رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 470557

نویسنده لبنانی و داستان میانجیگری بین واشنگتن و تهران از سوی روسیه

شاید پوتین موفق شود ایران را منعطف کند

ساعت 24 -آیا سرکیس نعوم یادداشت نوسی لبنانی خواب نما شده که می نویسد ولادیمیر پوتین رهبر بلا منازع روسیه می تواند ایران را به جایی برساند که شاید از سرسختی در ادامه سیاست هسته ای دست بردارد و منعطف تر عمل کند و دراین صورت ترامپ راضی می شود گامهایی درمسیرکاهش تحریم های ایران بردارد.

ترامپ و پوتین در حاشیه عکس یادگاری سران گروه بیست در آرژانتین
dir="RTL">سایت دیپلماسی ایرانی وابسته به صادق خرازی از چهره های چند جانبه سیاسی درایران که مدتهاست یادداشتهای سرکیس نعوم که اورا نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی ویکی از ستون نویسان روزنامه النهار معرفی می کند را به طور منظم منتشر می کند ، اخرین یادداشت اورادرباره ایران نیز منتشر کره است. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هجدهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

گفت و گوی نعوم با مقامهای آمریکایی

از مسئول امریکایی سابق که سال های طولانی در فرایند صلح در اداره های گوناگون داخلی امریکا فعال بود و مسئول تعامل با طرف های منطقه ای موسوم به کشورهای «معتدل» بود و الآن پژوهشگری زبردست است و در دادن نظراتش به مسئولینی که از او نظر می خواهند، خساست به خرج نمی دهد، پرسیدم: نظرت درباره ایران چیست؟ جواب داد: «ایران در وضعیت سختی به سر می برد. تحریم های امریکا که در گذشته بودند بازگشته اند و تحریم های جدیدی اعمال شده اند که تاثیرشان بیشتر از آن چیزی است که انتظار می رفت. چه تحریم های مرتبط با نفت چه تحریم های مربوط به تعاملات بین المللی با آن، به ویژه نسبت به کشورهایی که توافق هسته ای را با آن امضا کرده بودند. شرکت های بزرگ اروپایی از دولت هایشان نمی خواهند با ایران کار کنند یا به خواسته دولت هایشان برای ادامه تعامل با ایران توجه نمی کنند از ترس این که مورد تحریم امریکا قرار نگیرند. در این صورت ایران چه می تواند بکند، به خصوص اگر ترامپ برای دور دوم به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود؟» نظر دادم: «من فکر می کنم که ایران خود را بازسازی کرد تا بتواند تا سال 2020 سخت مقاومت کند، به عبارت دیگر روی این حساب کرده که دموکرات ها جای ترامپ را در کاخ سفید بگیرند. چنین چیزی را پیروزی خود می داند و به اتحادیه اروپا اجازه می دهد که برای گفت وگو یا مذاکره مجدد میان آن با امریکا کار کند. اما اگر روی این حساب خود باخت وضعیتش سخت خواهد بود. آن گاه چه خواهد کرد؟ آیا به سمت جنگ می رود؟ آیا فقط به اسرائیل حمله خواهد کرد یا امریکا را هم هدف قرار خواهد داد؟گفت: «با تو موافقم. در آن صورت وضعیتش خیلی سخت خواهد بود. به هر حال شاید در آن صورت روسیه از راه برسد، روسیه ای که روی شخصیت ترامپ خیلی مطالعه کرده، حق با توست، شاید در آن صورت روسیه از ایران بخواهد کمی در توافق هسته ای نرمش نشان دهد مثلا در زمینه غنی سازی اورانیوم یا طولانی کردن مدت زمان جلوگیری ایران در از سرگیری فعالیت های هسته ای اش از 10 به 15 یا 20 یا 30 سال موافقت کند. اگر ایران این تقاضا را بپذیرد، ترامپ توافق با ایران را می پذیرد برای این که آن را پیروزی برای خود در برابر اوبامایی می داند که منافع امریکا را اولویت قرار داد و از متحدان امریکا گذشت و با ایران شد. تو می دانی یکی از اهداف دائمی اش حمله به اوباما و دستاوردها و مصداق کارهایش و تصویر مثبت اوست و این که وانمود کند او دلیل اصلی مشکلات امریکاستبعد پرسید: «از لبنان چه خبر، آیا درست است که سید حسن نصرالله حرف اصلی و اساسی را در آنجا می زند؟»با تشریح اوضاعی که تایید می کرد چنین است جواب او را دادم و تاکید کردم که نظر او ترکیب بندی قدرت در لبنان را تعیین می کند و تشریح کردم که چگونه از زمان استقلال لبنان تا کنون چنین وضعیتی به وجود آمده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها