رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460741

شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟

ساعت 24-علی اکبر سیاری گفت: در صورتی که زردی غیرمستقیم و بیش از ۲۰ میلی گرم درصد باشد می‌تواند سبب تشنج، عقب ماندگی ذهنی و ناشنوایی کودک شود.

نوزاد
علی اکبر سیاری، فوق تخصص گوارش، کبد، تغذیه، آندوسکوپی و متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانانر پاسخ به این سوال که شایع‌ترین علت مرگ کودکان در کشور چیست؟ اظهار کرد: حوادث شایع‌ترین علت مرگ کودکان زیر ۴ سال است؛ بنابراین توجه به شرایطی که کودک دچار مشکل نارسایی تنفسی، شوک و از دست دادن آب بدن شده که این موضوع نیاز به مداخله فوری جهت کمک به کودک دارد باید ورد توجه قرار گیرد.

شایع‌ترین بیماری‌ها در کودکان

وی در پاسخ به این سوال که شایع‌ترین بیماری‌ها در کودکان چیست؟ گفت: موضوعات تنفسی، گوارش، قلب و عروق، اعصاب و روان، غدد و خون از جمله شایع‌ترین بیماری‌ها در کودکان است.

زردی دو نوع مستقیم و غیر مستقیم است/زردی بیش از ۲۰ درصد سبب تشنج، عقب‌ماندگی و ناشنوایی می شود

سیاری در مورد زردی در نوزادان و میزان شیوع آن نیز گفت: ۶۰ درصد نوزادان متولد شده ترم و ۸۰ درصد نوزادان نارس مبتلا به زردی هستند اگر این مشکل پس از پایان یافتن هفته دوم و سوم تولد بهبود نیافت نیاز به بررسی ویژه دارد چرا که زردی دو نوع مستقیم و غیر مستقیم است و خطر زردی غیرمستقیم بیشتر است به طوری که اگر میزان زردی بیش از ۲۰ درصد باشد بر روی مغز نوزاد اثر می‌گذارد و سبب تشنج، عقب‌ماندگی و ناشنوایی آن خواهد شد.

این فوق تخصص گوارش، کبد نوزادان، کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: نوع مستقیم زردی مرتبط با بیماری‌ها و مشکلات مختلف همچون تشکیل نشدن مجاری صفراوی است و این مسئله سبب باقی ماندن صفرا در کبد و آسیب به کبد می‌شود به طوری که کبد دچار نارسایی و در نتیجه خطر مرگ کودک است.

رئیس بیمارستان مفید اظهار کرد: بیماری‌های متابولیک، عفونت شیرخواران همانند عفونت‌های خون، کم کاری تیروئید و.. نیز می‌تواند سبب این نوع زردی نوزاد و نارسایی کبد آن شود.

علت درد مفاصل در کودکان

سیاری درباره علت درد مفاصل در کودکان نیز گفت: موضوع درد و تورم مفاصل در کودکان می‌تواند به علت عفونت یا آرتریت روماتوئید باشد.

یک میلیون و ۵۷۰ هزار نوزاد به لحاظ بیماری‌های تیروئید غربالگری می شوند

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس برنامه کشوری سالانه یک میلیون و ۵۷۰ هزار نوزاد به لحاظ بیماری‌های تیروئید غربالگری می‌شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها