رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536768

تهران – واشنگتن؛ گفت‌وگو در وقت مناسب‌تر

ساعت 24 - مزیت‌های مقوله شریف رقابت را نمی‌توان در لحظه و با یک معیار اندازه گرفت و برایش اندازه تعیین کرد. این مقوله پیش‌برنده انسان و جوامع انسانی راه را برای سخت‌ترین بن‌بست‌ها باز می‌کند و باید با چشم‌های باز آنها را دید.

جان
به طور مثال در همین ایران، رقابت برای کسب قدرت سیاسی و اقتصادی نهفته در نهاد ریاست‌جمهوری و دولت موجب شده رقبای دولت مستقر همه کاستی‌ها و ضعف‌های اقتصادی و سیاسی دولت را از پس پرده بیرون بکشند و در برابر دیدگان همه شهروندان قرار دهند.از سوی دیگر دولت مستقر نیز ناتوانی‌ها و شعارهای توخالی رقیب را برملا می‌کند. در نتیجه فضا برای کسانی مثل نگارنده این نوشته باز می‌شود که با استناد به مدیران ارشد دیروز و امروز و فردا و بالاترین مقام‌های سیاسی و اقتصادی با جرات از سقوط رشد اقتصادی، سقوط سرمایه‌گذاری، سقوط تجارت خارجی و نیز سر به آسمان ساییدن تورم و بیکاری بنویسد. نیز نگارنده با استناد به سخنان اداره‌کنندگان جامعه و نیز شهروندان ایرانی می‌تواند بنویسد که فقدان مناسبات با اقتصاد اول جهان و تحریم‌های این کشور دردسر شماره یک ایران شده است. در حالی که در چهار سال ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید راه گفت‌وگو با دولت آمریکا از سوی ایران و نیز تندروهای آمریکایی و نیز کشورهایی مثل عربستان و اسراییل بسته شده بود با روی کار آمدن جو بایدن انتظار می‌رفت گفت‌وگو با آمریکا ممکن شود. حالا باید بدون رودربایستی نوشت ایران در وضعیت دشوار اقتصادی قرار دارد و مدیران ارشد اداره‌کننده جامعه این را می‌دانند. اقتصاد سیاسی ادامه وضع موجود به ویژه در متغیرهایی مثل تولید منفی، سرمایه‌گذاری منفی، تورم بالا و گسترش فقر خود را نشان می‌دهد. بنابراین ایران دیر یا زود باید راهی برای حذف تحریم پیدا کند که یک راه اصلی گفت‌وگو با تحریم‌کننده اصلی است. از طرف دیگر جو بایدن و دولت جدید نیز می‌خواهند هر چه زودتر پرونده ایران را به جای خوبی برسانند تا بتوانند روی چین و روسیه متمرکز شوند و علاوه بر این از تصمیم‌گیری‌های جسورانه ایرانی‌ها هم به هر حال ترس دارند. بنابراین آنها نیز نیاز به گفت‌وگو دارند.

تازه‌ترین سخنان رسمی دیپلمات‌های ایرانی این است که «زمان مذاکره مناسب نیست» که به معنای باز نگه داشتن پنجره گفت‌وگو است و نباید تنها به رو و ظاهر سخنگوی وزارت امور خارجه توجه کرد. واقعیت این است که وی تمنای گفت‌وگو را رد نمی‌کند و با اشاره می‌گوید وقت بهتری باید بیاید تا گفت‌وگو کنیم. واقعیت این است که تهدیدهای ظریف که اگر آژانس قطعنامه سختی صادر کند وضعیت چیز دیگری می‌شود، حرف‌های سخنگو را پوشش می‌دهد. از سوی دیگر سخنان نه‌چندان سفت مقام‌های آمریکایی از قبول نکردن ایران برای گفت‌وگو نشان می‌دهد آنها نیز درهای گفت‌وگو را باز نگه داشته‌اند و تنها به اظهار تاسف از نیامدن ایران قناعت کرده‌اند. اگر غول‌های اروپایی، روسیه و چین و نیز عربستان و اسراییل وضعیت را از فرآیندی که در جریان است دور نکنند و کارشکنی نکنند به نظر می‌رسد روندها به سوی گفت‌وگو است. گفت‌وگو در وقت بهتر و روزگار مناسب‌تر چیزی است که ایران و آمریکا آن را رد نمی‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها