رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 454940

پیامدهای ایستادگی برسرعادت های بد

چرا کاری را انجام میدهیم که میدانیم اشتباه است؟

ساعت 24-یکی از دلایلی که باعث می‌شود یک عادت اشتباه را بارها و بارها ادامه بدهیم نیاز ما به احساس راحتی و خوشی است. در واقع ما هر عملی که انجام می‌دهیم، با هدف و نیت است هرچند که نسبت به هدف خود آگاه نباشیم. احساس راحتی و خوشی یکی از اهدافی است که در پشت اغلب اعمال و رفتارهای ما پنهان شده است. ما در پی پاداش هستیم و احساس خوب و خوشی، پاداش هستند.

عادت
r /> مغز با ترشح دوپامین احساس خوشی می‌آفریند و این باعث می‌شود ما برای دریافت این پاداش بیشتر و بیشتر به سمت انجام برخی از کارها که می‌توانند خوب نباشند تمایل پیدا کنیم.اکنون شاید روشن باشد که چرا ترک برخی از عادت‌های اشتباه، سخت و غیرممکن به نظر می‌رسد؛ ما نیاز به احساس خوشی و راحتی داریم و این همان منطقه امنی است که نمی‌خواهیم از دستش بدهیم. به عبارت دیگر ما به دریافت پاداش جذب می‌شویم هرچند که بدانیم این پاداش خوبی نیست.
ادامه دادن کاربد
بیشتر مردم دنیا تبعات و پیامدهای برخی از عادت‌های اشتباه خود را می‌دانند. هیچ فرد سیگاری‌ای نیست که تصاویر هشداردهنده روی جلد پاکت سیگار یا تبلیغات تلویزیونی را و توصیه پزشکان را ندیده و نشنیده باشد. همواره درباره تغییر رژیم غذایی اشتباه به یک رژیم غذایی سالم صحبت می‌شود و همه می‌دانند مصرف روزانه میوه و سبزی چقدر مهم صروری است .با این حال بد نیست که یک بار دیگر یادآوری کنیم که بسیاری از عادت‌های اشتباه عامل اصلی سرطان‌ها، بیماری‌های جدی، افسردگی و افزایش مشکلات روانی و جسمی با افزایش سن هستند. اثرات منفی سبک زندگی اشتباه خود را به شکلی تدریجی نشان می‌دهند اما در هر صورت این مشکلات وجود دارند؛ این یعنی هر زمان که تصمیم بگیریم تا انتخاب‌های بهتری داشته باشیم این روند را متوقف کرده‌ایم و امید به زندگی خود را بهبود داده‌ایم.
چگونه عادت‌های بد را ترک کنیم
ترک عادت‌هایی که در زندگی روزمره نهادینه شده‌اند کار بسیار سختی است. استرس‌های روزمره اغلب باعث می‌شوند هر روز به این عادت‌ها وابسته‌تر شویم. اما هنوز این امکان وجود دارد که با تغییر ذهنیت خود قدم‌ به قدم عادت‌های اشتباه را با عادت‌های بهتری جایگزین کنیم. اولین کار این است که از خود بپرسید چه عادت‌هایی در زندگی اشتباه هستند؟ چقدر آنها را انجام می‌دهید؟ چه چیزی شما را به سوی آنها می‌کشاند؟ و آیا این عادت‌ها ناشی از تصمیمات ناآگاهانه هستند؟این پرسش‌ها شما را در یافتن عادت حا یاری می‌کنند. قدم بعدی یافتن جایگزین‌های مناسب است. سیگار می‌کشید چون این کار برای رهایی از استرس و فشار رومزه موثر است؟ عادت جایگزین می‌تواند آماده‌سازی دم‌نوش گیاهی ضداسترس باشد که اگر با آداب خاصی هم انجام شود قطعا از سیگار موثرتر خواهد بود. خوردن شکلات پاداش رفع خستگی است؟ آن را با یک اسنک سالم جایگزین کنید. برای هر یک از عادت‌های بد جایگزین‌های سالم و بهتری وجود دارند که می‌توانند به همان اندازه احساس راحتی و خوشی ایجاد کنند و عامل ترشح دوپامین باشند. این جایگزین‌ها برای هر کسی متفاوت است اما قطعا وجود دارد. پس کافی است به دنبال یافتن پاداش‌های خوب باشید.قدم سوم این است که ثابت قدم بمانید. پافشاری و اصرار شما برای تغییر عادت‌ها کلید موفقیت است. ترک سیگار برای کسی که سال‌های متمادی سیگار کشده بسیار دشوار است اما مساله این است که مغز شما بسیار راحت با شرایط جدید سازگار می‌شود. همین که شروع به جایگزینی عادت‌ها کنید و ثابت قدم باشید مغز خود را با شرایط جدید منطبق می‌کند. تغییر عادت چالش‌برانگیز است اما یک زندگی شاد و مثبت با انتخاب‌های ما آغاز می‌شود. اما این که تصمیم بگیریم تا عادت‌های مناسب را انتخاب کنیم به اندازه کافی مثبت و شاد است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها