رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470203

جنگل ارفع ده | جنگلی زیبا و متحیر کننده در مازندران

ساعت 24-همیشه وقتی صحبت از ایرانگردی پیش می آید، بیشتر افراد به دنبال مکانی هستند که گردشگران در طول زندگی خود تنها یکبار به آن سفر کردند و تعریفی خوب را به زبان آورده اند. در اصل باید دنبال مکانی بود که هر گردشگر قصد گردشگری و سفری چند باره را به مقصد مورد نظرش داشته باشد. جنگل ارفع ده در منطقه سوادکوه مازندران از جمله مناطقی است که هر انسانی تمایل به دیدن و پرسه زنی چندباره در آن را دارد.

خبر
طبیعت زیبای این منطقه به گونه ای است که گویا در هنگام زنده بودن و در همین دنیا به بهشت خداوند سفر کرده اید. از عناصر تشکیل دهنده زیبایی و افسانه ای بودن جنگل ارفع ده سوادکوه می توان به مه همیشگی و درختان و گیاهان زیبا و مرتفع اشاره کرد. چشمه هایی که در این منطقه به چشم می خورند، از جمله مواردی هستند که می توانند به تنهایی گردشگری را حال و هوایی دیگر ببخشند. در ادامه به معرفی دقیق تر زیبایی های جنگل ارفع ده مازندران خواهیم پرداخت.

موقعیت جغرافیایی ارفع ده

در ابتدا نگاهی دقیق و اجمالی به موقعیت جغرافیایی جنگل ارفع ده مازندران بیندازیم. این طبیعت وحشی به طور دقیق در مدار 35 درجه، 58 دقیقه و 57 ثانیه عرض شمالی و 52 درجه، 56 دقیقه و 51 ثانیه طول شرقی خود را جای داده است. به زبان ساده تر می توان گفت که برای رسیدن و گردشگری در جنگل ارفع ده سوادکوه باید طبق آدرس زیر پیش بروید:

-در ابتدا خود را به جاده دماوند-فیروزکوه می رسانید. این جاده را بقدری طی کرده تا از روستای شورآب و ورسک عبور کنید. باز هم به مسیر خود ادامه می دهید تا به روستایی به نام سرخ آباد برسید. این روستا را نیز به طول 2 کیلومتر به پیش می روید تا جنگل ارفع ده سوادکوه را در برابر چشمانتان ببینید. پس از رسیدن به این منطقه از سوادکوه، گردشگری در هر منطقه می تواند خالق خاطره ای جاودانه برایتان شود.

شرایط جوی ارفع ده

در مورد شرایط آب و هوایی جنگل ارفع ده مازندران می توان گفت که گردشگری تنها در فصل زمستان توصیه نمی شود، چرا که به قدری برف، باران و مه این جنگل زیبا را فرا می گیرد که خطر گیر کردن در مسیر گردشگری بسیار زیاد است. در فصول پاییز، بهار و تابستان برعکس زمستانش، طبیعت ارفع ده میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران هست. سرسبزی درختان، تنوع گیاهان و بازیگوشی جانوران در این سه فصل، زبانزد خاص و عام است. در فصل پاییز حتما در سفر خود به جنگل ارفع ده سوادکوه دوربین با خود داشته باشید تا عکاسی را با چشم اندازهای بدیع تجربه کنید!

پوشش گیاهی ارفع ده

در این طبیعت می توانید به راحتی گیاهان وحشی را از نزدیک مشاهده کنید که این گیاهان عبارتند از زال زالک، ته دونه، سولس و ازگل. در کل طبق تحقیقاتی که روی این جنگل انجام شد، به این نتیجه رسیدند که این پوشش گیاهی بیشتر وحشی رقم خورده است، چرا که به راحتی می توان در آن علاوه بر موارد ذکر شده، خرمالوی وحشی، گوجه وحشی، زرشک و گلابی وحشی را مشاهده نمود و عکاسی کرد. درختان دیگری نیز تزئینات این جنگل زیبا را در مازندران نظیر راش، افرا، توسکا، تلکا، لازه، تل تشکیل می دهند. گردشگری در دل طبیعت وحشی می تواند از سفرهای نادر و فوق العاده در کشور ایران باشد. ناگفته نماند که موارد گفته شده تا به اینجا مربوط به مناطق کشف شده و قابل دسترسی بودند و هنوز مناطقی در این جنگل ناشناخته باقی مانده اند!

پوشش جانوری ارفع ده

در این جنگل زیبا، گونه های جانوری بسیاری دیده می شوند. قدم زدن در لا به لای مه غلیظ و در کنار تماشای حیوانات مختلف به گردشگری حسی تازه می بخشد. گونه های جانوری بسیاری در این طبیعت به چشم می خورند و گونه های اصلی موجود در این منطقه عبارتند از شوکا، مرال، پلنگ، شغال، روباه معمولی، گراز، خرس قهوه ای، کبک دری، پرندگان شکاری، افعی البرزی. عکاسی و ثبت لحظات بازیگوشی این جانوران در هزارتوی جنگل ارفع ده مازندران می تواند ثبتی از زیباترین صحنه های خلقت خداوند باشد.

جاذبه های گردشگری ارفع ده

مهمترین بخش در سفر به این جنگل، لذت بردن از بودن در مکان های مختلف آن است. برای مثال، علاوه بر جنگل گردی می توانید به روستاگردی در حومه این مکان دیدنی بپردازید. این روستاها و مکان ها نظیر غار اسپهبد خورشید، روستای کمر پشت به گردشگری در این منطقه حال و هوایی دیگری بخشیده اند.

غار اسپهبد خورشید در ارفع ده

موقعیت مکانی این غار زیبا در نوزده کیلومتری شهر پل سفید دیده شد. ناگفته نماند که بومیان این منطقه این غار را با نام دیوکالی که به معنای لانه دیو بوده، می شناسند. گردشگری در این غار می تواند از به یاد ماندنی ترین خاطرات در سفر به طبیعت سوادکوه باشد.

چشمه پراو

یکی دیگر از زیبایی های خلقت خداوند در این جنگل، چشمه ای است که پراو نام دارد. این چشمه به تنهایی یکی از اصلی ترین قطب های گردشگری مازندران به شمار می رود. برای رسیدن به این چشمه باید مسیر سمت راست روستا به طرف دامنه کوه را پیش بگیرید. شیب زیاد این مسیر، هیجان و آدرنالین خونتان را بالا می برد که در کنار چشم اندازهای بی نظیر و تکرار نشدنی طبیعت ارفع ده بی نظیر خواهد بود. برای راحتی در رسیدن به چشمه حتما مسیر پاکوب و مشخص را پیش رو بگیرید و در آن حرکت کنید که خطری تهدیدتان نکند. مقداری که مسیر پاکوب را طی کردید، به یک دوراهی بزرگ می رسید که باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید. چنانچه به استراحت و عکاسی در دل طبیعت نیازمندید، در میانه های راه دشتی غرق آلود در مه را در برابر چشمانتان خواهید دید که گردشگران بسیاری را به میزبانی خود دعوت می کند. این دشت نیز یکی از جاذبه های گردشگری در سفر به جنگل ارفع ده به شمار می رود که چشم اندازها و گونه های گیاهی موجود در آن می تواند تجربه ای متفاوت از سفر را به شما هدیه دهد. بعد از استراحت در این دشت دوباره مسیر ذکر شده را طی کنید تا چشمه پراو را در برابر چشمانتان ببینید.

وسایل مورد نیاز در سفر به ارفع ده

در این سفر به دلیل آنکه به یک طبیعت بکر و دست نخورده می روید، باید وسایلی که در ادامه گفته می شوند را همراه خود داشته باشید تا در میانه راه به مشکل برنخورید. این وسایل عبارتند از: داروهای شخصی، کرم ضد آفتاب، بطری آب، غذا، زیرانداز، عینک، کلاه آفتابی و لباس مناسب فصل.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها