رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 451578

سرویس و نگهداری ماهیانه آسانسور، راهکاری برای کاهش حوادث آسانسور

رپورتاژ تبلیغی / هرازچندگاهی از گوشه و کنار، خبر تلفات جانی و مالی ناشی از آسانسورهای غیر استاندارد را می‌شنویم.

dir="RTL" style="text-align:justify">در دهه هشتاد تلاش‌های بسیاری برای قانونی کردن سرویس ماهیانه آسانسور صورت گرفت. اما آیا تلاش‌های قانونی کافی بود؟ حقیقت این است که سیل اخبار سقوط آسانسور کاهش پیدا نکرد. به‌نظر می‌رسد هنوز فرهنگ سرویس و نگهداری ماهیانه در سطح جامعة مدیران ساختمان و شهروندان -آنقدر که شایسته است- ترویج پیدا نکرده است. اما دلایل این مشکل چیست؟

مطلع نبودن از قوانین

طبق ضوابط و الزامات مبحث ۲۲ ۲ ۶ مقررات ملی ساختمان، مسئولیت هرگونه حادثه‌ای که ناشی از نبودن عقد قرارداد سرویس و نگهداری و بازرسی آسانسور و دریافت تاییدیه آسانسور در آپارتمان‌ها باشد، به عهده مدیر ساختمان و یا مالک است. مدیران ساختمان باید برای تعمیر و نگهداری آسانسور، سرویس ماهیانه آسانسور، استانداردسازی آسانسور و بازسازی آسانسور در صورت نیاز اقدام کنند. بسیاری از شهروندان مطلع نیستند که سرویس آسانسور به‌طور ماهیانه اجبار قانونی دارد و گاهی فکر می‌کنند که با یک‌بار یا دوبار سرویس در سال، آسانسور ایمنی دارند.

بی‌مورد دانستن سرویس ماهیانه

گاهی ساکنان فکر می‌کنند ماهانه سرویس کردن آسانسور بی‌مورد است؛ تا آسانسور به مشکلی برنخورد سرویسی انجام نمی‌شود. این رویکرد جان استفاده‌کنندگان از آسانسور را به‌خطر می‌اندازد. سیل حوادث مربوط به آسانسور در سال‌های 86 تا 87 نشان می‌دهد که ماهیانه کردن سرویس آسانسور توسط سازمان محترم استاندارد کاملاً ضروری بوده است. آسانسور یک دستگاه مکانیکی پیچیده است؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم، آسانسورها در ایران بعضاً از مونتاژ قطعه‌های مختلف حاصل می‌شوند. بنابراین، نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور در ایران مطمئناً بیشتر از کشورهایی‌ست که آسانسورها غالباً از برندهای بسیار معروف جهانی هستند.

دسترسی ناکافی به سرویس‌رسانان مطمئن

حدود پنجاه سال پیش کلان‌شهرهای ایران مملو از آسمان‌خراش‌ها نبود. به همین ‌نسبت، شرکت‌های خدماتی آسانسور زیادی وجود نداشت. امروزه با رشد آسمان‌خراش‌های تعداد خدمات‌رسان‌های آسانسور بیشتر شده، اما هنوز به تلاش‌های بیشتری برای دسترسی آسان مدیران ساختمان به خدمات آسانسور نیاز است.

به‌طور مثال، خدمات آسانسور آیتکس یکی از تیم‌های باتجربه فنی‌ است که سعی در مدرن‌سازی خدمت‌رسانی در حوزه آسانسور را دارد. امکان ثبت آنلاین، پیگیری امور مشتریان با راهکاری‌ دیجیتال، بهسازی پشتیبانی، همگی از مواردی هستند که این تیم توانسته برای حوزه خدمات‌رسانی آسانسور به‌ارمغان بیاورد.

نبود فرهنگ‌سازی

واضح است که بسیاری از مردم هنوز از اهمیت موضوع ایمنی آسانسور مطلع نیستند؛ چه‌بسا بی‌توجهی مردم به سرویس و نگهداری آسانسور نه به دلیل سهل‌نگاری، بلکه به دلیل نامطلعی از اهمیت سرویس ماهیانه آسانسور است. در صورتی که فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، مردم به اهمیت این موضوع پی می‌برند و قطعاً مدیران ساختمان راحت‌تر می‌توانند نیاز به عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور را به هیئت مدیران ساختمان و ساکنان مطرح کنند. معمولاً هزینه سرویس ماهیانه آسانسور خصوصاً زمانی که ساکنان یک مجتمع یا ساختمان زیاد هستند- سنگین نیست، چرا که بین ساکنان تقسیم می‌شود.

پر واضح است که رادیو و تلوزیون می‌توانند نقش بسزایی در این فرهنگ‌سازی داشته باشند؛ نه‌فقط فرهنگ‌سازی درخصوص نیاز آسانسور به سرویس ماهیانه، بلکه نحوه آداب استفاده از آسانسور، حفظ آسانسور و درنهایت به‌حداقل رساندن حوادث مربوط به آسانسور.

مطلب فوق تبلیغی است و ساعت 24 آن را محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند و مسولیتی در قبال آن ندارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها