رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 452252

پیشنهاد منتجب‌نیا برای شور انتخاباتی: آرای خاکستری، مستقل وارد صحنه شوند

ساعت24 - یک فعال سیاسی با اشاره به اینکه دلخوری به حق آرای خاکستری از اصلاح‌طلبان نباید موجب دلسردی و کناره‌گیری آنها از انتخابات شود، گفت: آرای خاکستری که ساختار مدیریتی اصلاح‌طلبان و شیوه تهیه لیست انتخاباتی آنها را قبول ندارند، خودشان با طرحی جدید و به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه همه افراد و جمعیت‌های کشور با هر سلیقه و عقیده‌ای باید نسبت به سرنوشت کشور حساس بوده و برای تعیین سرنوشت خود، متعهدانه و فعالانه در انتخابات شرکت کنند، اظهار کرد: کناره‌گیری، بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی منطقی نیست، البته حضور در صحنه و سرنوشت‌سازی هم بدان معنا نیست که هرچه حاکمیت بگوید دقیقاً عمل شود یا به هر لیست جریان‌های سیاسی بدون توجه به اعضای لیست رای داد.

وی ادامه داد: حضور و مشارکت در انتخابات به این معنا است که افراد و جریان‌ها درباره انتخابات اظهارنظر کرده و موجودیت خود را اعلام کنند، افراد لایق و کارآمد را برای حضور در انتخابات تشویق کنند و در نهایت به افراد صالح رای دهند. در این بین ممکن است به سی نفر در تهران رای دهند یا یک نفر. مهم اصل حضور در انتخابات و پرهیز از کناره‌گیری است. بعضی فکر می کنند که وقتی ما از حضور صحبت می‌کنیم، یعنی بدون چون و چرا هر تصمیمی گرفته شده است را بپذیرند و به هر کاندیدا یا لیست رای دهند. من می گویم بی تفاوتی در انتخابات کار درستی نیست، زیرا انتخابات تنها روزنه ورود مردم به حاکمیت است.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۶ شعار داده شد که اصولگرا و اصلاح‌طلب دیگر مورد علاقه مردم نیستند، تصریح کرد: این شعار را برخی مبنا قرار دادند که مردم از این دو جریان زده شده اند، در حالیکه این شعار به این معنا نیست که همه مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان صرف‌نظر کرده و دنبال راه سوم هستند. اصولگرایان همچنان حامیانی دارند که حضور در انتخابات را تکلیف شرعی خود می دانند. حامیان اصلاحات نیز به تفکر خود پایبند هستند. هر دو جریان ممکن است ریزش یا رویش‌هایی هم داشته باشند اما به هر حال برای دفاع از جریان خود در انتخابات شرکت می کنند.

منتجب نیا در ادامه خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از آرای خاکستری یا سرگردان هم وجود دارد که در روزهای آخر انتخابات و بعد از تحلیل شرایط و تابع فضای حاکم رای خود را به صندوق می‌اندازند. این‌ها از اصولگرایان دل کنده‌اند و مثل انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ یا از اصلاح‌طلبان حمایت می کنند یا مثل انتخابات دوره هفتم مجلس یا دوم شورای شهر تهران، دل‌زده و دلسرد می شوند.

وی با اشاره به اینکه عدم حضور آرای خاکستری موجب ایجاد رقابت نزدیک میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد شد، گفت: آرای خاکستری اصولگرایان را قبول ندارند و در حال حاضر بخاطر عملکرد دولت، رابطه میان آن‌ها و اصلاح‌طلبان تیره شده است. این آرا به دلیل اینکه دولت نتوانسته است مطالبات را محقق کند، از اصلاح‌طلبان انتقاد دارند. البته درصدی از آرای خاکستری همچنان از اصلاح‌طلبان حمایت می کنند، ولی درصد قابل توجهی از آنها ممکن است دیگر از اصلاح‌طلبان حمایت نکنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه آرای خاکستری منتقد اصلاح‌طلبان چه راه‌حلی در پیش‌رو دارند، افزود: اگر آنها بی‌تفاوت شوند، سرنوشت خود را به دست دیگران می‌دهند که این راه حل درستی نیست. به نظر من بهترین راه این است که آرای خاکستری که ساختار مدیریتی اصلاح‌طلبان و شیوه تهیه لیست انتخاباتی آنها را قبول ندارند، خودشان با طرحی جدید و به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شوند. تشکل‌های خود را فعال کرده و با مردم صحبت کنند. چهره‌هایی معرفی کنند که در لیست اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نباشند.

منتجب نیا تاکید کرد: ورود مستقل آرای خاکستری هم شور و هیجان انتخابات را گسترش می دهد و هم افراد کارآمدتر وارد مجلس می شوند. دلخوری به حق آرای خاکستری از اصلاح‌طلبان نباید موجب دلسردی و کناره‌گیری آنها از انتخابات شود. من معتقدم این‌ها که به اصلاح‌طلبان انتقاد دارند، از خود اصلاح‌طلبان اصلاح‌طلب تر هستند بنابراین نباید حق خود را به دیگران واگذار کنند.

وی ادامه داد: در این بین مشکل تایید صلاحیت‌ها برای این قشر ممکن است مطرح شود اما اگر قهر نکرده و از همین حالا در صحنه حضور داشته باشند و تشکل‌ها و نخبگان آنها با مردم حرف بزنند و مقامات اجرایی و نظارتی نیز برخورد خطی و جناحی نداشته باشند، تا حد زیادی این مشکل هم حل می شود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آرای خاکستری با چه گفتمانی می تواند وارد انتخابات شود، بیان کرد: این جریان می تواند گفتمان شاسیته‌سالاری داشته باشد و افراد شایسته‌تر و کارآمدتر را که درد مردم دارند را به صحنه بیاورد و چون جریان فکری اصلاحات را قبول دارند، خودشان در بین اصلاح‌طلبان افراد شایسته‌تر را انتخاب کنند. آنها از افراد شایسته‌ای حمایت کنند که در لیست اصلاح‌طلبان قرار نگرفته اند و از آنها حمایت کنند. نظر من این است که این جریان با تحقق این شرایط می تواند رای مردم را بدست آورد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها