رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460511

در ایام محرم چه نکات محیط زیستی را رعایت کنیم؟

ساعت 24-عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، مدیریت پسماندها و تعبیه سطل زباله در محل پخش نذری‌ها، دور نریختن نذری‌ها به صورت نیمه مصرف شده و... از جمله نکات زیست محیطی است که لازم است در ایام سوگواری امام حسین (ع) به آن‌ها توجه کرد.

style="text-align:justify">ایام عزاداری امام حسین (ع) همیشه جایگاه ویژه‌ای نزد شیعیان دارد؛ از این رو افراد سعی می‌کنند تا در این ایام با پخش نذری و همچنین عزاداری، ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) و یاران ایشان نشان دهند.

در ادامه به چند نکته محیط زیستی اشاره شده است که با رعایت آن‌ها می‌توان مراسم عزاداری برای امام حسین (ع) را باشکوه‌ هر چه بیشتر انجام داد.

- میزان بازیافت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کمتر از یک درصد و حداقل زمان تجزیه آن‌ها در محیط بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال است. از این رو به مساجد، تکایا و افرادی که قصد پخش نذری در ایام عزاداری را دارند، توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را حذف و از ظروف خانگی و ... برای این کار استفاده کنند.

- اگر افراد، مساجد و تکایا مجبور به استفاده از ظروف یکبار مصرف برای پخش نذری‌ها هستند، می‌توانند ظروف گیاهی را که شکل و ظاهری مشابه ظروف پلاستیکی دارند، جایگزین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کنند. زمان تجزیه‌پذیری ظروف گیاهی یکبار مصرف در محیط بین پنج تا شش ماه است.

- هر چند ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی به نسبت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی گران‌تر هستند، اما افراد می‌توانند بخشی از نذر خود را صرف خرید ظروف گیاهی و از این طریق به محیط زیست خود نیز آسیب کمتری وارد کنند.

- متاسفانه گاهی اوقات دیده می‌شود افراد زباله‌ غذاها را در محیط رها می‌کنند. این اقدام نه تنها برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) پسندیده نیست، بلکه دردسری برای پاکبانان است؛ بنابراین لازم است مردم از سطل زباله‌های شهرداری برای پسماندهای خود استفاده کنند.

- ایستگاه‌های صلواتی با تعبیه سطل زباله در محل پخش نذری می‌توانند جلوی رها شدن پسماند در محیط را بگیرند.

- متاسفانه گاهی بر خلاف تعالیم مذهبی و دینی، اسراف کرده و نذری‌ها به صورت نیمه مصرف شده دور ریخته می‌شوند. این در حالیست که اگر نذری‌ها به دست نیازمندان واقعی برسد این اتفاق پیش نمی‌آید. علاوه بر آن منطق ایجاب می‌کند که از تمام منابع و مواد مصرف بهینه داشته باشیم و جلوی تولید پسماند را بگیریم.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها