رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 536778

برخی کنشگران اصلاح‌طلب به نامه سیدمحمد خاتمی به رهبری واکنش نشان دادند

نامه مصلحت‌اندیشانه

ساعت 24-یک نامه ۳۷ صفحه‌ای و جدال جریانی دیگر. چند روز پیش پایگاه خبری رویداد ۲۴ خبر داد که سیدمحمد خاتمی نامه‌ای ۳۷ صفحه‌ای خطاب به رهبر انقلاب نوشته است.

پس از آن هم محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و شورای شهر تهران این خبر را تایید کرد و گفت که رییس دولت اصلاحات در راستای حل و فصل مشکلات و اختلاف کشور این نامه دست‌نویس را به یکی از مقامات دفتر رهبری تحویل داده است. اگرچه محتوای این نامه ۳۷ صفحه‌ای هنوز مشخص نیست اما هم کنشگرانی از جریان اصولگرا و هم اصلاح‌طلبان به آن واکنش نشان دادند. این نامه البته ازسوی بدنه اجتماعی هر دو جریان و البته براندازان نیز در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. حمله از سوی گروهی از اصولگرایان از سیدعلیرضا مرندی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تا حسین شریعتمداری در کیهان و البته گروهی از مخالفان اصلاح‌طلبان و گروه براندازان آنچنان با شدت و حدت بود که برخی اصلاح‌طلبان در صفحات مجازی‌شان از نامه دیده و خوانده نشده سیدمحمد خاتمی به‌ صورت ضمنی حمایت و نفس این اقدام خاتمی را در راستای حل مشکلات تحلیل کردند. عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات با بیان خاطره‌ای از روزهای زندان به نامه سیدمحمد خاتمی واکنش نشان داد. او در توییتی این اقدام را در راستای مصلحت‌اندیشی توصیف کرد و نوشت: «یک سال است آقای خاتمی را ندیده‌ام و در هیچ جلسه مشورتی هم نبوده‌ام، از محتوای نامه به رهبری هم بی‌خبرم. اما نکته‌ای را در سال ۹۰ که او در دماوند رای داد و من در زندان بودم، در پاسخ بازجوی رده‌بالای اطلاعات سپاه گفتم: «خاتمی مصلحت مردم و ایران را بر مصلحت خود ترجیح می‌دهد»؛ همین!» علی صوفی، کنشگر اصلاح‌طلب نیز در گفت‌وگویی که با پایگاه خبری-تحلیلی نامه‌نیوز داشت، به این نامه واکنش نشان داد. او نیز از محتوای نامه که پیش از آن هم گفته‌ شده‌ بود بسیار محرمانه به دفتر رهبری تحویل داده شده ابراز بی‌اطلاعی کرد اما تاکید کرد: «همان نیروهای تندرو اکنون وقتی یک شخصیت اصلاح‌طلب به رهبر انقلاب نامه می‌نویسند و دغدغه‌هایش را بیان می‌کند به خشم می‌آیند و نمی‌گویند دلیل خشم‌شان از نامه‌ای عادی که یک رییس‌جمهوری اسبق به رهبر انقلاب نوشته است، چیست؟ آنها نمی‌گویند اما می‌شود حدس زد. تندروها نمی‌خواهند هیچ گشایشی در کشور ایجاد شود.» صوفی در این مصاحبه تاکید کرده که کسانی که از این نامه ناراحت شده‌اند تندروها هستند، نه صرفا اصولگرایان. در میان واکنش‌ها به نامه خاتمی، واکنش احمد پورنجاتی نیز جالب و البته متفاوت بود. این اصلاح‌طلب مجلس ‌ششمی که مدت‌هاست تنها راه ارتباطی‌اش با مخاطبان و بدنه اجتماعی را فضای مجازی و نه رسانه‌ای قرار داده، در حساب کاربری‌اش در توییتر از خاتمی خواست متنی که در فیس‌بوک خطاب به او نوشته، ‌بخواند. البته پورنجاتی به خاتمی ابراز ارادت کرده و گفته ‌بود که برای او به عنوان یک شخصیت فرهنگی و پاکدست احترام بسیاری قائل است اما در فیس‌بوکش نوشته‌ بود که کاش سیدمحمد خاتمی دو خط نامه هم خطاب به مردم بنویسد. محمدعلی ابطحی، معاون پارلمانی و رییس ‌دفتر رییس دولت اصلاحات نیز در اینستاگرام نوشت که معتقد نیست نامه خاتمی با توجه به ریل‌گذاری‌های اخیر موثر افتد اما معتقد است که «نقش مصلحانی مثل آقای خاتمی که نه قصد براندازی دارد و نه می‌تواند در برابر مشکلات بی‌تفاوت باشد، نگفتن نیست.»
پیش از این آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت نیز در توییتر نوشته ‌بود که خاتمی بدون توجه به مصلحت خود به عنوان یک مصلح وطن‌دوست برای دور کردن تهدیدها هراسی از محرومیت و محدودیت و حاشیه ندارد و تاکید کرده ‌بود که خاتمی به وظیفه تاریخی‌اش عمل کرده است. مصطفی تاجزاده نیز گمانه‌زنی کرده ‌بود که احتمالا نامه خاتمی تحلیل مبسوطی از شرایط این روزهای ملت و مملکت باشد.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها