رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 457487

دیدگاه مونسان درباره تاثیر تحریم‌ بر گردشگری

ساعت24-رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با طرح این ادعا که گردشگری از تحریم آسیب جدی ندیده است، گفت: بیش از ۱۹۰۰ پروژه گردشگری درحال پیگیری است.

خبر
علی‌اصغر مونسان در جریان سفر به استان مرکزی و بازدید از شهر نراق، بازار تاریخی و موزه شهاب سنگ این شهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: خوشبختانه ایران دارای تمدنی کهن و تاریخی غنی است و در هر نقطه‌ای از کشور می‌توان آثار تاریخی را شاهد بود؛ بر این اساس از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم به عرصه میراث فرهنگی و گردشگری کشور وارد شوند.

او با اشاره به واگذاری بناهای مهم تاریخی برای بهره‌برداری به بخش خصوصی در دو سال اخیر، گفت: حدود یک میلیون سایت تاریخی شناخته‌شده در کشور وجود دارد و به دلیل این‌که بودجه‌های دولتی کفاف بهره‌برداری کامل از این ظرفیت‌ها را نمی‌دهد باید از مشارکت بخش خصوصی و مردم در مرمت و بهره‌برداری از آن‌ها استفاده کرد و شهر کاشان و یزد نمونه‌های خوبی در حوزه مشارکت‌های مردمی در امر مرمت بناهای تاریخی و بهره‌برداری از آنها هستند.

مونسان با اشاره به تاریخ و تمدن استان مرکزی، افزود: در این سفر اعتباری برای اماکن عمومی که شاید سرمایه‌گذار به آن وارد نشود برای تعمیر اختصاص می‌یابد و استان نیز باید در این راستا بودجه‌هایی را در نظر بگیرد تا با تجمیع اعتبارات اقدامات خوبی به انجام برسد.

او بر لزوم فعال شدن استان مرکزی برای جذب سرمایه‌گذار تاکید کرد و گفت: در سال ۹۷، با هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر ورودی به کشور رشد ۵۲ درصدی در این حوزه حاصل شده و امسال در سه ماهه اول سال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد در این بخش به ثبت رسیده است. بنابراین استان مرکزی باید از این حجم گردشگر ورودی به کشور برخوردار و منتفع شود و خوشبختانه استاندار مرکزی مفاهیم و ریشه‌های گردشگری را می‌شناسد و باید از این ظرفیت نهایت بهره برده شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: استان مرکزی امروز با صنعت شناخته می‌شود و باید ظرفیت‌های گردشگری خود را تقویت کند چراکه در کنار رونق اقتصادی می‌تواند نشاط اجتماعی را رقم بزند.

او گفت: در حال حاضر بیش از ۱۹۰۰ پروژه در حوزه گردشگری در کشور در حال پیگیری است که سرمایه‌گذاری آن حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود حدود ۸۰ درصد آن تا پایان دولت دوازدهم به نتیجه برسد و از این تعداد پروژه ۵۰۰ پروژه مربوط به هتل‌سازی است. همچنین در طول دو سال عمر دولت دوم تدبیر و امید بیش از ۳۹۰۰ موافقت اصولی صادر شده است و این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران، حوزه گردشگری را پر رونق دیده‌اند و روز به روز حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه در حال افزایش است، شکی نیست که در سال‌های آتی صنعت گردشگری در کنار اقتصاد نفتی می‌تواند یک ظرفیت اقتصادی مهم برای کشور باشد.

او در خصوص اثر تحریم‌ها در صنعت گردشگری کشور گفت: تحریم‌ها به هر حال اذیت‌کننده بوده است و از برخی پروازهای مستقیم کاسته شد. بحث ایران‌هراسی نیز اشکالاتی به همراه دارد، اما از سال ۹۶ برنامه‌هایی برای مقابله در دستور کار قرار گرفت و روی بازارهای جدید و منطقه‌ای مانند ترکیه و چین کار شد و رشد گردشگر نشان می‌دهد که حوزه گردشگری از تحریم‌ها آسیب جدی ندیده است.

مونسان اضافه کرد: لغو روادید کشورهای هدف و درج نشدن مهر در پاسپورت ها از جمله اقداماتی بوده که رونق حوزه گردشگری کشور را به دنبال داشته است.

او درباره نقش صنایع دستی در توسعه پایدار و اشتغال نیز بیان کرد: سال ۹۷ حدود ۲۸۱ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از مبادی کمرگی ثبت شد، البته بخشی از صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی است که در این بخش ۳۰۰ میلیون دلار صادرات پیش‌بینی می‌شود و در واقع حدود ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم، همچنین در دولت دوازدهم طرح تجاری‌سازی صنایع دستی استارت زده شده است تا کاربردی شدن صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد و در حوزه برندسازی، بسته‌بندی و طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری کار شود. در بازار داخلی هم صنایع دستی وارد خانه‌های مردم شده است که اگر این اتفاق توسعه یابد بازار بزرگ داخلی در اختیار صنعت صنایع دستی خواهد بود.

مونسان اضافه کرد: در حال حاضر یک میلیون نفر از محل صنایع دستی امرار معاش می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها