رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 537268

رقم واقعی سبد معیشت کارگران چقدر است؟

ساعت24- رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان، گفت: «در طی سال‌های اخیر همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شده است.»

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار گیلان، گفت: «در طی سال‌های اخیر همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر شده است.»

باتوجه به اعلام رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی به عنوان نرخ سبد معیشت کارگران از سوی کمیته دستمزد شورای عالی کار، نظر رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان را در این خصوص جویا شدیم.

جناب آقای خوالگر لطفا بفرمائید که آیا سبد هزینه سال ۹۹ را ملاحظه نموده‌اید و نظرتان چیست؟

بله سبد هزینه مبلغ ۶۸۹۵۰۰۰ تومان اعلام شده اما رقم واقعی آن بیش از ۹ میلیون تومان است.

به نظر جنابعالی آیا امکان پرداخت این مبلغ وجود دارد؟

برای بعضی از واحدها بله اما بیشتر واحدهای تولیدی قادر به پرداخت آن نیستند و دولت می‌بایست از بابت مالیات، بیمه، عوارض و همچنین آب، برق، گاز و غیره آن‌ها را حمایت کند لذا با حمایت دولت، همه قادر به پرداخت آن هستند.

درصورتی که نمایندگان کارفرما و دولت حداقل دستمزد نزدیک یا منطبق بر سبد را نپذیرند جامعه کارگری باید چه واکنشی نشان دهد؟

از حقوق کارگران در هر شرایطی می‌بایست دفاع کرد. بزرگترین کارفرما در ایران دولت است و از نظر ما صنایع، پتروشیمی، بنیاد مستضعفان، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره، دولتی محسوب می شوند و به همین دلیل دولت مخالفت دارد.

آقای خوالگر بفرمائید که فاصله ایجاد شده بین حداقل معیشت و حداقل حقوق با تورم اعلام شده چه رابطه‌ای دارد و چرا چنین فاصله وحشتناکی بوجود آمده است؟

متاسفانه در طی سال‌ها همیشه موقع تعیین دستمزد کمترین را اعلام نموده‌اند و طی چند سال اخیر هر سال فاصله تورم و حداقل دستمزد بیشتر گردیده است و تا جایی رسیده که هم اکنون کارگران طاقت این فشار سنگین و فاصله زیاد بین دستمزد و تورم را ندارند.

به عنوان آخرین سوال پیش‌بینی جنابعالی درمورد تصمیم نهائی برای تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۰ چیست و چه توضیحی دارید؟

از نظر ما حداقل دستمزد در شرایط دشوار کشور و تحریم‌ها و در نظر گرفتن همه ملاحظات نمی‌بایست از ۵ میلیون تومان کمتر باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها