رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 457332

زندگینامه: پله (۱۹۴۰

رپورتاژ تبلیغی / ادسون آرانتس دوناسیمنتو (Edison Arantes do Nascimento) ملقب به پله در سال ۱۹۴۰ در ترس کوراکوس برزیل به دنیا آمد

پدرش یک فوتبالیست آماتور بود و ادسون کوچک در 11سالگی توسط والد ماردی برتو یکی از مربیان استعدادیاب برزیل کشف شد.

وی در 15 سالگی به باشگاه سانتوس پیوست و در سپتامبر 1956 نخستین بازی خود را مقابل کورینتیانس به انجام رساند و اولین گل خود را در دروازه این تیم جای داد.

پله در دوران بازی‌گری خود سه جام جهانی را کسب کرد و رکوردهای بسیاری را شکست؛ از جمله اولین بازیکنی که ۱۰۰۰ گل به ثمر رساند. از القاب دیگر او «او ری» (شاه) و «پرولا نگرا» (مروارید سیاه) است. از او به عنوان بزرگ‌ترین فوتبالیست تاریخ جهان یاد می‌شود.

برزیل در جام جهانی 1970 با حضور پله، کارلوس آلبرتو، توستائو، جرزینهو، ریوه لینو و ... پس از غلبه بر انگلیس مدافع عنوان قهرمانی شکست ناپذیر می‌نمود و ایتالیا هم موفق شد با درخشش ریوا، سینا، ماتزولا و فاکتی تا نیمه نهایی پیش رود.

در دیدار پایانی، پله با ضربه سری دیدنی گل اول برزیل را زد و با هنرمندی تمام کنترل میانه میدان را در دست گرفت تا پایه گذار پیروزی تاریخی 4-1 تیمش بر ایتالیا و تصاحب همیشگی جام ژوله ریمه شود. جدیدترین اخبار استقلال را در آبشار 24 بخوانید.

وی مهارت کامل بازی با هر دو پا را داشت. تمام‌کننده‌ای قهار بود، دریبل‌زنی بی‌نظیر و پاسوری به یاد ماندنی. او حتی به عنوان یک فوروارد تکل‌زن قهاری نیز بود. سرعت و قدرت شوت او از مهمترین ویژگی‌هایش بود.

او در دوران حرفه‌ای خود سه جام جهانی را کسب کرد و ۱۲۸۱ گل به ثمر رساند. او تمام دوران فوتبال خود را در باشگاه برزیلی سانتوس بازی کرد و تنها در سال‌های آخر به آمریکا رفت تا برای کاسموس بازی کند.

پس از 17 سال حضور در سانتوس، پله در سال 1975 راهی نیویورک شد و 3 فصل در تیم کاسموس بازی کرد و در طی 64 دیدار برای این تیم 37 گل به ثمر رساند.

پله بعد از بازنشستگی در سال ۱۹۷۷ به عنوان شخصیتی ورزشی فعالیت کرد و مدتی وزیر ورزش برزیل بود.

بنویسد پله، بخوانید خدا. این تیتر روزنامه ساند دی تایمز است بعد از پیروزی برزیل در فینال جام جهانی 1970.

ادنسون آرانتس دوناسیامنتو ملقب به پله بازیکن سابقه تیم ملی بریل است. در سال 1999 فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال او را بهترین بازیکن قرن 20 اعلام کرد. وی همچنین توسط کمیته بین المللی المپیک به عنوان ورزشکار قرن انتخاب شد. نشریه تایمز او را جزو 100 نفر موثر در جهان در قرن 20 انتخاب کرد و در سال 2013 تا به حال تنها توپ طلا افتخاری را از دست بلاتر دریافت کرد. فدراسون تاریخ و آمار او را با 541 گل گلزن ترین بازیکن بازی های لیگ در جهان اعلام کرده است. پله در مجموع در 1363 بازی 1281 گل به ثمر رسانده است. او فوتبال را بازی نمی کرد، زندگی می کرد. او لقب هایی همجون مروارید سیاه، شاه پله و شاه فوتبال را در دوران بازی اش از هوادران گرفت.

پله در 23 اکتبر 1940 در تراس کراسوس در برزیل متولد شد. پدرش، داندینو در تیم فلومیننزه بازی می کرد. پدر و مادرش چون به توماس ادیسون علاقه داشتند نام او را ادیسون [Edison] گذاشتند ولی تصمیم گرفتند [i] آن را حذف کنند و اسم ادسون را انتخاب کنند. در مدارکی که مربوط به پله می شد اسم او به اشتباهی ادیسون نوشته می شد. پدر و مادرش به او لقب دیکو را دادند. در مدرسه چون تلفظش سخت بود و خودش علاقه زیادی به دروازبان تیم واسکو دو گاما ، بیله داشت. به او لقب پله را دادند. در کتاب آتو بیوگرافی اش گفته است هیچ ایده خاصی درباره اسمش ندارد. در آبشار 24 از تازه های اخبار استقلال مطلع شوید.

پله در شهر بائورا در ایالت سائوپائولا در فقر کامل بزرگ شد و برای گذران زندگی در چایی فروشی مشغول به کار شد. وی توسط پدرش با مستطیل سبز برزیلی آشنا شد، ولی اکثر مواقع توپی نداشت و با گردفروت بازی می کرد. در جوانی در چند تیمه آماتوری از جمله ستمبرو، سائوپائولینیو، آمرکوئینیا بازی کرد. بعد به تیم بائورا اتلتیک پیوست و سه سال متوالی قهرمان رده های سنی شد.

سانتوس

مربی تیم بائورا اتلتیک پله را برای نشان دادن به سرمربی سانتوس با خود به این شهر برد. او به سران باشگاه سانتوس گفت این پسر بهترین بازیکن جهان خواهد شد. مربی سانتوس پله 15 ساله را دید و مجذوب او شد و با پله قراردادی حرفه ای امضا کرد. در 17 سپتامبر 1956 پله اولین بازی اش را برای سانتوس در مقابل کورینتیاس انجام داد. در آن بازی اولین گلش از 1281 گلش را به ثمر رساند. در فصل بعد در 16 سالگی بازیکن اصلی تیم شد و آقای گل لیگ شد. برای جام جهانی 62 به تیم ملی دعوت شد و بعد از آن غول های اروپا از جمله منچستر و رئال مادرید و یوونتوس خواهان جذب او شدند اما سران کشور برزیل او را یک سرمایه ملی خواندند و اجازه ندادند پله راهی اروپا شود.

در سال 62 با سانتوس قهرمان لیبرتادورس شد و جام بین قاره ای با شکست بنفیکا قهرمان شدند. پله تا سال 67 در باشگاه سانتوس به درخشش ادامه داد و گل های زیادی به ثمر رساند البته گل هایی خاص. از جمله گلش که بدون لمس توپ به ثمر رسید. پله آنقدر در دنیا معروف شد که در سال 1967 در جنگ داخلی نیجریه به خاطر تماشا بازی او در لائوس در کنار دو جین ستاره دیگر از جمله زیکو و پپه و کوتینیو 48 ساعت آتش بس اعلام شد. او در سانتوس 1115 بازی کرد و 1088 گل به ثمر رساند.

نیویورک کاسموس

در نوزدهیمن سال حضورش در سانتوس تصمیم بر بازنشتگی گرفت و در سال 74 از این تیم برزیلی کناره گیری کرد اما در سال 75 به تیم نیویورک کاسموس پیوست و تا سال 1977 در این تیم بود و کمک زیادی به محبوب تر شدن فوتبال نزد آمریکایی های بیزار از فوتبال کرد. در 1 اکتبر سال 1977 بازی خداحافظی برای پله گرفته شد که در آن دو تیم نیویورک کاسموس و سانتوس در نیویورک به مصاف هم رفتند. ورزشگاه بزرگ پر از تماشاچی شد و بازی از تلویزیون پخش شد. پله در نیمه اول برای تیم نیویورکی بازی کرد و در نیمه دوم برای محبوب همیشگی اش سانتوس به میدان رفت. او از روی ضربه ایستگاهی آخرین گل فوتبالی اش را به ثمر رساند و در حضور محمد علی و بابی مور، کاسموس با نتیجه 2 بر 1 پیروز شد. او در این تیم 107 بازی کرد و 64 گل به ثمر رساند. تازه ترین اخبار استقلال را در آبشار 24 بخوانید.

رده ملی

اولین بازی اش را در 7 جولای 1957 در ورزشگاه بی نظیر ماراکانا و در مقابل آرژانتین انجام داد. اولین گلش را وقتی 16 سال 9 ماه داشت به ثمر رساند و از این بابت رکورد دار شد. پله با مصدومیت زانو به جام جهانی 58 سوئد رفت. او جواترین بازیکن تورنمنت بود و جوانترین بازیکن تاریخ جام های جهانی. در مرحله یک چهارم اولین و تنها گل بازی را در مقابل ولز به ثمر رساند و به جوانترین زننده گل در جام های جهانی با 17 سال 239 روز تبدیل شد. برزیل به فینال رسید و پله در فینال هم گل زد به جوانترین گلزن فینال های جام جهانی با 17 سال 349 روز تبدیل شود. پله در سال 58 پیراهن شماره 10 را پوشید و توسط خبرنگاران به انقلاب جام جهانی 58 تبدیل شد.

در جام جهانی 62 همگان پله را نقطه عطف این جام می دانستند. او در بازی اول مقابل مکزیک یگ پاس گل داد و یک گل زد اما در دیدار با چک اسلوواکی مصدوم شد و بقیه تورنمنت را از دست داد. البته با بازیکنانی همچون گارینشا برزیل دوباره قهرمان شد در جام جهانی 1966 در انگلیس برزیل نمایش ضعیفی داشت و با مصدومیت پله در بازی اول نتوانست نمایش خوبی ارائه دهد. هر چند پله به اولین زننده گل در سه جام جهانی تبدیل شد. بعد از آن پله عنوان کرد که، دیگر در جام جهانی بازی نخواهد کرد، تصمیمی که در آینده تغییر کرد.

مهمترین افتخارات پله:

برترین ورزشکار قرن بیستم به انتخاب کمیته بین المللی المپیک

بهترین بازیکن جام جهانی 1970

مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی 1973

قهرمان جام جهانی 1958، 1962 و 1970

قهرمان جام بین قاره‌ای با سانتوس 1962 و 1963

رکورددار گلزنی در بازی‌های رسمی با 1281 گل

92 بازی ملی، 77 گل

حضور در جام جهانی: 4 دوره (1958، 1962، 1966 و 1970) - 14 بازی، 12 گل

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها