رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 472232

دولت با فشارمالیات بنگاهها ی فعال را به قتل می رساند

بخش خصوصی: محل تازه دریافت مالیات را شفاف کنید

ساعت 24 هنوز معلوم نیست بودجه بندی ذهنی و خیالی سازمان برنامه و بودجه برای سال 1398 تاچه اندازه محقق خواهد شد و آیا دولت می تواند از پس مخارج تعهد شده امسال برآید یا بخشی از درامد احتمالی سال آینده را امسال پیشخور می کند. با این فرض که هیچ عددی از کسری بودجه تا پایان امسال نداشته باشیم اما دولت برای سال بعد با وضعیت دشواری مواجه خواهد شد.

k,foj
dir="RTL">محمد باقر نوبخت رییس سازمان بودجه ریزی ایران امیدوار است دولت بتواند درسال 1399 رقمی برابر 10 میلیارددلار ودر حالت مساعد 12 میلیارددلار نفت خام بفروشد.این میزان درامد به دست امده از صادرات نفت خام از همین الان متقاضیان جدی برای خرج دارد. بخشیا این رقم بدون تردید باید برای دفاع و امنیت اختصاص یابد که رقم دقیق آن معلوم نیست. بخشی از این درآمد احتمالی درامد به دست آمده از نفت خام به واردات کالاهای اساسی با دلار 4200 تومان اختصاص می یابد. به نظر می رسد همین دوقلم کالا برای هزینه کردن درامد حاصل از صادرات نفت خام درحد 12میلیارددلار کفایت می کند. یک فرض این است که دولت همه این 10 میلیارددلاررا با نرخ برابری هردلار معادل 10 هزارتومان تبدیل به ریال کند و آن را برای هزینه های جاری اختصاص دهد. دراین صورت دولت رقمی برابربا 100 هزار میلیارد تومان به دست می اورد . به نظر می رسد با این حساب دولت درسال 1399 جدای از اینکه دارایی های تاریخی مردم ایران را بفروشد یا از منابع بانکی که آن هم پول شهروندان است برداشت کند بازهم نیارز دارد مالیات سال 1399 را افزایش دهد. درحالی که بسیاری از صاحب نظران، افزایش درآمدهای مالیاتی را در شرایط رکودی اقتصاد ایران توصیه نمی‌کنند. اما به نظر می‌رسد که دولت فارغ از این نظرات، راه خود را خواهد رفت. به طوری که وزیر اقتصاد می گوید درسال قبل ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد وقراربر این است این رقم درسال 1399 به 160 هزار میلیارد تومان برسد. براساس قانون بودجه سال‌جاری 239 هزار میلیارد تومان برای مجموع درآمدهای مالیاتی و گمرکی پیش‌بینی شده بود که پس از اصلاح بودجه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی این رقم به 198 هزار میلیارد تومان کاهش یافت. براساس برآوردهای صورت گرفته دولت قصد دارد کل درآمدهای مالیاتی و گمرکی را حدود 25 درصد افزایش دهد . بدین ترتیب با محاسبه رقم 198 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی امسال در سال آینده این رقم به حدود 249 هزار میلیارد تومان می‌رسد. هرچند قرار است که مالیات یکی از جایگزین‌های نفت در بودجه سال آینده باشد اما میزان رشدی که برای درآمدهای مالیاتی و گمرکی برآورد شده نشان می‌دهد که دولت نگاه متعادلی به این بخش داشته است. به گونه‌ای که اعداد پیش‌بینی شده قابل تحقق باشد. گرچه قرار نیست نرخ‌های مالیاتی در سال آینده افزایش یابد و حتی برای بخش تولید معافیت‌های ویژه‌ای نیز در نظر گرفته خواهد شد، اما حجم بالای معافیت‌ها و همچنین فرار مالیاتی این ظرفیت را ایجاد می‌کند که با ساماندهی این دو بخش بر درآمدهای مالیاتی افزود.

بگویید از کجا

برخی از فعالان اقتصادی باوردارند دولت توانایی و اراده و انگیزه ای برای دریافت مالیات از محل های تازه را ندارد و درحالی که دریافت مالیات از هنرمندان را برنمی تابد توان اینر ا نخواهدداشت از محل ها خاص مالیات اخذ کند. یک کارشناس اقتصادی به ساعت 24 گفت بخش خصوصی ایران در سال آینده با دشواری مضاعفی مولجهخواهد شد و بهتر است قبلاز اینکه ارقام بودجه در مجلس تصویب شود از دولت بخواهد به طور مشخص بگوید قرار است از کدام محل مالیات بگیرد تا پایه های مالیاتی فعلی افزایش نیابد. درشرایط رکودی سال 1398 افزایش 25 درصدی مالیات بربنگاهها به معنای قتل آنهاست و دولت باید نشان دهد قرار است از کدام بخش تازه مالیات بگیرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها