رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470316

باید عدم استقبال از شورای وحدت را بررسی کرد/برخی اصولگراها اولویت را کسب قدرت می‌دانند

انواری:اصولگرایی یک کوچه تنگ نیست که هرکسی جا نشد بیرونش کنیم

ساعت 24-عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تاکید بر اینکه شورای وحدت صددرصد آنچه که باید می‌بود نیست،می‌گوید: تا زمانی که تنها هدف و اولویت ما (اصولگرایان) رسیدن جناح خودمان به قدرت باشد، اصولگرایان به موفقیتی نخواهند رسید.

خبر
در فاصله باقیمانده تا انتخابات اسفندماه، اختلافات بر سر سازوکار شورای وحدت همچنان پابرجاست و هنوز مشخص نیست لیستی که قرار است از دل این ائتلاف بیرون بیاید آیا تنها لیست اصولگرایان خواهد شد یا ناراضیان از این شورا خود به سمت ارائه لیست مستقل می روند. با این وجود این شورا طی روزهای گذشته با انتشار اولین بیانیه خود رسما اعلام موجودیت کرد.

حسین انواری، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به خبرآنلاین در این‌باره می‌گوید که ریشه اصلی اختلافات و افتراقات اصولگرایان قدرت‌طلبی برخی طیف ها در این جریان است که می‌خواهند به هر ترتیبی خود را مطرح کنند. او که معتقد است شورای وحدت صد در صد آنچه که باید می‌بود نیست، این را هم تاکید دارد که «جریان اصولگرایی یک کوچه تنگ و باریک نیست که هر کس از دید ما در آن جا نشد، بیرون بیندازیم.»

مشروح گفت‌وگوی با حسین انواری، عضو حزب موتلفه را در ادامه بخوانید؛

*******

آقای انواری! وضعیت شورای وحدت در فاصله باقیمانده تا انتخابات مجلس را چطور ارزیابی می کنید؟ در بیانیه اعلام موجودیت این شورا بر ضرورت استفاده از تمامی نیروهای اصولگرا تاکید شده است، درصورتیکه این شورا از لحظه تشکیل با گزینش‌گری چهره‌ها و طیف‌های اصولگرا را دعوت به حضور در جلسات می‌کرد و هنوز هم آن جامعیت را ندارد. پیش‌بینی شما از لیستی که از شورا بیرون بیاید چیست؟ فکر می‌کنید نهایت اکثریت اصولگرایان تن به این لیست بدهند؟

مجموعه افرادی که در خط انقلاب هستند و معتقدند که در شرایط کنونی کشور باید خطوط را نگه‌ دارند، چاره‌ای جز وحدت ندارند و شعار این نشست‌هایی که تحت عنوان «شورای وحدت» برگزار می‌شود همان نیل به وحدت است و همه به دنبال ایجاد یک ائتلاف بین جبهه‌های مختلف هستند.

این افراد همه اصولگرا هستند و نظام را قبول دارند اما در جریان اصولگرایی هم تفکرات مختلفی وجود دارد. راهکار نیل به وحدت هم آن است تا تعامل لازم انجام شود و اصولگرایان بتوانند به نقطه‌ای برسند که بتوانیم کشور را از خطرات ناگوار محتمل نجات دهیم.

برخی اصولگراها اولویت را کسب قدرت می‌دانند

تا زمانی که رسیدن جناح خودمان به قدرت، اولویت باشد اصولگرایان به موفقیتی نخواهند رسید. اصولگرایان باید این جناح را برای نظام بخواهند نه برای خودشان. این امر موضوعیت ندارد و ما باید در خدمت نظام باشیم. باید هدف از اینکه چرا گردهم آمده‌ایم را شفاف کنیم و موثرترین افرادی که می‌توانند در مجلس حضور یابند و دردی از مردم دوا کنند انتخاب کنیم. در غیر این صورت ممکن است افرادی که شایستگی‌های لازم را ندارند با ایجاد جوسازی مثل همین دوره وارد مجلس شوند.

اصولگرایی کوچه تنگی نیست که هرکس جا نشد بیرونش کنیم

شما به ارزش‌ها و اصول مشترک بین اصولگرایان اشاره کردید اما برخی از طیف‌های تندروی اصولگرا نظیر جبهه پایداری اصولگرایان معتدل را مورد هجمه قرار می‌دهند و معتقدند که آن‌ها از ارزش‌های اصولگرایی رد شده‌اند، شما این انتقاد را وارد می‌دانید؟

اصولگرایی یک کوچه باریک نیست که هرکس در آن جا نشد، او را بیرون بیندازیم. اصولگرایی کوچه تنگ و تاریک نیست بلکه یک اتوبان است که شامل تفکرات مختلفی است . اگر اختلافات اصولی و مبنایی داریم باید ابتدا آن‌ها را حل و فصل کنیم. برای نمونه نمی‌شود گفت در مورد پذیرش اصل نظام، ولایت فقیه و اینگونه مسائل پایه‌ای اختلاف‌نظر داریم، بعد حالا می‌خواهیم وحدت کنیم. چنین امری امکان‌پذیر نیست.

باید عدم استقبال از شورای وحدت را بررسی کرد

در این شورا، جای خالی برخی از طیف‌های اعتدالی اصولگرا به چشم می‌خورد و هنوز هم برخی اختلافات ریشه‌ای بین نیروهای اردوگاه اصولگرایی وجود دارد، فکر می کنید آیا شورای وحدت اساسا می‌تواند سازوکاری موثر در ایجاد وحدت باشد؟

ممکن است ساز و کار کاملی نباشد اما این اقدام انجام شده است و نمی‌تواند کاملا آن را بی‌تاثیر دانست. بله ممکن است اشکالاتی بر آن وارد باشد که در آن طیف‌های مختلف اصولگرا تجمیع نشدند ولی همین طیف‌هایی که در آن حضور دارند می‌توانند اتفاق خوبی را رقم بزنند و بهترین سناریو آن است تا دیگر طیف‌های اصولگرایی را هم وارد این شورای وحدت کنیم. باید به این پرسش بپردازیم که چرا از شورای وحدت توسط همه اصولگرایان استقبال نمی‌شود.

نباید منافع سیاسی خود را بر منافع نظام ترجیح دهیم

اما در ادوار پیشین انتخابات مجلس هم چنین سازوکارهایی توسط اصولگرایان شکل گرفت اما در عمل این اقدامات نتوانستند تا وحدتی فراگیر را ایجاد کنند. این درحالی است که در این دوره اختلافات و افتراقات بیش از پیش است. چه تضمینی وجود دارد که این دوره شورای وحدت کارآمدی لازم را داشته باشد؟

این ائتلاف (شورا وحدت) صد در صد آنچه که باید می‌بود نیست؛ اما به‌هر حال ایجاد شده است و همین مقدار و مقیاس از چنین سازوکاری هم می‌تواند مفید باشد. بالاخره گروه‌های مختلف در این نشست گردهم جمع شده‌اند و تعامل می‌کنند. باید دید نقص شورای وحدت از دید افرادی که تن به آن نمی‌دهند کجاست و تلاش کنیم تا راه ورود طیف‌های جدامانده را هموار سازیم. آنچه که به اصولگرایان ضربه می‌زند آن است که بخواهیم منافع جناحی و طیف خود را اولویت قراردهیم نه آنکه به منافع نظام بپردازیم.

برای نیل به این منافع باید چه کنیم وچه افرادی مفید خواهند بود. ممکن است پای افراد بسیار خوبی هم وسط باشد اما به درد مجلس نمی‌خورند. نامزدها مجلس هم باید دارای ویژگی‌هایی باشند که جایگاه این نهاد که که تعبیر امام (ره) عصاره فضائل ملت است حفظ شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها