رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536182

معمای دلارهای بدون مشتری

ساعت 24 - نرخ دلار در اقتصاد ایران بخواهیم یا نخواهیم نقش استیلا یابنده را دارد و فعالیتهای اقتصادی ونیز قیمت کالاها وخدمات وبازارهای سهام ، سکه ، مسکن ، سهام وکالاهای مورد نیاز شهروندان و خودرو فلزات اساسی تابعی از تحولات نرخ ارز به ویژه نرخ دلار به حساب می آیند.

دلار
dir="RTL" style="text-align:right">این را تجربه دهه های تازه سپری شده به ویژه در دو دوره زمانی اول وآخر دهه حاضر به چشم دیده ایم. جهش ناگهانی قیمت هر دلار از 1000 تومان به 3400 تومان در دوره1391 و1392 راه را برای افزایش قیمت همه کالاها و خدمات بازکرد و نرخ تورم نیز به 35 در صد نزدیک شد. این اتفاق در همین سه سالی که در ان هستیم نیز رخ داده است و شاهد هستیم که نرخ تورم به 40 در صد نزدیک می شود.

همه زورها برای تثبیت قیمت دلار

در حالی که رییس جدید بانک مرکزی در سال 1397 به عمد یا به سهو اجازه داد قیمت هر دلار به 19 هزار تومان برسد و پس از آن قیمت هردلار بنا بر کاهش تقاضای بازار به 12 هزار تومان بازگشت ، بانک مرکزی خو د را در نقش نجات دهنده اقتصاد نشان داد.رییس فعلی بانک مرکزی با تبلیغات فراوان تلاش کرد همه فعالیت های اقتصادی را با سیاستهای ارزی که البته از بی نظمی و ناکار آمدی رنج می برد سازگار کند و نقش اول اقتصاد را به چنگ آورد. این سیاست که باید نرخ دلار تثبیت شود اما پیامدهای پرشماری بر فعالیتهای اقتصادی ونیز سیاسی داشت و دارد. یکی از این پیامدها این بود که راههای تقاضای موثر دلار بسته شود تا از این مسیر به تثبیت قیمت ها برسیم. قطع دلار برای مسافرت ، قطع دلاردانشجویی ، سخت گیری در گشایش واردات و نیز طولانی کردن فرایند تحصیص ارز به گشایش های اتفاق افتاده برای واردات از سیاستهای این دوره بوده وهست. بانک مرکزی هرراهی که به نظرش می رسید با رفتن در آن مسیر تقاضای موثر ارز را به تاخیر می اندازد را رفت. یکی از این راهها مجبور کردن وارد کنندگان کالا برای خرید دلار از شبکه نیما بود و نیز ممنوعیت واردات در برابر صادارت. پیمان سپاری ارزی نیز در همین مقوله می گنجد.

قربانی کردن صادر کنندگان

رییس بانک مرکزی پس از ناکامی در تثبیت قیمت دلار که شاید خواست دولت نیز بود تا با فروش دلارهایش ریال جمع کند اما دیوار کوتاه صادرکنندگان را پیدا کرد و توپ افزایش قیمت دلار را به زمین آنها انداخت و سخت ترین مقرات غیر عرف و غیر از مقررات را برصادر کنندگان اعمال کرد و آنها را قربانی دلار ارزان کرد. صادر کنندگان در دوره ای ناگزیر شدند برای صیانت از تجارت خود دلارهای به سختی به دست آمده را به قیمت ارزان تر از قیمت بازار بفروشند. این کار نیز در مسیر تثبیت قیمت دلار اتخاذ و اجرا شد و پیامدهای آن هنوز ادامه دارد.

دلار وهمتی بی توجه به هم

با این همه قیمت دلار آن گونه که همتی وعده داه بود تثبیت نشد و بازهم به عمد یا به سهوقیمت تا هر دلار 32 هزار تومان افزایش یافت. بازهم عصای جادو دلار را به 22 هزار تومان رساند اما حالا این قیمت بین 24 تا 26 هزار تومان در رفت و برگشت است . درهفته های تازه سپری شده رییس جمهور حسن روحانی ناگهان گفت اگر منابع ارزی ایران آزاد شود قیمت هردلار تا 15 هزارتومان کاهش می یابد. این حرف را رییس بانک مرکزی نیز بخه شکل دیگری بر زبان آورد. این حرفها برای تکان دادن قیمت دلار و سرازیر کردن آن به رقمی بود که رییس جمهور وعدخ داده بود اما چنین نشد.

دلار بدون مشتری

روزی که روحانی با خرسندی و برای تحبیب قلوب وراهبردهای پنهان حرف دلار 15 هزار تومانی را بر سر زبانها انداخت فعالان اقتصادی و اقتصاددانان خواستار اصلاح سخن وی شدند و تاکید کردند این داوری غیر کارشناسانه بازار ارز و نیز فعالیت های اقتصادی را با معطلی و رکود مواجه می کند. فعالان اقتصادی و صنعتی و بازرگانان باور دارند شاید روزهایی هر چند کوتاه دولت برای نشان دادن صحت نظر رییس جمهور دلار را به پایین می کشند و تا آن روز بهتر است از خرید دلار اجتناب شود. حالا صادرکنندگانی که دلار در دست دارند و برای فروش در بازار مشتری پیدا نمی کنند به روزهای سخت رسیده اند. جمشید نفر اظهار کرد: ما از ماه‌ها قبل اعلام کرده‌ایم که باید با ارز حاصل از صادرات به عنوان یک ارزش برخورد شود، یعنی این ارز با قیمتی بالاتر از بازار آزاد از صادرکننده خریداری شود تا در این شرایط دشوار، امکان توسعه تجارت و تداوم فعالیت‌ها به وجود آید اما متاسفانه هرگز این روند به مرحله اجرا نرسید و همین موضوع برای ما مشکل ساز شد.به گفته وی، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که صادرکنندگان امروز با آن مواجه هستند نبود خریدار کافی برای آنهاست. یعنی صادرکننده ارز خود را در سامانه عرضه می‌کند ولی وارکننده‌ کافی برای خرید آن وجود ندارد و این نقدشوندگی درآمد صادراتی را دشوار می‌کند.

قربانی کردن تجارت

این روش به کار گرفته شده از سوی رییس جمهور و رییس بانک مرکزی در باره ارزان شدن دلار نتیجه اش تقاضای موثر کاهنده از سوی فعالان واردات است چون انها انتظار دارند به هر حال ممکن است این اتفاق بیفتد . در چنین وضعیتی است که ثبت سفارش برای واردات با تاخیر انجامشده و وارداات در دست کم بهار 1400 با کاهش جدی همراه خواهد بود که به معنای افزایش قیمت خواهد بود و اگر سخن رییس جمهور درست از اب در نیاید تقاضای انباشت شده به سمت بازار ارز حرکت کرده و قیمت را به شدت افزایش می دهد. صادرکنندگان نیز با توجه به خرید دلار در قیمت های بالاتر یا خرید با قیمتهای بالاتر برای صادرات با چنین وضعیتی صادرات را کاهش می دهند که به نظر می رسد بازار های نسبتا نامحکم را نیز از دست خواهند داد.

بورس قرمز پوش

یکی از دلایل اینکه بورس در دوماه تازه سپری شده روزهای سبز کمتری را تجربه کرده است همین بازی با نرخ ارز از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور است. شمار قابل اعتنایی از شرکتهایی که سهام آنها در بورس عرضه می شود صادرات محورند وهنگامی که قیمت ها ی دلار رونی کاهنده را تجربه می کند ارزش سهام آنها کاهش می یابد. الان این اتفاق افتاده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها