از طریق حفظ و حمایت کلسترول نرمال نیز مؤثر می‏باشند. ممکن است ذکر اینکه، چون بلغور برای حفظ کلسترول مؤثر است، به ‏عنوان یک غذای شفابخش مورد توجه قرار می‏گیرد، برای عده‏ای از مردم تعجب ‏آور باشد زیرا با گفته ‏های دیگر دانشمندان تغذیه که همه جا صحبت از روش‏هایی برای کاهش کلسترول است ظاهرا متناقض به‏نظر می‏رسد، ولی این‏طور نیست زیرا کلسترول در مواقعی مضر است که مولکول‏های آن به‏خصوص مولکول‏های جزء بد کلسترول(LDL) ، مورد حمله رادیکال‏های آزاد قرار گیرند و مسموم شوند و در جدار رگ‏های خونی رسوب کرده موجب تنگ شدن عروق خونی و ایجاد اختلال در گردش جریان خون موجب ناراحتی قلبی شوند، و الّا اگر کلسترول یعنی جزء بد آن(LDL) مسموم نشود و مقدار جزء خوب آن یعنی‏HDL نیز به مقدار کافی بالا باشد، کلسترول ذاتا از مواد بسیار لازم و ضروری بدن انسان می‏باشد. بنابراین هر ماده غذایی از جمله بلغور که‏ کلسترول را از آسیب رادیکال‏های آزاد حفظ می‏کند می‏تواند خدمتی به قلب کرده و از بیماری‏های قلبی تا حدودی جلوگیری نماید.

نقش بلغور در کمک به کاهش بیماری دیابت‏


دکتر دیوید جنکیدس(David Jenkids M .D .,Sc .D .,Ph .D) استاد علوم تغذیه و پزشکی در دانشگاه تورنتو می‏گوید، بلغور از طریق دیگر نیز می‏تواند به سلامت انسان کمک کند. زیرا بلغور دارای ضریب شیرینی‏ نسبتا پایین است (در حدود ۶۹- ۶۰) در مقایسه با گلوکز که صد است. توضیح این مطلب این است که قند و یا به‏ عبارت صحیح‏تر نشاسته ه‏ای که در بلغور وجود دارد خیلی آهسته ‏تر از گلوکز و به ‏تدریج در جریان هضم، هیدرولیز شده و به‏صورت قند قابل جذب درآمده و وارد جریان گردش خون می‏شود، و این کار نه فقط در ثابت نگهداشتن سطح قند خون کمک می‏کند که برای اشخاصی که مبتلا به دیابت هستند خیلی مهم است، بلکه ممکن است نقش مؤثری نیز در کاهش خطر برای قلب داشته باشد.

بلغور سرشار از فیبر


اگر مقدار فایبر در مواد غذایی بیشتر باشد مقدار کاهش کلسترول بیشتر محسوس است و خطر سرطان و دیابت نیز کمتر می‏شود، و به بیماری‏های هاضمه‏ای نظیر یبوست و بواسیر کمک می‏کند.

ویژگی های مهم بلغور:

ویژگی اول:

بلغور سرشار از فایبر است، در یک پیمانه بلغور در حدود ۸ گرم فایبر وجود دارد که در حدود ۱- ۳ نیاز روزانه توصیه شده برای بدن را تأمین می‏کند. و در مقایسه با برنج سفید که در یک پیمانه آن فقط ۸/ ۰ گرم فایبر وجود دارد قابل ملاحظه است.

ویژگی دوم:

خواص مهم بلغور ناشی از وجود فایبر غیر قابل حل در آن است. این نوع فایبر در مجاری هاضمه و در روده‏ها شکسته نمی‏شود و جذب نمی‏گردد، در روده می‏ماند و آب زیادی جذب می‏کند و درنتیجه مدفوع حجیم‏تر و سنگین‏تر شده و راحت‏تر در روده‏ها حرکت می‏کند و آسان‏تر و سریع‏تر دفع می‏شود و مواد مضر سرطان‏زای موجود در روده بزرگ نیز همراه مدفوع قبل از اینکه فرصت ایجاد خطری برای کولون بکنند از بدن خارج می‏شوند.

ویژگی سوم:


در یک تحقیق ۴ ساله که در مرکز تحقیقات پزشکی در نیویورک سیتی در بیمارستان نیویورک به عمل آمده محققان ۵۸ نفر مرد و زن داوطلب را که مبتلا به پولیپ روده‏ بودند از نظر تأثیر رژیم غذایی‏ مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق به عده‏ای از مردان و زنان داوطلب روزانه در رژیم غذایی آنها مقداری سبوس گندم که دارای ۲۲ گرم فایبر غیر قابل حل بود منظور شده بود و عده‏ای دیگر از مواد غذایی معمولی خود که میزان فایبر آن خیلی کم بود استفاده می‏کردند. پس از خاتمه مدت آزمایش داوطلبان مورد بررسی کامل و دقیق پزشکی قرار گرفتند و مشاهده شده است گروهی که در رژیم غذایی خود از ۲۲ گرم فایبر هر روز استفاده می‏کردند یعنی از مواد غذایی می‏خوردند که روزانه ۲۲ گرم فایبر را تأمین می‏کرد در مقایسه با گروهی که در رژیم غذایی خود از فایبر استفاده نمی‏کردند، به احتمال بیشتری پولیپ‏های آنها منقبض و کوچک شده و در مورد بعضی از آنها به کلی از بین رفته است.

ویژگی چهارم:

فایبر غیر قابل حل در آب، برای رفع یبوست نیز مؤثر است و دفع سریع‏تر مدفوع باعث می‏شود که مواد مضرّ سرطان‏زای داخل روده بزرگ پیش از این که ایجاد آسیبی در سلول‏های سالم بکنند از صحنه خارج شده و همراه مدفوع دفع می‏شوند به‏علاوه جلوگیری از یبوست خود برای کنترل بواسیر و بیماری دایورتیکولاریس نیز مفید است.

خواص بلغور برای لاغری

بلغور چربی و کالری کمی دارد اما سرشار از پروتئین و فیبر است به همین علت گزینه مناسبی برای کتهش وزن می باشد. ۱۰۰ گرم بلغور پخته شده حاوی ۸۳ کالری است. پس اگر قصد کاهش وزن دارید بهتر است غلات را جایگزین مواد پروتئینی با چربی بالا ـ همانند گوشت قرمز ـ نمایید. فیبر موجود در بلغور باعث می شود که شما احساس سیری کامل نمایید و همچنین سرعت جذب مواد غذایی را پایین می آورد. این ماده دارای شاخص قند خون پایین است و در نتیجه ممکن است به ثبات سطح انسولین نیز کمک نماید.

طرز تهیه سوپ بلغور

طرز تهیه سوپ بلغور

مواد لازم:

بلغور300گرم گوشت 300 گرم
روغن زیتون به مقدار لازم لوبیا یک پیمانه
پیاز 1 عدد گوجه فرنگی 1 عدد
فلفل به مقدار دلخواه فلفل چیلی سبز به مقدار دلخواه
سیر 3 حبه

طرز تهیه:

مرحله اول:

در ابتدا پیاز را با روغن زیتون در قابلمه تفت داده وسپس فلفل را به آن اضافه کنید و مجددا تفت دهید.

مرحله دوم:

در این مرحله گوشت و گوجه و فلفل سبز را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند سپس آب و لوبیا را اضافه کنید و بزارید حداقل 3 ساعت بپزد تا جا بیفتد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها