رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460833

دری که مکرون برای ترامپ بازکرد هنوز بسته نشده است

بوی گفت وگوی ایرانی – امریکایی به مشام می رسد؟

ساعت 24 -کنارگذاشتن جان بولتون از سوی رییس جمهور دونالد ترامپ موجی از داوری ها درمیان ناظران مسایل بین الملل برانگیخته است . یکی از داوری ها این بود و هست که برکناری بولتون چراغ سبز ترامپ به ایران برای مذلکره و گفت و گو است . این داوری اما ابعاد بزرگتری دارد و گفته می شود ایران و آمریکا به رغم تشدید خصومت ها اما راههایی را برای امتناع از جنگ بازگذاشته اند و یکی از این راهها نیز نرمش آمریکاست.

رییسسس
dir="RTL">یورو نیوز به نقل ازسایت خبری بلومبرگ مدعی شد که رئیس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر موضوع کاهش تحریم‌ها علیه ایران را بین اعضای کابینه مطرح کرده است اما واکنش شدید جان بولتون، را در پی داشته است و این موضوع یکی از دلایل برکناری وی بوده است.دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفت «دوست» دارد با ایران توافق کند اما اگر توافق انجام نشد «مهم نیست.» وی گفت بر این باور است که ایران «تمایل به توافق داردرئیس جمهوری آمریکا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است برای توافق با ایران از شدت تحریم‌ها بکاهد گفت: «ببینیم چه می‌شوداین سخن در حالی برای نخستین بار از سوی ترامپ مطرح می‌شود که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند شرط مذاکره با آمریکا، لغو تحریم‌ها و بازگشت این کشور به برجام است.بلومبرگ می‌نویسد که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از تصمیم ترامپ برای کاهش تحریم‌ها حمایت کرده است.

بوی گفت و گو می آید؟

از طرف دیگر دانیل برومبرگ، عضو ارشد "مرکز عربی" در واشنگتن درنوشته ای تاکید کرده است بوی گفت و گو ایران و امریکا می آید. در چالش میان دولت ترامپ و ایران، یک دوره سه روزه، به نظر همچون یک عمر است. این نکته را می توان در زنجیره تحولاتی دید که پس از دعوت 25 اوت امانوئل مکرون از محمدجواد ظریف به اجلاس گروه هفت در بیاریتز، رخ داد. حرف هایی که ترامپ پس از این دعوت در بیاریتز زد، نشانگر یک نگرش احتمالا کارساز در سیاست دولتش در برابر ایران بود. وی در کنار ابراز علاقه به دیدار با رئیس جمهوری ایران، گفت که تاریخ ایران نشان داده که سیاست تغییر رژیم "کارآیی ندارد." این یعنی رد دیدگاه مشاوران تندروی او در سیاست خارجی.در ایران، اینکه "بازی خراب کن ها" در حال سنگ اندازی هستند، نکته تازه ای نیست اما آنچه نیازمند تاکید است، شرایط خطرناکی است که ظاهرا در حال نابودی تلاش متمرکز ظریف و روحانی برای حفظ برجام است. رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران، در تلاشند تا از یک فاجعه چندبعدی جلوگیری کنند که می تواند هزینه های بسیار بالایی برای همه طرف ها داشته باشد، حتی برای ایالات متحده.مقام های آمریکایی از این هزینه ها آگاه هستند. در واقع، بیانیه پنتاگون که بطور ضمنی اسرائیل را به خاطر حملات هوایی ماه اوت به عراق سرزنش می کند، نشانگر آن است که دولت آمریکا، اکنون باید راهی برای محدود کردن ستیزهای منطقه ای بیابد که سیاست همین دولت در برابر ایران، به تشدید آن کمک کرده است.بنابراین، به سود ترامپ است که به غریزه خودش برای رسیدن به یک "معامله" بچسبد. اما این نیازمند حمایت از یک سازش واقعی است و نه تلاش برای تسلیم تهران. باید دید ترامپ حاضر است از دری که مکرون برایش باز کرد، وارد شود. مجمع عمومی، فرصتی است برای آزمون این گزینه.

توانایی ایران برای حفظ نقش کنونی اش در منطقه، مستلزم یک رویکرد توازن بخش پیچیده است. از سویی، تهران خواهان به کارگیری قدرت افکنی نظامی است به شکلی که توانایی اش برای بازداشتن آمریکا و اسرائیل از اقدام به حمله به ایران یا متحدانش را تقویت کند. از سوی دیگر، تهران کوشیده از خطوط قرمزی نگذرد که ممکن است مسکو را تغییر نگرش داده یا بدتر از آن به جنگی پرهزینه با اسراییل بیانجامد. تحقق این توازن بخشی، همچنین نیازمند آن است که اسرائیل از نقض خطوط قرمز تهران در سوریه و عراق و نیز خطوط قرمز حزب الله در لبنان، پرهیز کند. پس همه این طرف ها باید از برهم زدن موازنه قدرت کنونی در منطقه، دوری کنند.تاکید ترامپ در بیاریتز بر سیاست عدم تغییر رژیم، نشان از موفقیت بازی موش و گربه تهران دارد. ترامپ سرانجام باید تصمیم بگیرد که آیا گفت وگوی جدی را می خواهد یا نه. دستور کار سه بخشی او برای گفت وگو (یعنی نه به سلاح هسته ای و موشک های بالستیک و نیز یک دوره زمانی درازتر) می تواند یک روزنه باشد یا می تواند در زمره همان حرف های خلق الساعه ای باشد که هیچ اهمیت راهبردی ندارند. ظریف و روحانی بی گمان روی اولی حساب می کنند و تندروهای ایران روی دومی.انتخابات اسرائیل هم نقش مهمی در شکل دادن به مواضع اسرائیل، آمریکا و ایران خواهد داشت. هم نتانیاهو و هم تندروهای ایران، بر این باورند که تشدید تنش، شانس آنها را در انتخابات پیش رو در اسرائیل و در ایران، تقویت می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها