رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 469840

بازی همزمان مقتدی صدر با واشنگتن و تهران

مقتدی صدرهمان صدام است دربرابر ایران ؟

ساعت 24 - روند تحولات درعراق در ماههای تازه سپری شده و به ویژه درهفته های اخیر که شهروندان معترض عراقی به خیا بانها و میدانهای بغداد و شهرهای شیعه نشین سرازیر شده اند و اعتقادایران به شکل دهی این تظاهرات از سوی نیروهای خارجی و همچنین بازی عجیب مقتدی صدر سیاستمدار با نفوذ عراقی این شبهه را ایجاد کرده است که اومی تواند برای ایران دردسر درست کند و نقشی شبیه به نقش صدام را بازی کند.

مقتدی
dir="RTL">دوسایت خبری تحلیلی یکی در ایران و یکی درخارج با پیشینه متفاوت گردانندگان در یک روز اقدام به انتشار نوشته هایی از دوتحلیلگر متفاوت در باره مقتدی صدر کرده اند که همپوشانی قابل اعتنایی دارد. با توجه به اهمیت این دیدگاهها خلاصه ای از نوشته های عبدالله شهبازی "مورخ و تحلیلگر سیاسی داخل کشور و عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی را در زیر می آوریم

مقتدی صدر یا صدام جدید

سایت پیک نت که از سوی چپ گرایان قدیمی ایان اداره می شود بخش هایی از یادداشت عبدالله شهبازی "مورخ و تحلیلگر سیاسی داخل کشور" رادر مورد جنبش اعتراضی جاری درعراق نقش مقتدی صدر را به شرح زیر منتشر کرده است که همپوشانی قابل اعتنایی با نوشته عبدالرحمن فتح اللهی دارد که آن را نیز آورده ایم : جامعه عراق از بیماری‌هایی رنج می‌برد . دولت متکی بر درآمد نفت؛ نوعی دولت رانتی است که وارث نظام دولت‌ محور بعثی است. پس از سقوط صدام دیوان‌سالاری گذشته عریض و طویل‌تر شد تا جایی که امروز حدود هشت میلیون نفر حقوق‌بگیر (چهار میلیون کارمند شاغل و قریب به چهار میلیون بازنشسته و تحت پوشش نظام تأمین اجتماعی) از جیب دولت و از درآمدهای نفتی ارتزاق می‌کنند. مهاجرت گسترده به شهرها و حاشیه شهرها و تخلیه روستاها، ظهور نسل نوجوان و جوانی که دوران صدام را به یاد ندارند و نوستالژی آن دوران به ایشان منتقل شده، فساد دیوان‌سالاری و احزاب رسمی و البته «احساس فساد»ی که به شکلی اغراق‌آمیز بیش از فساد واقعی است، نسبت بسیار بالای توقعات غیرواقعی در جامعه بویژه در نسل جوان و مقایسه خود با کشورهایی چون امارات و ترکیه و قطر و غیره و غیره از بیماری‌هایی است که جامعه عراق از آن رنج می‌برد.در این وضعیت نقش تحریکات کانون‌های منطقه‌ای و غربی و اسرائیلی بسیار زیاد است. اسرائیل در عراق سابقه طولانی کار و شبکه‌سازی دارد مضافاً که یهودیان در عراق، بویژه در بغداد و بصره و کردستان، از دوران عثمانی بسیار ذینفوذ بوده‌اند.ناسیونالیسم عربی- دینی، که مقتدی صدر منادی آن است، خطر بزرگی است هم برای آینده عراق هم برای آینده ایران. تفکر مقتدی صدر به استقرار نوعی حکومت مقتدر با دعاوی دینی (زعامت سیاسی- دینی) تمایل دارد آمیخته با ناسیونالیسم عربی. به این دلیل صدر ابایی ندارد از اتحاد تاکتیکی با دولت‌هایی چون سعودی و امارات. مقتدی صدر بازیگری است قدرت‌ طلب و جسور که پایگاه قابل‌اعتنا و به خوبی سازمان‌یافته دارد. او هیچ ابایی ندارد که برای نیل به قدرت از حمایت کانون‌های خارجی استفاده کند و اگر ایران را مزاحم راه خود ببیند رودرروی ایران بایستد.

بازی دو دوزه مقتدی صدر

از سوی دیگر سایت دیپلماسی ایرانی که از سوی صادق خرازی دیپلمات سابق ایرانی واز اعضای ارشد حزب ندای نیز به نقل از عبداحمن فتح اللهی نوشته است : اگر چه مقتدی صدر و جریان متبوعش از همان روزهای آغاز تجاوز ایالات متحده به خاک عراق مخالفت و حتی تقابل صریح خود را با تداوم و استمرار حضور نظامیان آمریکایی در خاک این کشور اعلام داشته و به این واسطه سیاسبت ضد آمریکایی مقتدی صدر در طول 16 سال گذشته مشهود بوده، اما با نگاهی عمیق می توان دید که وی (صدر) در برهه هایی، حال به صورت ناخواسته در جریان منافع کاخ سفید در کشور عراق حرکت کرده است؛ اگر نگوییم در در پشت پرده تمام آمریکا ستیزی های این سال های صدر، نوعی هم پیمانی محرمانه با کاخ سفید نهفته باشد. به خصوص این روزها که مقتدی صدر با یکه تازی های خود برای تداوم و تشدید اعتراضات مردمی در عراق و سمت و سو دهی به جریان تظاهرات، همان برنامه و طرح مطلوب آمریکایی ها را پیاده می کند. اما در عین حال نکته مهمی که نباید نادیده گرفت این است که به نظر می رسد که مقتدی صدر در بستر نقش آفرینی خود در جریان اعتراضات مردمی عراق نوعی از سیاست یک بام و دو هوا را در قبال جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در پیش گرفته باشد. در این راستا رهبر جریان صدر شامگاه دوشنبه جاری با صدور بیانیه ای در واکنش به اظهارنظر اخیر کاخ سفید پیرامون تظاهرات اعتراض آمیز در بغداد و شمار دیگری از استان های واقع در مرکز و جنوب عراق عنوان داشت که در صورت دخالت آمریکا در امور کشورش، با تظاهرات میلیونی به حضور آن پایان خواهد داد.

این در حالی است که اگر چه مقتدی صدر داعیه تقابل با دخالت آمریکا در امور عراق را سر می دهد، ولی وی با دمیدن بر آتش اعتراضات و موج سواریش روی مطالبات مردمی، عملا بازی مد نظر کاخ سفید را پیاده می کند که دامنه آن به تعرض و حمله به اماکن دیپلماتیک ایران مانند کنسولگری جمهوری اسلامی در کربلا و یا سر دادن شعار علیه برخی مقامات و شخصیت های داخلی کشور و یا نیروهای همسو با ایران در عراق انجامید؛ حتی برخی اخبار حکایت از این دارد که کشته شدن برخی از فرماندهان محور مقاومت در عراق از جریانات منتسب به مقتدی صدر بوده است، آن هم در شرایطی که رهبر ائتلاف سائرون با سفر خود به ایران در ماه محرم امسال این تداعی را به وجود آورد که اکنون جریان صدر نیز به جرگه محور مقاومت با محوریت و مرکزیت ایران پیوسته و به نوعی با حضور خود در کنار مقام معظم رهبری به قدرت بالا و نفوذ پررنگ تهران در منطقه غرب آسیا اعتراف و اذعان کرده است، به ویژه که در داخل برخی جریانات عمدتا تندرو و اصولگرا با تحلیل های خود این ظن را تقویت کرده بودند. اما گویا مقتدی صدر بر خلاف باور برخی جریانات داخلی با این بازی دو گانه خود، نه به دنبال همراهی و همسویی با تهران و جریام مقاومت، بلکه به دنبال آن است که، هم از امیتاز نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران نهایت استفاده سیاسی و دیپلماتیک را ببرد و هم، خواسته یا ناخواسته، در مسیر ریل گذاری شده واشنگتن، البته با پوسته استکبار ستیزی و ضدیت با دخالت ایالات متحده در جریان انتخابات زودهنگام در عراق طی طریق کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها