رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 468683

متانول در بابل هم قربانی گرفت

ساعت24 -نیمه نخست آبان امسال ۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با الکل متانول در بیمارستان‌های شهرستان بابل بستری شدند.

مسمومیت دانش آموز
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریت‌های پزشکی شهرستان بابل با بیان این مطلب گفت: از این تعداد یک نفر با وجود اقدامات درمانی فوت کرده و ۱۱ بیمار به دلیل شدت عوارض کلیوی تحت درمان دیالیز قرار گرفته اند. همچنین یک نفر با توجه به نبود شدت علائم بیماری، پس از اقدامات درمانی ترخیص شد.

دکتر لعلی، با بیان اینکه همه بیماران آقا و سن آن‌ها بین ۲۵ تا ۴۶ سال بوده که ۵ نفر به دلیل شدت علائم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری و حال یک بیمار نیز وخیم اعلام شده است افزود: مسمومیت حاد با متانول که در اصطلاح جامعه به عنوان مسمومیت با الکل یاد می‌شود، در پی مصرف خوراکی اشتباهی یا عمدی الکل متیلیک صنعتی یا مشروبات الکلی دست ساز (حاوی متانول) اتفاق می‌افتد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریت‌های پزشکی شهرستان بابل با اشاره به اینکه متانول (الکل متیلیک یا الکل چوب) سبک‌ترین الکل موجود در طبیعت بوده که با روش تخمیری یا تقطیری تولید می‌شود گفت: متانول در شکل خالص بی‌رنگ و بی بو بوده و از آن به عنوان حلال در موارد متعدد استفاده می‌شود.

دکتر لعلی افزود: علائم مسمومیت بین نیم تا ۴ ساعت خود را نشان داده و شامل علائم گوارشی (تهوع، استفراغ، درد شکم)، علائم عصبی شامل (گیجی، خواب آلودگی، سردرد، تشنج، تضعیف دستگاه عصبی مرکزی، اغما، سفتی گردن و اختلال بینایی)، نارسایی کلیه (میوگلوبینوری) و اختلال در اسیدیته خون (اسیدوز متابولیک) شده و مراجعه تاخیری با توجه به شدت بالای مسمومیت با متانول ممکن است با عوارض جبران ناپذیری از جمله، نارسایی حاد کلیه، کبد، کوری دائم و مرگ همراه باشد.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث فوریت‌های پزشکی شهرستان بابل گفت: متانول کم و بیش در عرقیات گیاهی به دلیل چرخه تولید و فرآیند آن به وجود آمده و مصرف بیش از اندازه اینگونه مواد موجب احتمال مسمومیت‌های مزمن خفیف با متانول خواهد شد.دکتر لعلی توصیه کرد: افراد از مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت عرقیات گیاهی به دلیل وجود مقادیری متانول پرهیز کرده و با توجه به توصیه‌های دین مبین اسلام مبنی بر حرام بودن مصرف الکل لازم است از استعمال هرگونه مشروبات الکلی به ویژه مشروبات الکلی دست ساز خودداری کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها