رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536725

تجارت کمتر و سخت گیری بیشتر اروپا به ایران

ساعت 24 - چرا کشورهای بزرگ اروپا نسبت به ایران سخت گیر شده و با ارایه قطعنامه ای که تندی آن به مشام مقامهای سیاسی ایران رسیده با آمریکا همراه واز ایران دوری می کنند؟ فرانسه و آلمان با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس این قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا ارائه داده‌اند.

سران
dir="RTL" style="text-align:right">برای این تغییر رفتار اروپایی ها نسبت به ایران دلایل قابل اعتنایی وجوددارد که به نظر می رسد اصلی ترین دلیل آن بی نیازی اروپا به اقتصاد ایران و به ویژه نفت وگاز ایران است. براساس گزارش یورونیوز در دو سال گذشته به دلیل تحریم‌های آمریکا، تنش در منطقه و همه‌گیری ویروس کرونا سطح تجارت اتحادیه اروپا و ایران کاهش قابل توجهی داشته است. پیمان سعادت، مدیرکل اروپای غربی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در افتتاحیه نشست تجاری اروپا و ایران گفت:«ارزش تجارت ایران و اروپا از ۲۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷میلادی به ۴.۵ میلیارد یورو کاهش پیدا کرده است.» آقای سعادت این کاهش را یکی از پیامدهای خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های این کشور طی دو سال گذشته دانست که در عمل موجب خروج بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ایران شده است. وقتی اروپا نیازی به نفت وگازایران ندارد و حجم تجارتش با ایران 75درصد کوچکتر شده است معلوم است به راحتی از ایران عبور می کند و در کنار بزرگترین شریک تجاری اش یعنی آمریکا می ایستد. این گونه شده است که حالا آمریکا به پشتیبانی اروپا دلگرم شده و با کارت این کشورها در برابر ایران بازی می کند. تهیه قطعنامه ای که ایران را نسبت به تعهداتش بی تمایل نشان می دهد از سوی اروپا تهیه و به آزانس ارژی هسته ای ارایه شده است.

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز قرار گرفته است، قدرت‌های اروپایی نسبت به عدم توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند.سه کشور اروپاییِ طرف برجام در پیش‌نویس قطعنامه خود، با حمایت از موضع آمریکا، از ایران خواسته‌اند که به «نقض» توافق هسته‌ای پایان دهد.نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از روز دوشنبه ۱۱ اسفند در وین برای بررسی کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دو روز گذشته درباره عواقب تصویب این قطعنامه هشدار داده‌ و گفته‌اند ایران واکنش جدی نشان خواهد داد.آقای صالحی گفته است ایران در این زمینه نامه مکتوب برای اعضای شورای حکام فرستاده ولی به جزئیات آن اشاره نکرده است.نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی هم گفته که با این قطعنامه مخالف است و تصویب آن می‌تواند چشم‌انداز احیای برجام را تیره و تار کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها