رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536029

تفسیر خبرگزاری روسی در باره دستیابی ایران به بمب اتم

ساعت24- مارینا الشعلان در اسپوتیک نیوز فارسی که شعبه فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک است در پرسشی که بوی شیطنت از آن به مشام می رسد با طرح این پرسش که آیا ایران می خواهد در غیاب بازرسا آژانس انرژی هسته ای به بمب اتم دست یابد نوشته است:

خبر
خبرگزاری فرانسه با استناد به گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را 14 برابر بیشتر از حد تعیین شده در برنامه جامع اقدام مشترک اعلام نمود. بنابر آنچه که در گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای مشخص شده است، در تاریخ 18 فوریه، کل موجودی اورانیوم غنی شده در ایران بالغ بر 2 967,8 کیلوگرم بوده است. این خبرگزاری می نویسد که این میزان، 14 برابر بیشتر از میزان توافق شده قبلی است .

از آنجا که در اواخر سال 2020، قانونی در ایران اجرایی شد که بر مبنای آن این کشور تولید اورانیوم با غنای بالا (از 20٪) را برای استفاده در سانتریفیوژهای قدرتمندتر و فراتر از مفاد توافق هسته ای شروع می کند، تهران به کشورهای "تروئیکای اروپایی" اولتیماتوم داد: اگر ایران نتواند آزادانه نفت خود را بفروشد و معاملات مالی را از طریق مکانیسم تجاری انجام دهد، از بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای ممانعت خواهد نمود.

از 23 فوریه، ایران فعالیت های بازرسی آژانس انرژی هسته ای را محدود کرده است، که این موضوع انتقاد شدید "تروئیکای اروپایی" را به دنبال داشته است. انگلیس، آلمان و فرانسه اعلام داشتند که ایران با پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی، تعهدات خود به توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

آیا این حرکت از سوی ایران می تواند به معنای عبور از خط قرمز تولید سلاح های هسته ای باشد؟ برای ایجاد سلاح اتمی در ایران به چه سطحی از غنی سازی نیاز است؟

آنتون خلوپکوف، مدیر مرکز انرژی و امنیت روسیه، سردبیر مجله "باشگاه اتمی"، عضو علمی شورای امنیت فدراسیون روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار داشت که ایران حتی با چنین اقداماتی، بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای (ان‌پی‌تی) هیچ مرزی را نقض نکرده است:

هیچ پیش زمینه‌ای وجود ندارد که بتوان گفت ایران در حال ایجاد سلاح هسته‌ای است. ایران همچنان عضو ان‌پی‌تی است که بر اساس آن متعهد شده است که سلاح هسته‌ای تولید، ایجاد یا دریافت نکند. در ایران، بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای مطابق با موافقت نامه پادمان جامع بین ایران و آژانس بین المللی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و آنچه امروز ایران در حال انجام آن است، تنها کاهش تعهدات داوطلبانه تحت برجام و فراتر از تعهدات ایران تحت ان‌پی‌تی و توافق نامه پادمان جامع است.

اکنون که آمریکایی‌ها اقدامی برای رفع تحریم‌ها انجام نداده‌اند، ایران به اقدامات خود در جهت کاهش تعهدات در چارچوب برجام در پاسخ به بی عملی دولت جدید آمریکا ادامه می‌دهد.

تعدادی از منتقدین سیاست ایران نگرانند که عدم بازرسی‌های خاص توسط آژانس انرژی هسته‌ای، برنامه هسته‌ای ایران را غیر شفاف نموده و این موضوع به ایران اجازه می‌دهد تا به تولید اورانیوم مورد نیاز برای ایجاد سلاح نزدیک شود. این ترس پس از آنکه آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران اعلام داشت که کشورش "بر اساس مصلحت و نیاز" و "تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی 60 درصد پیش خواهد رفت"، شدت گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها