رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 460986

خطری جدید در کمین بازارهای نفت

ساعت24 - ضعیف شدن اقتصاد جهانی و کندی رشد تقاضا برای نفت به همراه رشد تولید شیل آمریکا، مسئله اشباع عرضه نفت را در کانون توجه بازار قرار داده است؛ در حالی که موضوع نگران کننده اصلی، عدم عرضه کافی نفت در چند سال آینده خواهد بود.

ننفتتت
ضعیف شدن اقتصاد جهانی و کندی رشد تقاضا برای نفت به همراه رشد تولید شیل آمریکا، مسئله اشباع عرضه نفت را در کانون توجه بازار قرار داده است؛ در حالی که موضوع نگران کننده اصلی، عدم عرضه کافی نفت در چند سال آینده خواهد بود.

مازاد عرضه مداوم باعث شد اوپک و هم‌پیمانانش توافق کاهش تولید خود را تا اوایل سال میلادی آینده تمدید کنند و اشباع عرضه جای نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه به دلیل سرمایه گذاری ناکافی روی ذخایر نفت مرسوم را بگیرد.

مازاد عرضه و ضعیف شدن تقاضا، امسال قیمت‌های نفت را پایین نگه داشته است و قیمت‌های پایین روند رشد نفت شیل آمریکا که بزرگترین منبع رشد عرضه نفت بوده را دچار چالش کرده است.

به گفته تحلیلگران، تولید نفت آمریکا تا چند سال آینده افزایش پیدا می‌کند اما ممکن است در اوایل دهه ۲۰۲۰ به اوج خود برسد. شیل آمریکا عمده ذخایر قابل برداشت خود را تا سال ۲۰۲۴ حفاری خواهد کرد و در نتیجه شکافی در عرضه جهانی نفت ایجاد می‌شود که تنها با کشف منابع فراساحلی مرسوم نفت قابل جبران خواهد بود.

سازمان‌های بین‌المللی نیز پیک رشد تولید نفت شیل آمریکا را در مقطعی در دهه ۲۰۲۰ ارزیابی کرده‌اند؛ اگرچه اکثرا پیش بینی کرده‌اند که در اواخر دهه ۲۰۲۰ خواهد بود. سازمان‌ها، تحلیلگران، شرکت‌های نفتی ملی کشورهای اوپک چند سال است درباره کمبود عرضه که تا چند سال آینده در نتیجه سرمایه‌گذاری اندک پس از ریزش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ ایجاد خواهد شد، هشدار می‌دهند.

کندی رشد تولید نفت شیل آمریکا نیز، داستان کمبود عرضه جهانی نفت در پنج سال آینده یا زودتر از آن را تقویت می‌کند؛ حتی با وجود این که اوپک و متحدانش در حال حاضر تلاش می‌کنند اشباع عرضه را در بحبوحه کندی رشد تقاضا حذف کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین المللی انرژی اخیرا برآورد خود از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر کرده و ۱.۱ میلیون بشکه در روز تخمین زده است؛ اما همزمان انتظار دارد تولید نفت سبک آمریکا تا سال ۲۰۲۵ به رشد خود ادامه دهد و پس از آن تولید آن به تدریج کاهش پیدا کند.

همزمان مصرف جهانی نفت حداقل در یک دهه آینده به دلیل تقاضا از سوی پتروشیمیها، کامیونها و هواپیمایی روند رو به رشدی خواهد داشت و صنعت نفت باید برای تامین تقاضای پیش بینی شده، شمار پروژه‌های نفتی مرسوم تایید شده را دو برابر کند.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها