رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537256

توسعه شرق و روز بلوچ

ساعت 24 - عباس آخوندی وزیر سابق راه وشهرسازی به مناسبت روز بلوچ نوشته است :زمانی که وزیر بودم در وزارت راه و شهرسازی یک کریدور توسعه در شرق تعریف کرده بودیم که ماموریتش برقراری ارتباط بین چابهار تا چین و روسیه بود. فارغ از اهمیت بین‌المللی این کریدور تاثیر شگرفی که این کریدور در توسعه بلوچستان، سیستان تا بیرجند داشت برای من بسیار مهم بود.

بلوچ
dir="RTL" style="text-align:right">من این مسیر را بارها طی کرده‌ام. حتی یکبار در سال ۱۳۶۱ پیش از آن‌که جاده‌های حد اقلی در این مسیر اجرا شده باشند این مسیر طولانی را طی بیش از دو شبانه‌روز طی کردم. به محض پذیرش مسئولیت پروژه متوقف شده احداث بندرچابهار را فعال نمودم تا ان‌که در مدت کوتاهی آن را با حضور جچناب رییس جمهور و میهمانانی از کشورهای همسایه افتتاح کردیم.پروژه‌ی راه آهن چابهار-زاهدان-زابل-بیرجند را به هنگام خشکسالی مالی دولت آغاز کردم و برای تامین مالی آن از محل صندوق توسعه ملی از مقام معظم رهبری استمداد خواستم که نهایتا از سوی ایشان موافقت شد. تمام تلاش خود را کردم که راه چابهار تا بندرجاسک را اجرا کنم. تعداد زیادی از پل‌ها و ابنیه فنی آن را اجرا کردم و بخشی از مسیر را دو بانده نمودم. هم‌چنین طرح دو بانده ساختن چابهار-زاهدان-زابل را پی گرفتم. قطعه‌های زیادی از آن تکمیل شد ولی به دلیل تنگنای مالی برخی قطعه‌ها هنوز نیمه‌کاره است که باید به اتمام برسند. بحث اسکان غیررسمی در چابهار و زاهدان در دستور کار شخصی من بود. چندین بار تمام معاونان ذیربط را ماموریت دادم که به اتفاق به منطقه سفر کنند تا مساله‌تا منطقه را به اتفاق حل‌وفصل کنند. و حتی یکی از مشاورانم را مسئول پی‌گیری پروژه‌های استان از طرف شخص خودم قرار دادم تا پروژه به پروژه را پی‌گیری و پیشرفت آنها را به من گزارش نماید. توسعه و تجهیز فرودگاه زاهدان در دستور کار قرار دادم و خوشبختانه در حال حاضر یکی از فرودگاه‌های خوب ایران است. و ده‌ها طرح دیگر که در این مختصر مجال بحث آن‌ها نیست. بی‌گمان این منطقه ظرفیت توسعه بسیار بیش از این دارد.

علت این گزارش این است که ۱۲ اسفندماه روز فرهنگ بلوچ بود. بلوچان از نخستین اقوام ایرانی هستند که در این سرزمین سکونت گزیدند و نقش برجسته‌ای در شکل‌دهی و رشد تمدن ایرانی داشتند و دارند. من این سرزمین را بسیار دوست دارم. از این رو همواره دوست داشتم که این منطقه را آبادان ببینم. برای من توسعه این منطق در حکم بازخوانی تمدنی ایران را داشت و دارد. هرجا که تمدن ریشه داشته باشد هنر و موسیقی در آن جلوه می‌کند. یادم هست با مرحود دکتر نعیم امینی فرد قرار گذاشته بودم که به ایرانشهر سفر کنم و او به من وعده کرده بود که با اجرای موسیقی بلوچی یک شب بلوچی را برای ما به یادگار بگذارد که اجل یاری نکرد. خدایش رحمت کند. در تمام مدت مسئولیتم با نمایندگان محترم بلوچستان و سیستان بهترین رابطه را داشتم و هیچ‌گاه با آنان درگیر نشدم و از همه‌شان خاطره خوب دارم. به هرروی، هرچند، چند روزی گذشته است، لیکن روز فرهنگ بلوچ را به تمام هموطنان بلوچ و سایر اقوام ایرانی تبریک می‌گویم و برای‌شان بهترین‌ها را آرزو دارم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها