رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 471939

هفت آبشار سوادکوه ، با جاذبه های گردشگری سوادکوه آشنا شوید

ساعت 24-هرساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا، کوله بار سفر را بسته و به دل طبیعت می زنند تا بتوانند در زیبایی های آن بیشتر غرق شوند. کشورمان ایران نیز از موهبت های طبیعی بی بهره نیست. درواقع ایران به دلیل چهارفصل بودنش مناطق طبیعی فوق العاده ای دارد که در هر فصل می توان به برخی از این جاذبه ها سر زد. خطه سرسبز شمال یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین طبیعت ها را دارد که برخی از آنها واقعا بکر هستند. مازندران و گیلان و گلستان به دلیل داشتن جاذبه های طبیعی فراوان گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند.

خبر
سواد کوه، از جمله شهرهایی است که با داشتن آبشارهای زیبا و جنگل های بکر میان طبیعت گردان طرفداران زیادی دارد. درواقع جاهای دیدنی سوادکوه به یکی دو مورد ختم نمی شود بلکه شما می توانید چندین روز در زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری سوادکوه غرق شوید. هفت آبشار سوادکوه منطقه ای بسیار معروف است که به دلیل وجود چندین آبشار زیبا این نام را روی آن گذاشته اند. برای بازدید از همین یک منطقه چند روز زمان لازم است. با ما همراه شوید تا بیشتر با هفت آبشار و دیگر جاذبه های گردشگری سوادکوه آشنا شوید.

چرا هفت آبشار سوادکوه مازندران؟

برای بازدید از جاهای دیدنی سوادکوه می توانید از دل طبیعت و مناطق بکر و دست نخورده جنگلی عبور کرده و در نهایت به هفت آبشار سوادکوه برسید. هفت آبشار کوچک و بزرگی که در دل جنگل های مازندران جا خوش کرده اند. اگر می خواهید قبل از رسیدن به آبشارها یک جنگل نوردی فوق العاده را تجربه کنید به جنگ های لفور بروید. جنگل لفور در مرکز دهستان لفور و شار قلت و در مسیر محدوده اطراف سد لفور، زمینه بسیار مساعدی برای اجرای طرح های گردشگری دارد. این منطقه از بدیع ترین چشم اندازها برخوردار است و در تعطیلات سالانه گردشگران بی زیادی را به سمت خود می کشد.

معرفی هفت آبشار سوادکوه مازندران

روستای تیرکن (در دهستان دراز کلا) در مرز بین شهرستان بابل و شهرستان سوادکوه قرار دارد. هفت آبشار سوادکوه تیکن یا همانطور که امروزه آن را می شناسند، هفت آبشار سواد، هفت آبشار بزرگ و کوچک اند که میان جنگل های این منطقه قرار گرفته اند. برای رسیدن به زیباترین آبشار این مجموعه، یک پیاده روی دل انگیز را میان جنگل خواهید داشت که همین پیاده روی و جنگل نوردی به خودی خود می تواند از جاذبه های گردشگری سوادکوه محسوب شود. باید یک مسیر سه کیلومتری را در مراتع کالبوکوشت طی کنید تا به آبشار بزرگ این مجموعه برسید. ارتفاع این آبشار حدود 9متر است. ریزش آب از آبشار حوضچه ای را ایجاد کرده که زیبایی جنگل های این منطقه را دو چندان می کند. زیبایی خاص این منطقه علاقه مندان به طبیعت را مفتون خود می کند.

کارهایی که می توانید در مسیر خود به هفت آبشار سوادکوه مازندران انجام بدهید

پیک نیک و آب بازی

پیک نیک: یک سبد پیک نیک، زیرانداز، یک غذای سبک و نوشیدنی گرم فراهم کنید. می توانید در دل جنگل و در کنار جریان آب ساعتی را به استراحت بگذرانید. از گوش دادن به صدای آب و موسیقی پرندگان جنگلی انرژی بگیرید. جنگل و آبشار و حوضچه های آبشارها یک پیک نیک به یاد ماندنی را برای شما فراهم خواهند کرد.
آب بازی: در گرمای تابستان، زمانی که خسته از پیاده روی به آبشارها می رسید، بهترین وقت است برای اینکه به دوران کودکی خود سری بزنید. یک آب بازی دست جمعی انرژی بخش و پر خاطره خواهد بود.

جنگل نوردی و عکاسی

جنگل نوردی: علاقه مندان به گشت و گذار در جنگل ها بدون شک از دیدن جنگل های زیبایی که اطراف آبشارهاست؛ سر شوق خواهند آمد. قدم زدن در جنگل و کاوش در محیط طبیعی می تواند به شدت لذت بخش باشد و به یک خاطره به یادماندنی تبدیل شود. البته برای رسیدن به آبشارها چاره ای جز پیاده روی در جنگل ندارید. بنابراین از گردش خود لذت ببرید. در طی این مسیر ممکن است با محلیانی برخورد کنید که گاهی کالایی برای فروش دارند. می توانید خوراکی خریده و در طی مسیرتان بخورید.
عکاسی: آبشارهای بزرگ و کوچک، جنگل، حوضچه های لبریز از آب، تابش نور خورشید از میان درختان، تلالو نور در میان آب حوضچه ها و حتی حیوانات جنگلی سوژه های نابی برای عکاسی محسوب می شوند. اگر شما نیز به عکاسی علاقه دارید، دوربین تان را بردارید و بخشی این همه زیبایی را ثبت کنید.

امام زاده علی (ع) در درازکلا

منطقه هفت آبشار سوادکوه مازندران در اطراف روستای درازکلا قراردارد که یکی از جاهای دیدنی سوادکوه یعنی مقبره امام زاده علی در این روستا قرار گرفته است. بنابراین از آنجایی که این مقبره در مسیرتان قرار دارد بازدید از آن شاید خالی از لطف نباشد.

گیاهانی که در جنگل خواهید دید

در اطراف روستای تیرکن، مراتع سرسبز کالبکوشت قرار دارند که هفت آبشار سوادکوه در دل این مراتع واقع شده اند، این مرتع عظیم وسعتی نزدیک به 200 هزار متر مربع دارد. در محدوده آبشارها و مراتع مجاور آنها گونه های مختلف گیاهی و جانوری زندگی می کنند. از جمله درختان این منطقه می توان به ممرز، توسکا، کهلو، کراد، انجیلی، افرا، نمدار، ملج، وولی، ازگل و شیردار اشاره کرد. متاسفانه در سالهای اخیر گونه های گیاهی وولی، نمدار و ملج به خاطر انگل کرم درخت خوار از بین رفته اند.

بهترین زمان سفر به هفت آبشار سوادکوه

با توجه به آب و هوای این منطقه بهترین زمان سفر و بازدید از جاهای دیدنی سوادکوه، فصل های بهار و پاییز است. در بهار بارندگی ها آبشارها را پر آب کرده و جوانه های درختان به تدریج رشد می کنند. در تابستان گرما و شرجی هوا آزار دهنده است، اما باز هم علاقه مندان به طبیعت راه خود را به سمت این منطقه پیدا می کنند. پاییز احتمالا زیباترین فصل در این ناحیه است. برگ های رنگارنگ درختان، زمین را فرش می کنند و جنگل به هفتاد رنگ مختلف دیده می شود و یک منظره باشکوه به وجود می آورد. هوای زمستان این ناحیه بسیار سرد و برفی است. در این زمان سفر به آبشارها توصیه نمی شود.

نکات مهم در سفر به سوادکوه

اینکه برای یک سفر چه وسایلی همراه خود ببریم که مناسب باشد؛ به فکر چه مسائلی از قبل باشیم؛ اینکه بدانیم آیا لازم است قبل از سفر برای رزرو هتل اقدام شود یا نه و...نکاتی است که اهمیت زیادی برای داشتن یک سفر خوب دارد بنابراین؛ در این بخش به نکاتی که احساس کردیم دانستن آنها در سفر به هفت آبشار سوادکوه ضروری است، اشاره کرده ایم.

چه وسایلی با خود برداریم؟

برای رسیدن به آبشارها باید بیشتر از دو ساعت پیاده روی کنید. این پیاده روی در شیب، نیاز به کفش مناسب دارد. همراه داشتن آب آشامیدنی، غذا و لباس مناسب، جعبه کمک های اولیه برای پیشگیری از حوادث و همچنین قطب نما بسیار مهم است. اگر تصمیم به آب بازی دارید، لباس اضافه فراموش نشود. در ضمن از آنجا که هوا در اطراف آبشارها خنک تر از حد معمول است، همراه داشتن یک دست لباس گرمتر فکر بدی نیست.

کجا بمانیم؟

چنانچه مایل به اقامت در این منطقه باشید، می توانید خانه های محلی، اقامتگاه های محلی و یا هتل های شهرهای اطراف را برای اقامت انتخاب کنید. همچنین اگر به کمپ زدن علاقه دارید، می توانید در جای مناسبی چادر بزنید.

راه دسترسی

آدرس: استان مازندران، شهرستان بابل، شهر بابلکنار ، دهستان درازکلا، آبادی تیرکن
راه دسترسی: برای رسیدن به آبشارها، باید از استان مازندران به شهر بابلکنار بروید. بعد جاده سمت راست پادگان را طی کنید. بعد از گذشتن از جاده آسفالته به ده تیرکن می رسید. از این دهکده تا آبشارها باید یک پیاده روی دو ساعته را در شیب ملایم جنگل یا جاده طی نمایید.
فاصله از شهرهای اطراف: فاصله این منطقه از ساری 67 کیلومتر و از بابلکنار 28 کیلومتر است.

دیگر جاهای دیدنی سوادکوه

در زمان سفر به آبشار سوادکوه می توانید از دیگر شگفتی های طبیعت و جاذبه های گردشگری سوادکوه مانند آبشار گزو، دریاچه شور مست، برج تاریخی لاجیم و جنگر بکر هلی دار نیز لذت ببرید.

چند توصیه

طبیعت کشورمان میراث با ارزشی است که به دست ما رسیده و ما نیز وظیفه داریم تا آن را به دست آیندگان برسانیم. بنابراین در حفظ و نظافت آن بکوشید.
از ریختن زباله و مخصوصا شیشه و پلاستیک در داخل طبیعت جدا بپرهیزید.
از هدر دادن آب خودداری کنید و در حفظ این میراث گرانبها بکوشید.
چنانچه برای پیدا کردن مسیر خود دچار مشکل شدید، از مردم محلی راهنمایی بخواهید.

همگردی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها