رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 449205

اثربخشی واکسن اچ پی وی

امیدواری دانشمندان برای ریشه‌کن کردن سرطان دهانه رحم

ساعت 24-دانشمندان می‌گویند موفقیت‌هایی که در یک دهه اخیر به دلیل اثربخشی واکسن اچ‌پی‌وی به دست آمده، به این امید دامن زده که روزی بیماری سرطان دهانه رحم به کلی ریشه‌کن شود.

واکسن
dir="RTL">واکسینه کردن افراد علیه بیماری اچ‌پی‌وی (ویروس پاپیلوم انسانی) از حدود یک دهه پیش آغاز شده است.در تحقیقی که اخیرا توسط نشریه دانشگاهی "لانست" منتشر شده، ۶۵ مطالعه علمی که در آنها در مجموع شرایط ۶۰ میلیون نفر آزمایش شده‌اند، بررسی شده و محققین به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد موارد ابتلا به بیماری اچ‌پی‌وی، همزمان با رشد عارضه‌های پیش‌سرطانی، در یک دهه گذشته کاهش یافته است.این محققین به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه با کاهش قابل توجه شمار مبتلایان به اچ‌پی‌وی، این احتمال وجود دارد که با ادامه دادن واکسیناسیون علیه این بیماری و فراگیر شدن آن در جهان، در نهایت این بخت وجود دارد که بیماری سرطان دهانه رحم روزی ریشه‌کن شود.بنیاد حمایت از زنان مبتلا به بیماری سرطان رحم در بریتانیا، در واکنش اعلام کرد این اطلاعات باید به افزایش واکسینه شدن علیه اچ‌پی‌وی بیانجامد.اچ‌پی‌وی یا ویروس پاپیلوم انسانی، نام گروهی از ویروس‌هاست. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع مختلف بیماری اچ‌پی‌وی وجود دارد. یکبار به اچ‌پی‌وی مبتلا می‌شوند. در بسیاری موارد، این بیماری هیچ اثر خاصی بر سلامت آنها ندارد.اکثر موارد بیماری سرطان دهانه رحم نتیجه عفونت‌های ناشی از انواع پرخطر اچ‌پی‌وی است.برخی از موارد سرطان دهانه رحم نیز به ایجاد زگیل‌ در اطراف آلت تناسلی و همچنین سرطان سر و گردن منجر می‌شوند.واکسن اچ‌پی‌وی، دو آمپول است که در سنین ۱۲ و ۱۳ سالگی به دختران تزریق می‌شود و از آنها در برابر چهار نوع اچ‌پی‌وی، محافظت می‌کند .این واکسن، از دختران در برابر اچ‌پی‌وی نوع ۱۶ و ۱۸ محافظت می‌کند. این دو نوع اچ‌پی‌وی در مجموع با ۷۰% بیماری‌های سرطان دهانه رحم مرتبط هستند.این واکسن همچنین از دختران در برابر اچ‌پی‌وی نوع شش و ۱۱ نیز محافظت می‌کند که عامل پیدایش ۹۰% از موارد زگیل آلت تناسلی است .در بریتانیا واکسن اچ‌پی‌وی به شکل رایگان در مدارس تزریق می‌شود. اگر کسی این واکسن‌ها را از دست بدهد تا ۲۵ سالگی فرصت دارد تا از طریق مراجعه به خدمات درمانی بریتانیا (که برای همه رایگان است) این واکسن‌ها را تزریق کند.ضمن اینکه این واکسن از سوی کلینیک‌های خصوصی نیز تزریق می‌شود که در بریتانیا ۱۵۰ پوند هزینه دارد.از ماه سپتامبر سال جاری میلادی (پایان تابستان) پسرهای ۱۲ و ۱۳ ساله نیز این گزینه را خواهند داشت که به شکل رایگان واکسن اچ‌پی‌وی بزنند.این واکسن، همه انواع اچ‌پی‌وی را که می‌توانند به سرطان ختم شود، شامل نمی‌شود. به همین دلیل زنان کماکان باید به شکل مرتب با آزمایش‌های مخصوص مراقب باشند.

شواهدی از 'دنیای واقعی'

بررسی اخیر که در نشریه معتبر لانست منتشر شده، تحقیقات در ۱۴ کشور ثروتمند - از جمله بریتانیا - را در بر می‌گیرد. در این مطالعه میزان ابتلا به اچ‌پی‌وی (شامل تمامی موارد زگیل آلت تناسلی و سلول‌های پیش‌سرطانی در گردن رحم معروف به CIN) بررسی شده است.سپس محققین آمارهای ابتلا به اچ‌پی‌وی را با دو دوران پیش از آغاز واکسیناسیون و هشت سال بعد از آغاز واکسیناسیون مقایسه کردند و به نتیجه رسیدند که:

آمار ابتلا به اچ‌پی‌وی نوع ۱۶ و ۱۸ در دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله، ۸۳% کاهش یافته است

میزان کاهش این دو نوع اچ‌پی‌وی در میان زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله، ۶۶% بوده است

میزان ابتلا به زگیل آلت‌تناسلی در میان دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله، ۶۷% و در میان زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله، ۵۴% کاهش یافته است.

رشد سلول‌های پیش‌سرطانی نیز در میان دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله، ۳۱% و در میان زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله، ۳۱% کاهش یافته است .

این مطالعه نشان می‌دهد حتی کسانی که واکسن نزده بودند نیز از گسترش این واکسن‌ها نفع برده‌اند. بر اساس این مطالعه، در این مدت میزان ابتلا به زگیل آلت‌ تناسلی در بین پسران ۱۵ تا ۱۹ ساله، حدود ۵۰% کاهش یافته است. همچنین به شکل قابل توجهی زنان بالای ۳۰ سال نیز کمتر از گذشته به زگیل آلت تناسلی مبتلا شده‌اند.وضعیت کاهش این بیماری‌ها در کشورهایی که گروه‌های سنی بیشتری واکسینه شده‌اند، بهتر است.این انتظار وجود دارد که روند کاهش این بیماری‌ها در سالهای پیش‌رو ادامه داشته باشد.به گفته مارک بریسون، متخصص از دانشگاه لاوال کانادا که مدیریت این مطالعه را بر عهده داشته، اگر تعداد ابتلا به سرطان دهانه رحم زمانی به چهار مورد در میان ۱۰۰ هزار نفر برسد، می‌توان ادعا کرد که این بیماری ریشه‌کن شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها