رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 449307

رویترز ادعا کرد

صادرات نفت ایران به آسیا به پایین‌ترین حد در پنج سال گذشته

ساعت 24 - صادرات نفت ایران به آسیا در ماه مه به کمترین حد در پنج سال گذشته رسید. آمریکا در ماه مه معافیت ۸ کشور از تحریم خرید نفت ایران را تمدید نکرد. به گزارش رویترز، ایران در ماه مه ۳۸۶هزار بشکه نفت در روز به آسیا صادر کرده است. پس از عدم تمدید معافیت کشورها از تحریم‌ نفتی جمهوری اسلامی، صادرات نفت ایران به آسیا به کمترین حد در پنج سال گذشته رسید.

رویی
dir="RTL">خبرگزاری رویترز جمعه هفتم تیرماه (۲۸ ژوئن) گزارش داد در پی کاهش خرید نفت ایران توسط چین و هند و توقف خرید آن از سوی ژاپن و کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، میزان صادرات نفت ایران به آسیا در ماه ماه سال جاری میلادی (۲۰۱۹) به پایین‌ترین حد خود طی دست‌کم پنج سال گذشته رسید این درحالی است که مقامهای وزارت نفت می گویند ایران به فروش نفت از هرراه و هرروش ادامه می دهند. خبرهایی نیز از گوشه وکنار جهان منتشر می شود که چین از ایران نفت می خرد و ایران از مسیر مالزی موفق به فروش نفت شده است. براساس گزارش رویترز کل صادرات نفت ایران به آسیا در ماه مه گذشته به ۳۸۶هزار بشکه در روز رسیده که این میزان کاهشی ۷۸.۵ درصدی را در مقایسه با ماه مه سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد.

به گزارش رویترز، ایران تا پیش از پایان مهلت معافیت‌های نفتی آمریکا طی ۹ ماه یک میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه نفت در روز به آسیا صادر کرده بود.دولت آمریکا ماه مه گذشته معافیت کشورهای عمدتا آسیایی برای خرید نفت از ایران را تمدید نکرده و به مشتریان نفت ایران هشدار داد که در صورت تداوم خرید نفت از این کشور با مجازات‌های ایالات متحده مواجه خواهند شد.آمریکا با آنکه پس از خروج از برجام از قصد خود برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر خبر داده بود، اما هشت خریدار عمده نفت ایران یعنی چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را برای شش ماه مشمول معافیت موقت از تحریم‌های خود کرد.کاخ سفید با وجود این اعلام کرده بود که به فشار خود بر این کشورها برای رساندن واردات نفت از ایران به صفر ادامه خواهد داد.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پس از اعلام خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام در سال گذشته، تحریم‌های مالی و اقتصادی وسیعی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد و حوزه نفتی و بانکی این کشور را هدف قرار داد.

چند روز پیش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته بود شرکت‌های اروپایی برای خرید نفت ایران تمایلی از خود نشان نمی‌دهند و همکاری نمی‌کنند. او سال گذشته گفته بود دو کشور اروپایی که به طور موقت از تحریم‌ها معاف هستنند "جواب تماس ما" را هم نمی‌دهند.وزیر نفت جمهوری اسلامی در حاشیه نشست روز چهارشنبه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) هیئت دولت از کم‌کاری کشورهای اروپایی برای فراهم کردن زمینه خرید نفت از ایران گلایه کرد.زنگنه گفت: «هنوز اروپایی‌ها هیچ چیز را درباره تضمین خرید نفت به ما اعلام نکردند و استدلال‌شان این است که چون نفت را نه دولت‌های اروپایی بلکه شرکت‌های خصوصی می‌خرند و آنها هم با آمریکا ارتباط دارند، پس از نفت ایران برداشت نمی‌کنند.»ترکیه، ایتالیا و یونان از جمله کشورهایی بودند که مشمول این معافیت می‌شدند. دوره این معافیت ابتدای ماه مه (میانه اردیبهشت ۹۸) خاتمه یافت و واشنگتن برای آنچه "فشار حداکثری" بر جمهوری اسلامی و به صفر رساندن صادرات نفت ایران خوانده شده، از تمدید این معافیت‌ها خودداری کرد.زنگنه ۱۶ بهمن پارسال و هنگامی که معافیت هشت خریدار نفت ایران تازه آغاز شده بود در یک نشست خبری درباره صادرات نفت به اروپا گفته بود: «بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشورهای اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند، با اینکه دو کشور اروپایی عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بارها با آنها تماس گرفته‌ایم اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها