رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470438

جاهای دیدنی جزیره قشم کجاست ، جزیره ای افسون گر در جنوب ایران

ساعت 24-جزیره قشم کجاست؟ جایی نه در دور دست، مردمی با چهره های آفتاب سوخته، قلب های بزرگ و نگاهی گیرا زندگی می کنند. انسان هایی با نگاه پیوند خورده به دریا که لبخند، آشنای دیرینه شان است و میهمان نوازی، پیشینه زندگی شان. اگر گذرتان به چنین جایی افتاد بدانید به پاسخ سوال جزیره قشم کجاست رسیده اید. چه بسیارند گردشگرانی که آرزوی سفر به این نگین فیروزه ای رنگ را در سر می پرورانند. بی شک نام جزیره قشم را پیش از این شنیده اید. پس چه سود تکرار نام این آشنای دیرینه که لابه لای مطلب های زیادی جای خوش کرده و هوای سفر به سر خواننده انداخته است.

خبر
اما اینکه چه تعداد از علاقمندان بار سفر بسته و راهی دیار آفتاب و دریا شده اند، حرفی دیگر است. اینجاست که ما نیز آنچه از این دیدار سر شوقمان آورده را در مطلب معرفی جزیره قشم نوشته تا خواننده را به میهمانی مردم ساده دل و خوش روی جزیره بفرستیم. نگینی که به وسعت 1300 کیلومتر مربع در دل خلیج فارس جای گرفته است. وسعت جاهای دیدنی جزیره قشم تا 1500 کیلومتر، یعنی حدود دو بار بزرگتر از کشور سنگاپور است. اغلب مردم، قشم را جایی برای دادوستد کالاهای داخلی و خارجی می دانند و جزیره را با بازارهایش را می شناسند. اما بیایید واقعا ببینیم جزیره قشم کجاست و برای ماجراجویی در دل جاذبه ها و روستاهایش برویم. با همگردی همراه شوید تا سفری به جاهای دیدنی جزیره قشم داشته باشیم.

همراهان دریایی

برای رفتن به جاهای دیدنی جزیره قشم، باید از آب گذر کرد. در قایق می نشینیم و دل به موج های آرام دریا می سپاریم تا از شفاف ترین آب آزاد جهان گذر کنیم. هنوز به دریا نزده، پرندگان به استقبالمان می آیند. زیبابالان آسمانی روی قایق چرخ می زنند، بی آنکه به هوای شکار ماهی تن به آب دهند. جاهای دیدنی جزیره قشم استراحتگاه بیش از 140 گونه پرنده است. اندکی از ساحل فاصله می گیریم و ناگاه گذر زمان را میان امواج فراموش می کنیم . موجودات بازیگوش دریا سراغمان را گرفته اند. دلفین ها کم و بیش مسافران دریایی را همراهی می کنند. ولی کم پیش می آید که شیطنتشان گل کند و دور و بر قایق به بازیگوشی بپردازند. به زیر آب فرو رفته و ناگه به سوی آسمان آبی شیرجه می روند. دلفین ها اغلب گروهی زندگی می کنند و حرکات نمایشی گروهی دارند. چون سفر به مراکز تفریحی قشم را آغاز کردید و دل به دریا سپردید، با دیدن نخستین دلفین شاد شوید و انتظار دیگر همراهانشان را بکشید. اما با دیدن آنها تمام شوق خود را ارزانی نکنید چرا که دلفین ها از کمترین جاذبه قشم به شمار می روند و جاذبه های بیشتری انتظارتان را می کشد.

سر به خورشید بردگان ریشه در آب

پیرامون جزیره قشم پر از جنگل های حرا است. درختان بی نظیری که نمونه شان در دنیا یافت نمی شود. بسیارند گردشگرانی که آرزوی دیدن این گیاه عجیب را در سر می پرورانند. درخت حرا در بین جاهای دیدنی جزیره قشم تنها درختی است که به شکل انبوه در آب شور می روید. ساحل جزیره حدود 200 کیلومتر مربع است. لابه لای درختان این منطقه بیش از 60 گونه پرنده زندگی می کنند که برخی از آنها بومی همین منطقه به حساب می آیند. فلامینگو، حواصیل و برخی پرندگان شکاری، جنگل های انبوه حرا را در زمستان برای تخم گذاری انتخاب می کنند. یکی از عجایب این جنگل ها ماهی ویژه ای به نام "گل خورک" است. گل خورک در لابه لای گل و لای جنگل های حرا زندگی می کند. هنگام مد که آب بالا می آید، تعدادی از درختان حرا زیر آب محو می شوند و بار دیگر به هنگام جزر، سر برون می آورند.

دایناسور قشمی

فصل بهار تا اوایل تابستان، شب هنگام، یکی از شگفتی های آب های آزاد به سوی شن های ساحل می آید. این موجود غول پیکر ساعاتی پس از غروب آفتاب، راه ساحل را پیش می گیرد. آرام و باوقار و نه چندان صبور و پرحوصله، محلی را میان شن ها یافته، خاک را پس زده و برای تخم گذاردن آماده می شود. لاکپشت ها پس از تخم گذاری _که از 20 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد_ بار دیگر به سوی دریا می روند و تا سال دیگر که فصل زاد و ولد برسد، باز نخواهند گشت. دیدار از مراحل تخمگذاری این لاکپشت ها که گاه تا 100 تخم می گذارند، حتی از دیدن آهو (جبیر) قشم که دسترسی به آن کار مشکلی است، بیشتر ارزش دارد. خزنده ای بزرگ نیز در زیر شن های گرم جزیره زندگی می کند و شب هنگام سر از تخم بیرون می آورد. این موجود یک بیولوژیک خاص در بین دیدنی های قشم است. چرا که این دایناسور در هیچ جزیره دیگری یافت نمی شود. نام علمی این موجود سنگین وزن tridactylus ophiomorus است.

تندیس های ساخته طبیعت

در پاسخ به این سوال که جزیره قشم کجاست و در واقع برای معرفی جزیره قشم می توانیم از تندیس های ساخته شده به دست طبیعت به عنوان نماد این شهر استفاده کنیم. جاذبه های تفریحی قشم اکوموزه ای کمیاب است. طبیعت بکر و دست نخورده، چهره های گوناگون از گیاه گرفته تا خاک و سنگ در گوشه و کنار آن در طول میلیون ها سال به نمایش گذاشته شده است. دره ستاره ها و تنگه چاهکوه، با فسیل های بی نظیرشان از جمله جاذبه های قشم به شمار می روند. در گوشه ای از قشم کوهی گنبدی شکل ساخته شده از نمک به ارتفاع 400 متر و قطر پایه 7 کیلومتر وجود دارد. در دل این کوه که محلی ها به آن را نمکدان می گویند؛ غارهای بزرگ و پوشیده از کریستال های نمک، چشمه ها و حوضچه های نمکی به همراه دره های ژرف، ذهن انسان را به دور از این کره خاکی می برد. در قسمتی دیگر از این خلیج نیلگون و در بین جاهای دیدنی قشم صدها ستون چون تندیس هایی که بر اثر فرسایش طبیعی طی سال ها شکل گرفته اند، خودنمایی کرده و به معرفی جزیره قشم به گردشگران می پردازند.

هنر و فرهنگ بومی

در معرفی جزیره قشم باید به این نکته اشاره کرد که مردم این جزیره اغلب به ماهیگیری می روند و یا کارشان تجارت و حمل و نقل دریایی است. همین است که برخی از آنان به ساخت لنج های چوبی می پردازند تا بساط تفریح و گردش را فراهم و چرخه اقتصاد را درحال حرکت نگه دارند. اغلب این لنج ها در ردستای پی پشت تولید می شود. زنان قشم نیز در پی راز و رمز زیبایی زنانه خویش، گاه به سوزن دوزی های ماهرانه دل می دهند که به لباس های سنتی آنان رنگی چشم نواز می بخشد. گاه اینان با پوسته سخت نرم تنان، به ساخت گردنبند، دستبند و وسایل تزئینی از این قبیل خود را سرگرم می کنند. اما آنچه افسونگری بی همتا در بین دیدنی های قشم از آنان ساخته، استفاده از حنا در طرح پیچک و گل و بته روی اندان انسانی است، طرح هایی که امروزه میان زنان شهری نیز طرفداران فراوانی یافته است. قشمی ها بر پایه اعتقادی قدیمی هر از چندگاه مراسمی ویژه برپا می دارند که برای گردشگران جاذبه ای است که مانندش را در قبایل آفریقایی می توان یافت.

ساحلی رنگارنگ

جزیره قشم کجاست؟ جایی که همه زیبایی های ساحلی را یکجا گرد هم دارد و بهترین جاهای دیدنی قشم را در دل خود جای داده است. این جزیره را می توان با جزایر گالاپاگوس، جزایر قناری و حتی خلیج مکزیک مقایسه کرد. چه بسیارند گردشگرانی که لحظه ای استراحت زیر حرم گرم آفتاب ساحل قشم را با هیچ چیز عوض نمی کنند. این گونه است که هورست هرنیگ، کارشناس اتریشی صنعت گردشگری پس از دیدار از این جزیره، در معرفی جزیره قشم گفته است: قشم، جاذبه های بسیاری برای جلب گردشگران جهانی دارد ولی اصلی ترین منابع در این راه، کمبود و گاه نبود زیر ساخت های ضروری برای گردشگران است. ظرفیت این جزیره برای کار جهانگردی بسیار بالا بوده ولی کمتر به آن توجه شده است.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها